י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"העירייה חצתה גבולות. לא נשתוק!" • גלריה

באישון ליל הסירה עיריית ירושלים עשרות עמודי עירוב, והפרה ברגל גסה את הסטאטוס-קוו. הרב דוד איזנשטיין: "הם נוקמים על האירועים בעיר". העירייה: "הכל מתואם עם החרדים. העסקנים עושים נזק"

צילום: פיני רוזן אתר  'בחדרי חרדים'
צילום: פיני רוזן אתר 'בחדרי חרדים'

הסלמה חסרת תקדים ביחסים בין עיריית ירושלים לעדה החרדית, אולי יותר נכון לומר הסלמה בין העירייה לציבור החרדי כולו. עשרות עמודי ערוב הושחתו הלילה בירושלים, על ידי עובדי עיריית ירושלים המגובים על ידי פקחי העירייה.

עסקני העירוב מתארים מצב לפיו פעלה העירייה נגד כל ההסכמים המוקדמים, ובצעד חד צדדי החליט משהו מקברניטי העיר להפר את הסטאטוס קוו בנושא העירוב, וללבות אש נוספת בעיר הבוערת. מי עומד מאחורי ההחלטה התמוהה בלשון המעטה דווקא בימים בהם הרחוב החרדי דליק כל כך?, על השאלה הזו אין תשובה בשלב הזה, אך יש מי שרוצה לתלות את האירועים האחרונים ברחובות ירושלים להחלטת העירייה.

העירייה מצידה אומרת בתגובתה המינורית, כי המעשה הערב הוא הליך שהחל מזמן ונעשה בתיאום עם עסקני העירוב. הדוברות הרשמית מסרבת להתרגש מזעקות העסקנים, שם אומרים הכל נעשה בתיאום, מי שזועק פועל נגד כל הסיכומים. בשיחות שלא לציטוט, מגנה העירייה את עסקני 'העירוב המהודר' שגורמים נזק לציבור החרדי ופועלים נגד הסיכומים המוקדמים. לטענתם, אי אפשר להגיע להסכמה עם הציבור החרדי, שמפר אותו שבועות מספר לאחר חתימה על הסכם מפורט. ההסכם המדובר נחשף לראשונה באתר 'בחדרי חרדים'.

העירוב הפיראטי יפורק – רשמי יוקם
'העדה הסובלנית' • שערוריית העירוב

הרב דוד איזנשטיין המכהן כיו"ר ארגון העירוב המהודר, אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "כנראה זה נקמה של העירייה על האירועים בירושלים. אין לזה הסבר. זה פשוט חוצפה שלא הייתה כדוגמתה".

• מה קרה פתאום? למה דווקא היום החליטו לעקור את עמודי העירוב?

"אנחנו חששנו כל הזמן מהראשון בספטמבר. ידענו שיש כאן איזה דד ליין של העירייה. אבל הערב לא האמנו למראה עיננו. עובדי העיריה הורידו עשרות עמודי עירוב, ולקחו אותם לעצמם. זה עמודים פרטיים, בעירוב הושקעו מאות אלפי דולרים, והם פשוט הרסו את הכל. אני המום. היה סיכום ברור שעד שלא ייבנה העירוב המקיף, לא נוגעים בעירוב הזה. והם הפרו את הסיכום. אני לא יודע למה, אבל זה לא יעבור בשתיקה".

• הזהירו אותכם מראש? היה דיבורים על זה?

"לא שמענו מילה וחצי מילה. קיבלנו טלפונים שהפקחים הורסים את העירוב. יצאנו לשם והזדעזנו. ככה מגיעים באמצע הלילה? אין דין ואין דיין?. מה זה הגניבה הזו?"

• מה המשמעות של פירוק העירוב? אסור לטלטל השבת בירושלים?

"חד משמעית. העיר בלי מזוזה. מאות אלפי אנשים יהיו השבת בלי עירוב. אני לא יודע איך אפשר לעשות כזה דבר. מבית וגן לכיוון מערב, אין עירוב. חייבת לקום קול צעקה".

הרב איזנשטיין נשמע נסער. קולו רועד. הוא לא מבין מאיפה נפלה עליו גזירה זו. בעירוב המדובר הוא השקיע מאות אלפי דולרים שהלכו בבת אחת לטמיון. הוא מבטיח לא לוותר.

עיריית ירושלים מוסרת בתגובה: "בהתאם לסיכום שהתקבל בין הרב משה קצנלבוגן הרב הממונה על העירוב במועצה הדתית יחד עם רבני העירוב בירושלים, הושלם בשבוע שעבר שדרוג התוואי העירוני של העירוב ההיקפי במימון מיוחד של העירייה. בהתאם לסיכום, לאחר שהסתיימו העבודות בתוואי ההיקפי, הוסר העירוב השכונתי באזור קרית יובל, וזאת תוך עמידה בלוחות הזמנים אשר נקבעו מראש.

ע"פ מסקנות הועדה העירונית, הרב הממונה על העירובין במועצה הדתית הוא הסמכות ההלכתית לתיאום עבודות עירוב בירושלים.

העירייה תמשיך ותפעל ע"פ הסיכומים שהתקבלו ע"מ לוודא ולשמר את תוואי העירובין בירושלים, בשיתוף ותיאום עם כל הגופים הקשורים לנושא, מתוך הבנה והסכמה רחבה של צרכי האוכלוסיות בירושלים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}