י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הנציגה המתעללת • פרסום ראשון ובלעדי

אחרי נתק של חודשיים, הגיעה האם החשודה לפגוש את עוללה: היא בכתה מהתרגשות, הבן שמח. אלא שאז, בניגוד לסיכומים, התפרצה נציגת הרווחה וקטעה את המפגש. "נתבע את הנציגה" • חשיפה

האם החשודה, בדיון בבית משפט. צילום: פלאש90
האם החשודה, בדיון בבית משפט. צילום: פלאש90



הרבה דמעות נשפכו אתמול (ב) בביתה של הפסיכולוגית המלווה את האם החרדית המפורסמת ביותר במדינה. לראשונה מאז התפוצצה פרשיית 'ההרעבה', זכתה האם הירושלמית לראות, ולו מרחוק, את בנה, מחמד-עינה. בפעם הראשונה מזה חודשיים, פגשה האימא המורעבת והמיוסרת את התינוק החולה, שעמד בעין-סערה לאומית מטלטלת, ונותק מני-אז מזרועותיה של אמו.

מאז התפוצצה פרשיית 'ההרעבה', נעצרה האם ונחקרה, אובחנה בידי פסיכיאטרים והושמה במעצר בית. התראיינה לתקשורת וזכתה לקיתונות של בוז תקשורתי מקיר לקיר.

והיום, לאחר שלא ראתה את בנה החולה לכל אורך התקופה המייסרת - קיבלה אם המריבה את האישור המיוחל, לפגוש את בנה, לאחר נתק כפוי וממושך.

אלא שהתנהלות המוגדרת בפי עסקני הפרשה כמחפירה ומתאכזרת - קטעה את הפגישה הנרגשת, חצי דקה לפני שהיא החלה.

למפגש רווי הדמעות קדמה סאגה ארוכה ומטלטלת. שירותי הרווחה בירושלים, שידיהן בחשו בקדירה הרותחת לכל אורך התקופה האחרונה - עמדו על כך שנציגה מטעם השירות תהיה נוכחת בפגישה. זאת מחשש שמא יבולע לילד, בידי אמו, המוחזקת בעיני הרווחה כבעלת נטיות אכזריות ומסוכנות.

הרווחה עמדה על כך שלכל אורך הפגישה בין האם, לבנה הרעב לחיבוקה – תעמוד נציגת רשויות הרווחה ותשגיח על האם, תעקוב אחר צעדיה ותוודא שלא תחטוף את פרוסת הלחם מפיו, ושלא תפליא בו מכות-רצח, כדרכן של אימהות מרעיבות.

בעניין הזה, התנהל ויכוח חריף בין שירות הרווחה לפסיכולוגית המלווה את הפרשה. בעוד שרשויות הרווחה מעמידות את דרישת ההשגחה כתנאי לקיומה של הפגישה - הפסיכולוגית התנגדה בתוקף רב לדרישת שירות הרווחה. היא טענה שלא נשקפת כל סכנה לילד, וכי יש להתיר לאם לפוגשו בצורה משפחתית ואינטימית, ללא כל נוכחות זרה.

בסופו של דבר הושג מוצא של פשרה בין דרישתה המחמירה של הרווחה לטענתה הנחרצת של הפסיכולוגית: הוצע שנציגת הרווחה תשהה בדירת המפגש, אך לא בחדר שבו תפגוש האם את ילדה.

ההסכם התקבל על דעת כל הצדדים, והפגישה עתירת הרגשות, בין הילד הקטן והחולה לאמו הבוכייה והמיוסרת - הייתה אמורה לצאת אל הפועל. הפגישה, הראשונה מזה כחודשיים, התקיימה בביתה של הפסיכולוגית המלווה את האם.

תשפוכת אינסופית של רגשות מחד וזעם מאידך, גדשו את החדר בו התקיים המפגש, שתוכנו נודע בלעדית לאתר 'בחדרי חרדים'.

בכי חסר מעצורים

כאשר נכנסה האם לחדר בו שהה העולל, היא התפרצה בבכי חסר מעצורים, שנבע ככל הנראה מההתרגשות שאחזה בה לנוכח המעמד, ולאור העובדה שהמפגש הזה הינו הראשון מזה חודשיים - שהיו קשים כשאול ומתישים עד אימה.

האם עמדה על מפתן החדר, וראתה את בנה המחלים. עד ראייה שנכח במקום, סיפר ל'בחדרי חרדים' שאף הילד הביע התרגשות גדולה, בדרכו שלו, למראה אימו, אותה לא ראה מזה זמן ארוך במיוחד.

אלא שאז אירע מקרה שערורייתי, שהרתיח את דמם של האם ובני משפחתה, והביא לזעם רב בקרב הגורמים המטפלים בפרשה.

נציגת שירות הרווחה, ר', שעמדה תחילה בחדר הסמוך, החליטה, מסיבות חסרות פשר, להתפרץ לחדר ברגע שבה החלה הפגישה.

