י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

חרדי? לא תהיה דיפלומט

אביגדור ליברמן התייצב במשרד החוץ, וירה ללא כל דיפלומטיה: "בלי נאמנות, אין צוערות". המשמעות: חרדים לא יוכלו לשמש בתפקידים דיפלומטיים. משרד החוץ: "זו רק הצעה". פוליטקאים חרדיים: נילחם

ליברמן נגד החרדים. שר החוץ במחיצת ר' חיים יענקל' לייבוביץ
ליברמן נגד החרדים. שר החוץ במחיצת ר' חיים יענקל' לייבוביץ

חרדים רבים, השומרים על אוריינטציה ימנית בכל הקשור לדעותיהם המדיניות- נוטים לאהוד את שר החוץ אביגדור ליברמן, אשר החל מהיום בו נכנס לתפקידו, הוא אינו חדל מלנקוט עמדות ניציות ופופוליסטיות כלפי הרשות הפלסטינית, ערביי ישראל ומדינות ערב.

"בלי נאמנות אין אזרחות", הייתה סיסמת הבחירות שלו, שנקלטה היטב בתודעה הציבורית וזכתה לגרוף מספר אלקטוראלי גבוה.

הצעת 'חוק הנאמנות', שעלתה לפני מספר חודשים על שולחנה של הממשלה, נדחתה בשתי ידיים על ידי שרי הממשלה. ה'טיקט' שעימו צעד שר החוץ לבחירות שהיו הכי מוצלחות מבחינתו- איבד כל ערך עם נפילתה של ההצעה.

אבל לא איש נחוש כליברמן יאמר נואש. ציבור מצבעיו סלח לו על חוסר הצלחתו להעביר את החוק, ביודעו שהשר האולטרא-לאומן ימשיך להוביל את הקו הרצוי, מבלי להיבהל מאף גורם שהוא.

אבל מדי פעם מתברר, שב'נאמנות' הבלתי מתפשרת שדורש ליברמן מערביי ישראל, הוא כורך את הציבור החרדי באותו כריך חריף. שר החוץ, מתברר, רואה במגזר החרדי חברה בלתי נאמנת, שאינה שומרת אמונים למדינת ישראל, ויש להעניש אותה על כך.

מדי פעם משתחררת ממשרד החוץ ניצרה, המלמדת שוב ושוב על יחסו האמיתי של הדוב הרוסי שאינו יודע חת - כלפי בני המגזר החרדי.

הזדמנות מן הסוג הזה נקרתה היום: הבוקר, כינס שר החוץ את הנהלת המשרד, והנחית על השולחן הצהרה מתלהמת, שכותרתה, איך לא, היא "בלי נאמנות אין צוערות".

"רק מי ששירת בצבא או בשירות לאומי, יוכל להתקבל לקורס הצוערים המכשיר דיפלומטים לנציגויות ישראל בחו"ל", הודיע שר החוץ באופן נחרץ וחד-משמעי.

שר החוץ הורה לבכירי משרדו לבחון את הרעיון מבחינה משפטית. בנוסף, הוא הבטיח כי לא ישקוט על השמרים ויתחיל לפעול לשינוי החקיקה בכנסת.

במסגרת קורס הצוערים שמשרד החוץ מפעיל, עוברים אזרחים דוברי שפות המיועדים לשירות דיפלומטי במדינות העולם, הכשרה מיוחדת. במסגרת ההכשרה, מתמחים הצוערים לתפקידי שגרירים ועובדי קונסוליות ישראליות על פני הגלובוס.

ישראלים רבים מציעים את עצמם ומגישים מועמדות, בכדי להתקבל למסגרת הנחשקת, שאולי תאפשר להם בעתיד לשרת את המדינה במדינות הים. אם עד היום היו הקריטריונים לקבלה ענייניים ושיוויוניים – הרי שמעתה, על פי ההחלטה, מי שלא שירת בצבא ולא ביצע שירות לאומי – לא יוכל לעולם להיות דיפלומט ישראלי.

אם היה מי שחשב שהרפורמה הזו מכוונת רק כנגד ערבים המבקשים לייצג את המדינה- עליו להקשיב לזעם העולה מכיוונים רבים בקשת הפוליטית החרדית, שם מושמעת ביקורת נוקבת בעקבות הכרזתו הפופוליסטית של שר החוץ, השוללת מעתה את אפשרותם של חרדים שתורתם היתה אומנותם, ובמסגרת כך פטר אותם החוק משירות צבאי. "לא נשקוט עד שתוסר ההחלטה הזאת", הגיבו היום בזעם בלשכתו של אחד השרים החרדיים לנוכח החלטת השר.

דווקא במשרד החוץ, יש מי שמנסה להרגיע את הרוחות. גורם במשרד הסביר ל'בחדרי חרדים', שאמירתו של שר החוץ הבוקר הייתה בגדר הצעה בלבד, וכי היא נבחנת בשלב זה. "כאשר הדברים יהיו מעשיים יותר, יבחן המשרד את שלל ההיבטים, ואני מניח שגם את ההיבט החרדי", מבטיחים במשרד.

כלל לא בטוח שהדברים הפייסניים הללו מקובלים על דעתו של הבוס במשרד, שהוכיח כבר לא אחת, שבענייני נאמנות הוא אינו רואה הבדל בין ערביי ישראל למגזר החרדי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}