י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

אירועי קרתא: ערבי דרס חרדי שהפגין • וידאו

שבת סוערת בירושלים: 19 מפגינים נעצרו, 4 שוטרים נפצעו • פיני רוזן, כתב 'בחדרי חרדים', מתאר את אירוע הדריסה של אברך בידי נהג ערבי: הוא קיבל הוראה מקצין משטרה לדרוס • מזעזע

ההפגנות על קרתא. צילום: פלאש 90
ההפגנות על קרתא. צילום: פלאש 90



השבוע חשף אתר 'בחדרי חרדים' את קיומו של מסמך, שהניח השר לבטחון פנים, יצחק אהרנוביץ', על שולחנו של גאב"ד 'העדה החרדית', הגרי"ט וייס. המסמך, שתוכנו המלא נחשף באתר 'בחדרי חרדים', הציג רשימה מלאה ועדכנית של חילולי השבת הנגרמים בעקבות ההפגנות נגד פתיחת חניון קרתא.

מכניסת השבת עד צאת נשמת השוטרים
המסמך הלוהט של השר • חשיפה


בעקבות המסמך החליטו ב'עדה החרדית' להסלים את ההפגנות, ולגרום לצמצום חילולי השבת באמצעות התחלת ההפגנות מיד בערב שבת, מה שיגרום למשטרת ישראל לשנע פחות שוטרים במהלך השבת.

וכך, המחזות הקבועים, החוזרים על עצמם לאורך השבתות האחרונות, עומדות לעבור שידרוג משמעותי. ב'עדה החרדית', החלו מתכוננים לשבת קייצית ארוכה שכולה הפגנות.

מודעות הנושאות את הכותרת "יום שכולו שבת", נמרחו על כותלי ירושלים החרדית, וקראו לציבור החרדי לקחת חלק במרתון ההפגנות ולמחות על חילולי השבת בחניון קרתא, ובעיקר - על האדישות שפשתה בציבור ועל סדר היום שהשתנה.

התמונות בהן נראה ניר ברקת, ראש העירייה שהחליט על פתיחת החניון, כשהוא מתקבל בכבוד מלכים בתלמודי תורה חרדיים בירושלים, צרמו להרבה אנשים. הם הבינו שהאדישות חוללה שמות בתודעה החרדית הירושלמית. העובדה שקומץ יועצים חרדיים הפכו את מי שהניף את ידו על הצביון השבתי בעיר ליקיר הציבור החרדי - הדירה שינה מעסקני 'העדה החרדית'.

כיוןן שכך, ה'עדה החרדית' יוצאת למלחמה על כל הקופה, כשהמאבק הוא על נקודות. אף אחד לא מצפה לניצחון בנוק-אאוט, הכל שאלה של סמנטיקה. האם ברקת יקבל שוב תמונות של אלימות, או חס ושלום התקשורת תבין שהציבור החרדי נכנע, וויתר על פתיחת החניון בשבתות.

וכך נפתחה לה שבת של מחאה: אלפי מוחים הפגינו במהלך כל השבת וניסו לחסום את חניון קרתא. המוחים חסמו רחובות באזור, בהם רחובות הנביאים ושבטי ישראל, והתעמתו עם כוח משטרה שמנע מהם להגיע אל החניון. בהפגנה, שכללה יידוי ביצים ובקבוקי פלסטיק, השתתפו השבת לראשונה גם בחורים, שקיבלו היתר מיוחד מהבד"ץ למחות נגד חילול השבת, תוך אזהרה שמחאתם לא תצא מרחובות מאה שערים.

ארבעה שוטרים נפצעו באורח קל מאבנים וחפצים שיודו לעברם, ומחבטות בגבם. שניים מהם פונו במצב קל לטיפול בבית חולים. לאזור קרתא הגיעו גם מפגינים חילונים, התומכים בפתיחת החניון לכלי רכב בשבתות, ובאזור פרצו עימותים. 19 מפגינים נעצרו במהלך ההפגנות 2 מתוכם שוחררו.

כמה עשרות מפגינים ביקשו להרחיב את תחום ההפגנה, וניסו לחסום גם את רחוב חטיבת ירושלים. כוחות משטרה פיזרו את ההתקהלות באלימות רבה, והכביש נפתח לתנועה.

בתוך כך, התרחבו ההפגנות גם לרחוב בר אילן, כאשר מאות מפגינים שהתאספו במקום מחו על חילול השבת. נוסעת שישבה במונית נפצעה קל משברי זכוכית ופונתה לבית החולים 'הדסה עין כרם'.

ההפגנות בשבטי ישראל. צילום: פלאש 90צילום: ההפגנות בשבטי ישראל. צילום: פלאש 90
ההפגנות בשבטי ישראל. צילום: פלאש 90


נדרס בהוראת המשטרה

מקרה מזעזע אירע בהפגנות בליל שבת. פיני רוזן, כתב אתר 'בחדרי חרדים', שהשתתף בהפגנות, מספר, כי אברך בשם קאפיל שוורץ, חסיד תולדות אהרון, נפצע קשה, לאחר שנדרס על-ידי נהג ערבי, שקיבל הוראה מקצין משטרה לנסוע, למרות המפגינים שהיו במקום.

יואליש קרויס: "נתבע את הקצין תביעה אזרחית"

רוזן, שהיה הראשון שהגיש סיוע רפואי לפצוע, מספר: "הערבי נסע ליד המפגינים, ולא התחשב במאות המפגינים, ואף עלה על רגל של אחד מהם. לאחר שהתאספו אנשים רבים, נסע הנהג בפראות, תוך שהוא גורר איתו בחור ישיבה על פני 100 מטר. לדברי עדי ראיה רבים, קצין משטרה בשם אלון וינשטיין, שהיה במקום, נתן לו את ההוראה לנסוע, למרות שראה את האברך השרוע על הכביש".

רוזן מוסיף אנקדוטה מענינת: "כשהעלו את האברך אל האמבולנס, התעניינו החברים לאן פניו מועדות. אנשי מד"א אמרו כי בית החולים הדסה עין כרם נמצא בתורנות. מיד כששמעו זאת, החלו לצעוק: רק לא להדסה, רק לא להדסה! (כזכור, האם החשודה בהרעבה, הינה מחסידות תולדות אהרון, שם צברו כעס רב על בית החולים הדסה עין כרם)".

שוורץ הועבר במצב קשה לבית החולים הדסה עין כרם, ומצבו השתפר במהלך השבת. הנהג הדורס נמלט, והמשטרה פתחה אחריו בחיפושים.


הצילום באדיבות חדשות 2

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}