י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הסלמה בירושלים: רימוני הלם ודריסת מפגינים

בשרשרת אירועים שהתרחשו בזירת דקירה ברחוב צפניה, ביצעה המשטרה ירי של רימוני הלם • ניידת דרסה מפגין • 43 פצועים, ביניהם ילד פצוע קשה • גלריה מיוחדת • וידאו בלעדי מהשטח הבוער

צילומים: פיני רוזן 'בחדרי חרדים'
צילומים: פיני רוזן 'בחדרי חרדים'





אפס סובלנות: משטרת ירושלים איבדה שליטה במהלך שרשרת אירועים שהתרחשו אמש מאז תחילת הערב בשכונת גאולה בירושלים. מאז פרץ האירוע, הפך אזור קרן הרחובות צפניה ויחזקאל בירושלים לזירה גועשת, ולמוקד עימותים בלתי פוסק בין כוחות השיטור שהוזנקו למקום לבין אספסוף מפגינים.


הכול החל כאשר התקבל דיווח על אירוע דקירה שאירע במקום, במסגרת סכסוך בלתי מפוענח בין ערבי נמלט לאנשים השוהים בהוסטל הממוקם ברחוב צפניה. הערבי, בן 23 שעבד בהוסטל המוכר כ'מלון צפניה', הסתכסך עם אחד מדייריו, יהודי שומר מצוות, ורצח אותו נפש במספר דקירות סכין רצחניות. בנוסף, פצע הערבי דייר נוסף. הדוקר אותר לאחר שעה ארוכה ונעצר על ידי המשטרה.


זמן קצר לאחר האירוע החלו כוחות משטרתיים לשעוט לעבר הזירה. המשטרה, שנכנסה במהירות לתמונה, החלה לחקור את אירוע הדקירה ולהתכונן לקראת פינוי הנרצח. אלא שהשמועה עשתה לה כנפיים, ומפגינים רבים התקבצו למקום, במטרה לבלום את דרכה של המשטרה, ולא לאפשר לה לפנות את הנרצח ולהביא את גופתו לנתיחה. מתחילת הערב ניסתה המשטרה להשתלט על ההתרחשויות ולפנות את הממצאים שנותרו בזירה, ללא הצלחה.


המפגינים, שפתחו במחאה ספונטנית כנגד רצנה של המשטרה לנתח את גופת הנרצח, לא איפשרו לחוקרי המחלקה לזיהוי פלילי במשטרה להתקרב למבנה בו שהה הנפטר, ובמקום התפתחה מהומה. גופת הנרצח שוחררה לאחר שהמשטרה השליכה רימוני הלם לעבר המפגינים, בצעד חריג וחסר תקדים שהניס את המפגינים לשעה ארוכה.


הרוחות בירושלים, הסוערות גם כך בשל הפגנות השבת שהתלהטו בשבת האחרונה, החלו לגעוש ולהתלהט. ניידת משטרה הועלתה באש, ודרכם של השוטרים נחסמה במשך שעה ארוכה. מפגינים רבים התקבצו למקום בתוך זמן קצר.


לאחר שעות של עימותים בלתי פוסקים, קיבלו השוטרים במקום הוראה להשתמש באמצעים חריגים בכדי לאפשר את פינוי הנרצח. בניסיון נוסף לפזר את המפגינים, ביצעה המשטרה יריות, ככל הנראה של רימוני הלם, כלפי קהל המפגינים. קולות הפיצוץ הבריחו את המפגינים, מה שאמור היה להקל על מלאכתה של המשטרה ועל המאמצים לפנות את הממצאים מהזירה.


בנוסף, הותזו באזור כמויות ענק של גז מדמיע, שחדרו לעיניהם של עשרות מפגינים ועוברי אורח, גם כאלה שחלפו ברדיוס הרחוק, במרחק מספר רחובות מזירת המהומות.


במסגרת מאמציה הבהולים של המשטרה לפנות את הזירה, שעטו ניידות משטרה בכיכר השבת, ואחת מהן דרסה, על פי הדיווח, שני עוברי אורח שנפגעו באורח לא ברור. השניים קיבלו טיפול רפואי במקום ופונו לחדר מיון.


בסופו של דבר הוכתרו מאמציה של המשטרה בהצלחה, והנרצח פונה מזירת הדקירה. העימותים, לעומת זאת, רק הלכו והחריפו. בשעות שלאחר מכן, נעשו מאמצים רבים למנוע את נתיחת גופת האלמוני שנרצח בתחילת הערב.

 

צלם 'בחדרי חרדים', פיני רוזן, העושה את תפקידו במקום, מדווח כי ניידות טיפול נמרץ ששעטו לאזור המהומות, פינו מהזירה ילד שספג פגיעת ראש קשה, ואברך חסיד סאטמר בשם יענקי קליין, שנדרס באמצעות שתי ניידות משטרתיות תוך כדי ניסיונותיו למנוע את לקיחת הנרצח. עשרות עוברי אורח נוספים פונו על ידי כונני הצלה, בעקבות קוצר נשימה שלקו בו, בשל הגז שפוזר באוויר. בין הנפגעים מגז הפלפל שסבלו מקוצר נשימה, היה קצין המבצעים של ארגון זק"א בירושלים ר' בן-ציון אוירינג, שקיבל טיפול רפואי.


מונית שנסעה במהירות מוגברת ברחוב יחזקאל, פגעה בעובר אורח נוסף, שטופל בזירה. למגרש הרוסים בירושלים הגיע שוטר עם חתכים בראשו, ושוטר נוסף שנפגע מגז פלפל שהתיזה המשטרה עצמה.


על פי עדותו של צלם 'בחדרי חרדים', בסביבות השעה 1:30, לאחר שגופת הנרצח נלקחה על ידי המשטרה והמהומות אמורות היו להיפסק, הגיחה לפתע יחידת שיטור מיוחדת לעבר כיכר השבת בירושלים, ופתחה בירי צרור נוסף של רימוני הלם, לעבר מאות סקרנים שהתקהלו במקום. חלקם נפצעו. 


בהמשך הלילה, התקהלו מפגינים רבים בסמוך ללשכת הרווחה ברחוב יחזקאל, וצבאו מסביב לדלתות הלשכה.זאת כהמשך למאבקים סביב 'אם המריבה', שהואשמה על ידי לשכת הרווחה המקומית.

 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מד"א הכריז על האירוע הדרמטי כאר"ן - אירעו רב נפגעים. במהלך התקריות האלימות, במסגרתן הפעילה המשטרה, על פי עדויות, ברוטאליות איומה וחסרת תקדים -  נפצעו סך הכל ארבעים ושלושה איש, ביניהם שלושה במצב קשה, שניים באורח בינוני והשאר קל.


הפעולות החריגות בהן נקטה המשטרה במהלך העימותים בבירה, ואשר הביאו לפציעתם של רבים, התקבלו בהלם כבד. הרוחות המתלהטות בבירה, הולכות כעת ומתחממות. העימותים הולכים ומחריפים, וכרגע לא ברור כיצד יסתיים העניין.


מחזות אימים שדוגמתם לא נראו זמן רב, הפכו בלילה הסוער הזה למציאות מדאיגה בשטח. על פי הערכות, לנוכח ההסלמה שהתפתחה, יימשכו המהומות בימים הקרובים.

 

צילומים: פיני רוזן, בחדרי חרדים

























































































































































 




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 67 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}