י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

שניים אוחזין בחרם על 'שפע שוק' • חשיפה

לקראת החגים מסמן דודי ויסמן 'וי' בסאגת החרם החרדי על 'שפע שוק'. בסיכום מול בית הגרי"ש הובהר: סגירה איטית של חנויות תמורת ידיעה בעיתונים. הוועדה למען השבת: "אנחנו לא בסיפור"

החרדים חוזרים לשפע שוק. צילום ארכיון
החרדים חוזרים לשפע שוק. צילום ארכיון



החרם החרדי הבלתי רשמי כנגד רשת 'שפע שוק', שבבעלות איש העסקים דודי ויסמן, נמשך זה למעלה משנה וחצי. מאז הכריזה 'הוועדה למען השבת' על החרם, המונח בכספת, הדירו חרדים רבים את רגליהם מחנויות הרשת, וזו דיווחה על גירעונות ניכרים.

במהלך תקופת המתיחות, ניסו הצדדים הניצים, ראשי 'הוועדה למען השבת' מצד אחד ומנהלי הרשת מן הצד השני - להגיע להידברות והסכמות שיובילו לפתרון המשבר, אך לשווא. בכל פעם בה נראה היה כי הושגה פריצת דרך, התבצרו שוב הצדדים בעמדותיהם, והחרם, שהחתימות של גדולי ישראל אודותיו טמונות במעמקי כספתו של הרב יצחק גולדקנופף מ'הוועדה למען השבת', המשיך להכות בכיסיו של דודי ויסמן.

לפני כחצי שנה חשף אתר 'בחדרי חרדים' את קיומם של מגעים ישירים בין רבה של רשת 'הריבוע הכחול' – הרב צוריאל, לבין בית הגרי"ש אלישיב. במסגרת ההסכם שהחל להתגבש, נסגרו מספר חנויות של רשת AM-PM בשבתות, וגדולי הדור סמכו את ידיהם על חלוקת תווי קנייה ברשת 'שפע שוק' לאברכים לקראת החגים.

אך היה מי שיצא חוצץ נגד ההסכם המתגבש, ואף מחה בקול על תווי הקנייה ש'כוללים' חילקו לאברכיהם, בטענה כי הצעד מחזק את ידי הרשת מחללת השבת. היה זה הרב יצחק גולדקנוף שהתריע בשער בת רבים, כי צעדי ההתקרבות הללו אינם על דעת 'הוועדה למען השבת'.

הרב גולדקנופף תקף באוזני כותב השורות את ההסכם המתגבש, ואמר שאין בזה ולא כלום. סגירת החנויות היא זריית חול בעיני הציבור, כיוון שהיא נעשית בשעה שהבעלים של הרשת, דודי וייסמן, פותח חנויות רבות בשבתות.

רשת 'שפע שוק' מצידה, הגיבה כי יש מי שחוסם את דרכם אל הרבנים, וכי 'הוועדה למען השבת' מהווה מכשול בדרך לסגירת החנויות בשבת.

לאחר זמן, בישר 'בחדרי חרדים', כי מקורבו של הגרי"ש אלישיב, חבר עיריית ירושלים ישראל קלרמן, מונה לתפקיד מנכ"ל שפע שוק. קלרמן, שהגיע מהתחום הפוליטי, הובא לרשת בכדי להכשיר אותה בעיני הציבור, או לכל הפחות בעיני מורי דרכו. אבל אם זה היה השיקול שהנחה את מי שמינה את קלרמן לתפקיד, הרי שהמינוי נעשה לריק. זמן עבר, והתקדמות אין.

הרב יצחק גולדקנוף. צילום: יוסי שחר צילום: הרב יצחק גולדקנוף. צילום: יוסי שחר
הרב יצחק גולדקנוף. צילום: יוסי שחר


"אסור לחתום איתו על כלום"

אלא שבימים האחרונים חודשו המגעים. קלרמן הוכיח לבעליו כי יש תמורה לאגרה, והוביל הידברות ישירה בין הנהלת הרשת לביתו של הגרי"ש אלישיב. לפי המתווה המתגבש, יסגור ויסמן בהדרגתיות את הרשת, תמורת הסרת החרם. הסרת החרם אמרנו? לא בדיוק.

ההדרגתיות תהיה ככל הנראה משני הצדדים. ויסמן יתחיל לסגור חנויות, ובתמורה יקבל ידיעה מערכתית ביומונים החרדיים. 'יתד נאמן' ו'המודיע' יפרסמו בימים הקרובים, כך על פי מתווה קלרמן, ידיעה מערכתית המבשרת על כך שדודי ויסמן החל בסגירת חנויות בשבתות. היומונים יעודדו אותו להמשיך בקו זה - לסגור את כל החנויות שבבעלותו ביום השבת. פרסום רשמי בעיתונות עבור הרשת לא יהיה, עד לשלב שבו ייסגרו כל החנויות.

שליחי הרשת, שהתרוצצו במהלך הימים האחרונים בין הבית ברחוב חנן 10 למשרדי 'שפע שוק', עברו בדרכם דרך מערכות העיתונים, וסגרו את הדיל שיכשיר את דרכה של רשת 'שפע שוק' ללקוח החרדי, כבר בימים הקרובים.

אלא שהמהלך המתגבש נעשה מאחורי גבה וללא ידיעתה של 'הוועדה למען השבת', הרואה עצמה כגוף המוסמך להחליט בענייני חרמות והסרתן, כנגד רשתות מחללות שבת.

הוועדה, ששמעה הערב לראשונה על ההסכם המתגבש, יוצאת חוצץ נגד המהלך: "לכו תבדקו כמה חנויות פתח ויסמן בשבתות", הגיבו בוועדה בזעם. "מאז חודש ספטמבר בשנה שעברה ועד היום, נפתחו הרבה יותר חנויות ממה שנסגרו. ויסמן לא מסכים לחתום על שום הסכם, ואסור לחתום איתו על כלום. הוא הוכיח בעבר שהוא לא אמין", אומרים שם בטון נחרץ ובלתי מתפשר.

אלא שנראה שהמו"מ נעשה הפעם בדרגים גבוהים יותר, והוועדה תישאר עם המסמך שבכספתה עד לביאת יינון, או עד שהוא יהפוך ללא רלוונטי.

האם לקראת החגים נראה את סניפי שפע שוק מלאים בעקרות-בית חרדיות ובילדי חמד חרדיים היושבים על עגלות הקנייה? מבחינת מובילי ההסכם, המגובים בגדולי הדור, הכיוון הוא בהחלט חיובי; מבחינת ראשי הוועדה למען השבת, אין על מה לדבר. מבחינת הוועדה, כל פעולה בכיוון הזה, אינה אלא עקיפה פושעת של הוועדה המוסמכת לדון בנושאים אלה ונתינת יד חמורה למדיניות של חילולי שבת.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}