נציגת הרווחה נכנסה לחדר בצעדים מהירים, ובצורה בלתי מנומסת בעליל - כעדות הנוכחים. זאת, בניגוד לסיכום המוקדם שהושג, לפיו לא תשהה אשת הרווחה בחדר עצמו בעת המפגש.

לפי עדות הנוכחים במקום, אשת הרווחה, הגב' ר', לא ראתה לנכון לנמק את הצעד הבלתי חוקי שבה נקטה, אלא החלה להתנפל על האם הנרגשת, ולהקים כנגדה צעקות רמות.

האם התנגדה לנוכחותה של הנציגה, שנעשתה בניגוד לכל סיכום שהושג מראש. במקום התפתח ויכוח חריף, שהביחא לקטיעת המפגש שבקושי החל.

על פי העדות, התנהגותה של נציגת הרווחה השפיעה לרעה על הילד, שנתקף חרדה היסטרית לשמע הזעקות התוקפניות, והחל לבכות וליילל ללא הפוגה. הוא הספיק לראות את אמו רגעים אחדים, ואז התפתחה התגרה שהובילה לסיום הפגישה המשפחתית.

"נזק בלתי הפיך לילד"

"ההתנהגות הנבזית של ר', גרמה לילד נזק בלתי הפיך", טענה לאחר מכן הפסיכולוגית המלווה את האם.

"בדעתנו להגיש בצהריים תביעה חמורה בבית משפט לנוער נגד אותה נציגת שירותי הרווחה, ולהעמידה לדין על מעשה אכזרי, שנעשה בניגוד לסיכומים, ובצורה שגרמה, כאמור, נזק בלתי הפיך לילד", אמרה הפסיכולוגית.

בעקבות ניסיונות שונים שנעשו להזים את הדברים, ערך 'בחדרי חרדים' בדיקה נוספת, שאימתה את הפרטים לאשורם. פגישה קצרה ונרגשת, היתה גם היתה. אלא שהיא נקטעה באיבה,רגעים לאחר שהיא החלה. האם אף לא הספיקה להתקרב לעבר ילדה יתר על המידה, אלא נאלצה להסתפק במבטים אימהיים, ממרחק של מטרים ספורים.

משפחתה של האם מעדיפה, בצדק רב, שלא להגדיר את המבט החפוז הזה 'פגישה', וזאת במטרה להשיג פגישה אמיתית, ממושכת ואינטימית, בין האם לבנה.

מייד לאחר התקרית, התקשרה האם למספרו הנייד של הרב אברהם פרויליך, העסקן המלווה, כזכור, את הפרשייה מתחילתה. "מאז שאני מכיר את האשה הזאת, לא ראיתי אותה כשהיא בוכה", ציין הרב פרויליך בשיחה עם מקורבים."זו הייתה הפעם הראשונה שבה התפרצה האישה בבכי חסר מעצורים, בשל הנתק שנעשה בינה לבין בנה, דקה לאחר שזכתה לראות את פניו לראשונה.

"היא הייתה נסערת ביותר, וביקשה את התערבותי", סיפר הרב פרויליך לתלמידים ב'כולל' שבראשותו

הרב אברהם פרוייליך בראיון לאתר צילום: הרב אברהם פרוייליך בראיון לאתר
הרב אברהם פרוייליך בראיון לאתר 'בחדרי חרדים'


הסתעפות בלתי צפויה

הרב פרוליך הוסיף לספר, כי בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בבית המשפט, פצתה האם לראשונה את פיה. היא דיברה בהתרגשות גוברת, ואמרה שההתעללות שעברה לכל אורך התקופה, מזכירה לה סיפורים משנות השואה וממחוזות האינקוויזיציה. השופט שניהל את הדיון, עודד אותה לפרט.

האם החלה לפרט, לאורך עשר דקות, מסכת ארוכה של התעללויות שעברה לטענתה. הדברים נרשמו בפרוטוקול של בית המשפט ועוררו רושם שמוקדם לקבוע את תוצאותיו.

"נדהמתי מהבטחון העצמי שהיא הפגינה", סיפר לאחר מכן הרב אברהם פרויליך, שנכח בדיון. "לא ציפיתי לכך מראש. היא דיברה בעברית רהוטה, ופירטה את כל מה שהיא עברה, בצורה מרגשת ומשכנעת".

ההסתעפות הבלתי צפויה בפרשה המסעירה, שמוכיחה ככל הנראה את אמיתות טענותיה של האם בדבר התעללות רגשית שהיא עוברת - עשויה לפתוח פרק חדש בתולדות המאבקים החרדיים כנגד שירותי הרווחה. מסתבר, שלנוכח התנהלותה של נציגת הרווחה, הפעם יתקשו פטרוניה של הנציגה לנמק את התנהלותה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}