איך תגיעו מרמות לשוק מחנה יהודה?
ירושלים: פעימת 'צפון-דרום' יוצאת לדרך • אתר 'בחדרי חרדים' מגיש סקירה מקיפה לקראת השינויים בקווי השכונות החרדיות: הר נוף, גבעת שאול, רמת שלמה ורמות • כל המסלולים. כל החידושים. כל ההסברים
- יוסי כץ, כתב בחדרי חרדים
- ל' אב התשס"ט
- 27 תגובות
מתי מחליפים אוטובוס? צילום: פלאש90
ירושלים עוברת מהפך תחבורתי. עידן הרכבת הקלה בפתח, ויישום המערך התחבורתי הכולל עולה מדרגה. ביום ראשון הקרוב (ג' אלול תשס"ט) תתקיים 'פעימה' חשובה בדרך למימוש החזון הכולל שעיקרו - קווי תחבורה מזינים, מהירים וזמינים; תוך שימוש ב'שיטת המעברים' בין הרכבת לאוטובוסים ובינם לבין עצמם.
הפעימה הנוכחית מכונה פעימת 'צפון-דרום' על שום היותה מקשרת בין שני חלקים אלה של העיר. החל משכונת הר-חומה (חומת שמואל) וגילה בדרום, ועד לשכונות הצפון: רמות ורמת-שלמה; כשבתווך מרכז העיר, המע"ר החרדי (גאולה) ושכונת הר נוף.
המהלך התחבורתי המקיף בירושלים מתבצע תוך שיתוף פעולה הדוק והתוויה של משרד התחבורה, עיריית ירושלים, תכנית אב לתחבורה באמצעות המפעיל המקומי הלוא היא חברת 'אגד'. ה'פעימה' בוצעה תוך שיתופם המלא של המינהלים הקהילתיים בשכונות השונות.
על פי עקרונות מערך התחבורה החדשני, מתווספים ארבעה קווים חדשים שינועו כמעט לאורך כל המסלול על מת"צים (מסלולי תחבורה ציבורית), כך שהנסיעה תהיה פתוחה, מהירה, אמינה וזמינה. קווים אלה יקשרו במהירות וביעילות את השכונות השונות עם מרכז העיר, לתועלת הנוסעים.
חלק ניכר מן המשתמשים בתחבורה הציבורית בירושלים בכלל, ובשכונות אשר בהן תתרחש ה'פעימה' בפרט - משתייכים לציבור החרדי. אי לכך, הוקדשה מחשבה מעמיקה לקישור מהיר ל'גאולה' ובין השכונות השונות כמו גם לאזור בנייני האומה והיציאה מהעיר, בואכה ריכוזי הערים החרדיות השונות.
במסגרת התכנית הכוללת לתחבורה בירושלים (המיושמת על ידי צוות תכנית אב לתחבורה) יהפוך תוואי בר-אילן וירמיהו למת"צ, אשר ישמש לכל אורכו את התחבורה הציבורית במסלול ייעודי ומהיר. ה'פעימה' הנוכחית עושה שימוש מושכל כבר כעת בציר זה, בו יעברו הקווים המקשרים בין רמות ורמת שלמה לאזור גבעת שאול והר נוף.
מטרת השימוש בציר בר אילן וירמיהו, קשורה באופן ישיר לתובנה הבסיסית והכרחית, לפיה חייבת להיות הפחתה בנפח התנועה באזור 'גאולה' וכיכר השבת. המקום צר מהכיל את כמות האוטובוסים הגדולה החולפת כיום במקום, יחד עם רכבים פרטיים והולכי רגל הגודשים את האזור משך כל העת.
הקישור ל'גאולה' ימשיך כמובן להתבצע באמצעות חלק מן הקווים שהגיעו לאזור עד עתה. אולם חלק מן הקווים שנכנסו לאזור רק בדרכם מקצה העיר לקצה השני, יבצעו את הנסיעה על גבי תוואי בר אילן וירמיהו במקום להמשיך לסרבול התנועתי והמסלול האיטי.
אזור 'גאולה' נחשב כמובן כיעד אסטרטגי עבור הציבור החרדי, ולפיכך יהנה גם מקווים ישירים לאזור, וגם מקווים מזינים אשר מהם ניתן יהא לבצע מעברים לאוטובוסים המגיעים למקום.
