כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

'חרדים לסביבה' מציגים: תוכנית מיחזור במרכזי החינוך החרדיים

מודל 'מרכז המיחזור' של 'חרדים לסביבה' מיועד להגדיל פעילות מיון הפסולת לשם העברתה למיחזור או למחזר פסולת באופן מעשי בבית הספר. בבתי הספר יוצבו מתקנים שונים לאיסוף פסולת

'חרדים לסביבה' מציגים: תוכנית מיחזור במרכזי החינוך החרדיים
ערוץ 10



עמותת 'חרדים לסביבה' עוזרת לפיתוח יחידת לימוד במרכזי מיחזור בית ספרי על פי מודל ירושלים.

מרכז המיחזור מיועד להגדיל פעילות מיון הפסולת לשם העברתה למיחזור או למחזר פסולת באופן מעשי בביה"ס עצמו. פעולות אלו יוצרות בעצמן אפקט של צימצום נפחי ומשקלי האשפה הנשלחת להטמנה. אך תפקידו העיקרי של מרכז המיחזור הוא לעלות את מודעות התלמידים על שמירה של הסביבה, שעל פי המקורות היא אחת מהמעלות הראשונות, כפי המובא נקיות מביאה לידי טהרה וכו' ולהעביר את המסרים הנרכשים במוסדות החינוך להורי התלמידים ולתושבים האחרים בשכונה ובקהילה.

ב'מרכז המיחזור' מוצבים מתקנים שונים לאיסוף פסולת. סוגי המתקנים: מתקן גדול לאיסוף מיכלי משקה אישיים (פלסטיק ומתכת), מתקן גדול לאיסוף נייר לבן, מתקן לאיסוף סוללות משומשות,קומפוסטר לאיסוף פסולת אורגנית ועוד, לפי מה שמתפתח בביה"ס. העמדה ופיזור של מתקנים לאיסוף פסולת ממוינת בנקודות אחדות בביה"ס או מחוצה לו.

התוכנית במלואה:

1.קבוצת מתקנים מסוגים שונים + לוח ושילוט יעמדו בכניסה לביה"ס,במסדרון מרכזי,בחלל מרכזי אחר בתוך מבנה ביה"ס. המקום הנבחר כמוקד מרכז המיחזור חייב להיות נגיש לכלל התלמידים במהלך יום לימודים ו/או בצמוד לחדר מדעים או אולם הספורט וכד' והעיקר שנוכחות ה"מרכז" תבלוט לעיני התלמידים ולבאי ביה"ס: הורים, מורים ואורחים.

2. מתקנים ספציפיים יוצבו במסדרונות השונים (כגון סלים לאיסוף נייר).

3. מתקנים כיתתיים: ארגז קרטון או סל פלסטיק (מסוג סל כביסה) לאיסוף נייר,פח לאיסוף פסולת אורנית, פח לפסולת לא ממויינת.

4. בחצר: קומפוסטר.

5. במחסן: שקים מלאים עם מיכלי משקה ו/או נייר לבן שמעל תכולת המיכלים הקשיחים – מיועדים לפינוי ע"י החברות המפנות.

6. לצד גדר ביה"ס: מתקן "כלוב" למיכלי משקה ללא פיקדון / מיתקן לנייר לבן / מתקן לנייר עיתון.

עיצוב "מרכז המיחזור"

- אנו דורשים מכל בי"ס שברשותו "מרכז" לשלט ולעצב את נקודות איסוף הפסולת השונות. השילוט והעיצוב נעשים ע"י התלמידים בשיעורי מלאכה ואומנות ואחרים, וכן ע"י מורים מקצועיים מתוך הצוות.
- אנו מעודדים עיצוב וקישוט המתקנים עצמם ע"י התלמידים והמורים.

פעילות לימודית עיונית
- אנו מגבשים/ומציעים מגוון פעילויות ונושאים מעובדים שפיתחנו וליקטנו בתחום השבה, צימצום ומיחזור חומרים.
- אנו ממליצים לקשור נושאי המיחזור וצימצום הפסולת לתכנית הלימודים בשעורי יהדות ,טבע , במולדת , בגיאוגרפיה ובשעורי הליכות.


פעילות סדנאית ע"י מורה מהצוות במסגרת שעורי מלאכה ואומנות או סדנא מקצועית חיצונית.
- אנו מציעים אביזרים ,ציוד והנחיות להקמת סדנא למיחזור נייר.
- הכנת מוצרים לשימוש יומיומי מאריזות ופסולת אחרת.
- הכנת מוצגים אומנותיים מפסולת ו/או מתקני וריהוט חצר.


הכנת קומפוסט לשימוש גינת ביה"ס והעציצייה ע"י מורה מהצוות + קבוצת "נאמני פסולת".
איסוף פסולת אורגנית מתוך פחי האשפה הממיינים שבכיתות וכן עשבים ועלים הנגרפים מחצר ביה"ס.

פרסום והסברה
ביה"ס מתבקש ליידע ולפרסם פעולותיו בקרב ההורים ותושבי השכונה.
הורי התלמידים לוקחים חלק פעיל בהעברת פריטי פסולת מבוקשים ובהפעלת ימי השיא בביה"ס.

רכז מיחזור בית ספרי ותפקידיו:
* עידוד כלל התלמידים וכל צוות ביה"ס לעסוק בנושא.
* מעביר בעצמו או ע"י אחד המורים החומר העיוני .
* מזמין ומתאם הפעלת סדנא או פעילות מעשית אחרת
* מרכז מועצת תלמידים ו/או נאמני פסולת, קומפוסט וכד'
* מתאם ומזמין חברות הפינוי לביה"ס
* נמצא בקשר מתמיד עם רכז מרכזי המיחזור ב"חרדים לסביבה"
* יוזם פעולות שיא וקשר של מעורבות ושותפות עם ההורים ועם גורמי קהילה נוספים
* מתעד כמותית את כמות האשפה הממוינת,המפונה על ידי החברות.

פעילויות שיא
בכל בי"ס מתקיימים אירועי שיא, שחלקם בשיתוף ההורים, בתוך ומחוץ לביה"ס.
אנו נקבע במסגרת הפעילויות החינוכיות ביקורים וסיורים לימודיים ופעילויות מסוג: נסיעה לאתר פסולת / דמי כניסה לאתר המתמחה בנושא / הצגה או מופע אחר בנושא / סדנא לנייר או לעיצוב אחר מפסולת/ השתלמות צוות ביה"ס.

אנו מעודדים בתי"ס לבקר באתרים מקומיים וסביבתיים של העיר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}