י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"און מפרעגט אויף די ארנונה"

מודעה קטנה בשטיבעל חסידי בבני-ברק, מספרת במילים ספורות על שיטות ההתנהגות של מחלקת הגבייה. אברך חסידי: "אם זה היה בירושלים, כולם היו צועקים שברקת אנטישמי. בבני-ברק זה בסדר"

המודעה בשטיבל
המודעה בשטיבל



מודעה קטנה בשולי שטיבעל חסידי קטן, בפאתי העיר בני ברק, הצליחה לגרום לנו להרים גבה ולבדוק במה המדובר. למרות החום הכבד, והקושי הכרוך בהרמת גבה עקב הזיעה המתלווה לכל פעילות בחום היוקד, במיוחד בבני-ברק - עשינו זאת.

נוסח המודעה נכתב בשפת האידיש, מסיבות עליהן תעמדו בהמשך הכתבה: "מקלאפט אויפ'ן טויערן, און מפרעגט אויף די ארנונה. מדארפט נישט אויף מאכן די טוער".

בתרגום חופשי לעברית: "דופקים על הדלתות ושואלים בעניין הארנונה, לא צריך לפתוח את הדלת".

מאחורי המודעה התמימה, המזכירה את הסיפורים על רדיפות אנשי הצאר ברוסיה ובפולין, אז עזרו היהודים איש לרעהו באמצעות רמיזות בשפת האידיש או בפסוקים תנ"כיים, עומדת לה עיריית בני ברק, או ליתר דיוק מחלקת הגביה בעירייה.

צילום: מנח זרקאצילום: צילום: מנח זרקא
צילום: מנח זרקא


אין מסמכים? אין הנחה

במסגרת "מבצע" אותו יזמה העירייה, מגיעים פקחים לבתי התושבים ומבקשים לראות מסמכים. הפקחים מגיעים לבתי אותם אלו שהגישו בקשות להנחה בארנונה ודורשים לראות את מסמכי הבנק, המעידים על מצוקתו הכלכלית של המבקש – בעקבותיה הוא זכאי להנחה.

האבסורד בבדיקות מעין אלו הוא, שמי שטוען כי אין ברשותו מסמכים מהבנק הדרושים להוכחת מסכנותו, הרי הוא בחזקת חשוד, והוא מחוייב להביא את המסמכים לעירייה. ולא - ההנחה לה הוא זכאי מוטלת בספק.

המודעה, אותה ראינו בבית הכנסת, באה לתת פיתרון לאותם אנשים. מתברר, כי מי שאינו פותח את דלת ביתו בפני הפקים, אינו מסכן את הנחתו. ועל כך באה ההמלצה לחברים בשטיבעל: לא צריך לפתוח את הדלת".

אחד החסידים בשטיבעל הקטן שח באוזני: תאר לך שניר ברקת היה נוהג כך. לאיזו מתקפה תקשורתית הוא היה זוכה מהעיתונות החרדית - "אנטישמיות בירושלים", "ברקת נגד החרדים" וכיוצא בזה. האברך מדגיש: "אני לא בעד שקרים והתחמקות מתשלום, אבל בשיטת הבדיקה הזו, הרבה אנשים שזכאים להנחה איבדו אותה. אנחנו רק רוצים צדק".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}