פן נוסף נותן הדגש לאולמות השמחה בתמיר וברח' בית הדפוס. קווים יעילים ומשודרגים יפעלו במסגרת ה'פעימה' ויתנו מענה מתוגבר ומהיר לתושבי שכונות הצפון, וגם בין אזור אולמי תמיר עצמו לאולמות בגבעת שאול. כך, תושב השכונה יגיע במהירות לאולם, וגם אם באותו יום מתקיימות שתי שמחות בשני האזורים, יהנה משירות מהיר וזמין בשני הכיוונים.
תוואי הרכבת הקלה מתעתד לעבור באזור רחוב יפו ושוק מחנה יהודה. יעידו על כך עבודות התשתית הנרחבות המבוצעות באזור. בעתיד, תנוע בתוואי זה הרכבת הקלה לבדה, אולם כבר כעת נוצר קושי רב למעבר של תחבורה ציבורית במקום. המסלול מסורבל ואיטי, הנסיעה במקום מורטת עצבים וגם הממתינים בתחנות מתקשים לעמוד בלוח הזמנים הרופף.
בעקבות כך, הוחלט לדלל ככל הניתן את קווי השירות לאזור השוק. החיבור אל אזור מחנה-יהודה ימשיך להתקיים באמצעות מספר קווי אורך עיקריים, אך מן השכונות תתבצע הנסיעה באמצעות 'שיטת המעברים' והחלפת אוטובוס בדרך אל היעד.
כאמור, אין מנוס מצעד זה, כאשר המצב במקום אינו מסוגל להכיל את נפח התנועה הרב, וגם גורם לפקקים, איטיות נסיעה וסרבול המסלולים. הנסיעה אל השוק אמנם תהא כרוכה בחלק מן המקרים בהחלפת אוטובוס, אך הנסיעה עצמה תהיה מהירה הרבה יותר, זמינה ויעילה.
הציבור החרדי מקושר באופן רציף לריכוזים החרדיים בערים השונות. דגש מיוחד ניתן על מעבר קוים מן השכונות לעבר צומת היציאה מן העיר דרך בגין, כמו גם לתחנת המעבר בבנייני האומה.
לאחר שהבאנו את המבט הכולל על ה'פעימה', נידרש לפרטים ולשינויים מכל שכונה ולכל אזור:
צילום: חולם על ה
גבעת שאול והר נוף
שכונת הר נוף תהנה מיתרונות רבים במערך התחבורתי החדש. יציאה מהירה למע"ר החרדי (גאולה) ולשכונות הצפון. כדי לאפשר את האיכות והיעילות בוצעו מספר שינויים עיקריים:
קיצור מסלולי הפיזור והאיסוף בשכונה:
כיום, היציאה אל מחוץ לשכונה מלווה בנסיעה ארוכה ומתישה בתוככי רחובותיה הארוכים והמפותלים. נסיעה כזו נמשכת בממוצע על פני כ-15 דקות! במטרה לאפשר יציאה מהירה ונוחה יותר, חולקה השכונה לשני אזורים. אזור א' (שאולזון וחי-טייב), יהנה משירותיו של קו 2. באזור ב' (תחילת שאולזון ורחוב קצנלבויגן) יסע קו 74 המשופר.
בצורה זו, תושבים המתגוררים באזור אחד ייהנו מנסיעה ישירה בקו מסויים, ואילו המתגוררים באזור השני, ייהנו מנסיעה ישירה בקו השני. בכל מקרה, הדרים בשתי הטבעות ייהנו מנסיעה קצרה יותר במסלולים השונים, במקום מסלול ארוך ומפותל לכל תושבי השכונה. כך בתום איסוף של כ-5 דקות בלבד, מוצאים עצמם הנוסעים ביציאה המהירה אל מחוץ לשכונה.
חשוב לציין כי קווים 15 וכן 33 ימשיכו במסלולם הרגיל ויבצעו את קליטת הנוסעים והורדתם ברחבי השכונה כולה.
יציאה מהירה ללא כניסה לגבעת שאול:
קו 75 החדש, וכן קו 74 המשופר מתאפיינים במסלול מהיר, דרך כנפי נשרים ללא כניסה דרך שכונת גבעת שאול. זהו מהלך המתבצע לראשונה בתוואי התחבורה הציבורית מן השכונה, ויתן מענה מהיר ליוצאים ממנה.
ממשק מהשכונה לשוק מחנה יהודה:
כפי שהובהר, אזור השוק הפך בשנים האחרונות לבלתי נגיש עקב עבודות התשתית והפיתוח. גם בעתיד, יעבור במקום תוואי הרכבת הקלה. בעקבות כך נוצר הכרח לבצע דילול של קווי האוטובוס המגיעים לאזור.
משכונת הר-נוף מגיעים שני קווים אל אזור השוק. קו 75 החדש מהמסוף, וכן קו 74 המשופר האוסף נוסעים מאזור ב' (שאולזון, קצנלבויגן) אל השוק.
לסיכום, תושבי הר נוף וגבעת שאול נהנים מ-9 קווים איכותיים.
צילום: שינויי מסלול. צילום: מנח זרקא
רמות
שכונת רמות תהנה מיתרונות רבים במערך התחבורתי החדש. יציאה מהירה למע"ר החרדי (גאולה), ליציאה מהעיר, לאולמות השמחה ולשכונת הר נוף. כדי לאפשר את האיכות והיעילות בוצעו מספר שינויים עיקריים:
מרמות ליציאה מהעיר:
לראשונה, כל שכונת רמות על כל אגפיה תחובר במשך כל היום כולו לצומת היציאה מהעיר. בכך תתאפיין הנסיעה בגמישות רבה, לתועלת היוצאים לריכוזים החרדיים בערים השונות.
קו 32 עובר ברמות ד', רמות ג' ורמות ב' דרך בגין ויוצא דרך צומת היציאה מהעיר. משם ממשיך במסלול הרגיל (לתשומת לב: קו 32 א' הפועל בשעות הבוקר אינו מגיע ליציאה מהעיר).
קו 31 עובר ברמות פולין ורמות א' דרך בגין ויוצא גם הוא דרך צומת היציאה מהעיר. משם ממשיך במסלול הרגיל.
מהכניסה לעיר לרמות:
נוסעים המגיעים מחוץ לעיר, נהנים מקישור מהיר ואיכותי מבנייני האומה וכן מצומת הכניסה לעיר (גבעת שאול) היישר לשכונת רמות. אין צורך להיטלטל בכל הפיזור העירוני. יורדים מיד בנייני האומה או לחילופין בצומת הכניסה לעיר (כביש 4), ומתחברים לשכונה באמצעות קווים 31 וכן 32 המשופר. התדירות של כל 10 דק' לסירוגין, בהחלט נותנת מענה איכותי ויעיל לצורך זה.
ישיר-מהיר לאזור גאולה:
קו 40 החרדי, אינו נוסע בפיתולים מסובכים דרך השכונות. המסלול עובר דרך גולדה ישירות לשמואל הנביא, יחזקאל בואכה אזור גאולה. בעקבות מגעים נרחבים עם המינהל הקהילתי הוחלט כי האתר החשוב ביותר היה ונותר אזור גאולה אליו מגיע הקו בתוואי הנוכחי.
כדי לקצר את משך המסלול וזמינות הקו, הפך המסלול לפשוט וישר הנוסע בעיקר על מת"צ כמעט לכל אורך התוואי. ההגעה אל השכונות השונות, תתבצע באמצעות קו 64 החדש המתאפיין במעבר באזורים החרדיים בלבד, או בחיבור לקווים אחרים באמצעות 'שיטת המעברים'.
ממשק איכותי לאזור גאולה:
קו 71 החדש נוסע בתוך רמות במסלול קו 31 המשופר (35 לשעבר). קו 72 החדש נוסע בתוך רמות במסלול קו 32 המעודכן (36 לשעבר). משם יוצאים הקווים לצומת גולדה, הר חוצבים, בר אילן ואזור גאולה.
קישור איכותי להר נוף:
קו 64 החדש הינו קו בעל אוריינטציה חרדית. הקו נוסע בתוך רמות במסלול משולב העובר אך ורק בשכונות החרדיות: רמות ד', רמות פולין, רמות ג' ובחלק מרמות א'. משם ממשיך דרך המת"צ החרדי העתידי: גולדה, בר אילן, ירמיהו בואכה גבעת שאול ומסוף הר נוף.
מסלול מיוחד לאולמות השמחה:
קו 64 החדש משנה את מסלולו מדי ערב החל מהשעה 20:00. במקום בכנפי נשרים, המסלול חולף ועובר בשני הכיוונים ברח' בית הדפוס, באזור אולמות השמחה. משם ממשיך המסלול כרגיל דרך ירמיהו, בר אילן, גולדה בואכה רמות.
הדרך לשוק מחנה יהודה:
כפי שהובהר, בשל עבודות התשתית לתוואי הרכבת הקלה באזור השוק, נוצר הכורח לדלל את הקווים המגיעים לאזור. קו 32 הינו הקו היחיד המקשר באופן ישיר מרמות לאזור השוק. מאזורים אחרים בשכונה, ניתן לבצע מעבר בצומת גולדה או בבנייני האומה.
לסיכום, תושבי רמות נהנים מ-9 קווים איכותיים.
צילום: לוח זמנים מתוגבר. אוטובוסים
רמת שלמה
שכונת רמת שלמה תהנה מיתרונות רבים במערך התחבורתי החדש. יציאה מהירה למע"ר החרדי (גאולה), לאולמות השמחה ולשכונת הר נוף. כדי לאפשר את האיכות והיעילות בוצעו מספר שינויים עיקריים:
החיבור בין רמת שלמה להר נוף:
קו 11 הוותיק מתבטל, ובמקומו יחבר את שתי השכונות קו 67 החדש. קו זה נוסע על דרך המלך, בכביש גולדה, דרך המת"צ החרדי העתידי: בר אילן, ירמיהו, בואכה גבעת שאול והר נוף.
נסיעות בוקר:
קו 67א' מחליף את קו 11א', במסלולו למסוף הר נוף דרך בגין.
ממשק מגאולה לרמת שלמה:
בעקבות ביטולו של קו 11 המסורבל, ובשל הצורך להפחית את נפח התנועה באזור מרכז העיר, יפעל מעתה קו 56 לבדו כקו המקשר בין רמת שלמה לגאולה. בשל כך, מתוגבר כמובן לוח הזמנים של הקו בצורה ניכרת. צוות הפקחים יבחן את הלו"ז בתקופה הקרובה ויעדכנו לפי הצורך והביקוש.
ממשק נוח לאולמות השמחה:
קו 67 החדש נותן מענה מושלם ואיכותי לאולמות השמחה ברמת-תמיר וברחוב בית הדפוס. בשעות הערב, מתוגבר לוח הזמנים של הקו, כדי להעניק מענה הולם לתושבים הבאים להשתתף בשמחות.
הדרך לשוק מחנה יהודה:
כפי שהובהר, בשל עבודות התשתית לתוואי הרכבת הקלה באזור השוק, נוצר הכורח לדלל את הקווים המגיעים לאזור. קו 11 מתבטל, וההגעה אל השוק מרמת שלמה יכולה להיעשות באמצעות מעבר בין קווי אוטובוס בצומת גולדה או לחילופין בבנייני האומה.
לסיכום, תושבי רמת שלמה נהנים מ-4 קווים איכותיים.
צילום: כמה זמן ימתינו? צילום: מנח זרקא
מת"צ גולדה-בר אילן-ירמיהו
למרות כל היתרונות שביציאה מאזור 'גאולה' ומרכז העיר ומעבר חלופי דרך בר אילן וירמיהו, ישנה בעיה אחת שעלתה בפני הגורמים המקצועיים. במת"צ המגיע מגולדה לצומת בר אילן אין פניה ימינה לרחוב בר אילן עצמו.
עובדה זו מכריחה את הקווים הנוסעים במסלול החדש, שלא לנסוע במת"צ גולדה לכל אורכו, אלא לבצע ירידה למסלול הרגיל באזור תמיר, ומשם להמשיך בנתיב הרגיל עד לאנג'ל בואכה הצומת, ומשם לבצע את הפניה ימינה לרחוב בר אילן.
מסלול זה בעייתי משתי סיבות: ראשית, עצם הנסיעה במסלול רגיל ולא במת"צ הינה פחות מהירה ואיכותית. שנית, העדר תחנות לאורך כל התוואי, גורם לכך שבין אולמי תמיר לבר-אילן 10 (לאחר הפניה ימינה) אין כל תחנה.
פתרונות שונים הועלו בפני הגורמים הרשמיים, ביניהם הצבת תחנה נוספת, או פתיחת המעבר מן המת"צ למסלול הרגיל באזור אנג'ל וכן אפשרויות נוספות. בשלב הראשון, המסלול יתבצע בתנאים הנוכחיים, ובד בבד תבחנה החלופות השונות לפתרון התוואי.
חברת 'אגד' הינה המבצעת בפועל והמפעילה את מערך התחבורה, כפי שנקבע על ידי "תכנית אב לתחבורה" בהוראת משרד התחבורה. מטבע הדברים, בכל נושא הקשור ל'פעימה', מומלץ לפנות למוקד 106 בעיריית ירושלים, וכמובן להתעדכן במוקד 2800* של 'אגד'.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות