י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בן 15 חזר להתפתח לאחר שעבר ברית מילה

"האב ורעייתו קיבלו אותי במאור פנים, וציפו לשמוע את תשובתי. לא ידעתי כיצד לפתוח בדברים, לבסוף אזרתי ושאלתי בקשר לברית המילה של בנם" • כך נתרפא נער בן 15 שהפסיק לגדול מגיל 8, בזכות ברית מילה כשרה

בן 15 חזר להתפתח לאחר שעבר ברית מילה

סיפור מרגש במיוחד הגיע למשרדי 'ארגון ברית יוסף יצחק' מאחד מפעילי ארגוני התשובה הגדולים: היה זה לפני חג הפסח תשס"ג, במסגרת חלוקת מצה שמורה, הגעתי גם למוסך ידוע ברחובות ששייך לבני זוג מסורתיים שאיתם אני בקשר כבר תקופה ארוכה, והפעם הרגישו שהם יכולים לפתוח בפניי את צפונות ליבם.

למוסך קראו 'אמיר' (שם בדוי), על שם בנם החמש-עשרה. לא שאמיר נפטר חס וחלילה. אמיר הוא נער כבן 15, אבל מגיל צעיר הוא הפסיק להתפתח ונראה כילד בן שמונה. "לכולנו יש עגמת נפש רבה מכך, אבל הוא סובל מזה יותר מכולם", אמר לי אביו. "הוא הפך לנער שקט ומופנם בצורה חריפה. אצל מי לא היינו? הלכנו לטובי הרופאים ולגדולי הרבנים והמקובלים - אך ללא הועיל".

כאן פרצו בני הזוג פרצו בבכי חסר מעצורים. כל הרופאים אליהם הלכו, לא מצאו את הסיבה. גם צילומים ובדיקות רבות ומסובכות שנעשו, לא חשפו את הבעיה בגינה נותר הנער נמוך כילד קטן. חבריו של אמיר קיבלו את מצבו בתגובות מעורבות. היו מהם שהבינו לליבו וסייעו לו להתגבר, היו שהתעלמו ממנו, אבל היו גם כאלה שלא חמלו עליו ולעגו לו.

אמיר, שנסע ממרכז רפואי למשנהו, כבר היה במצב רוח נפול. הלעג של חבריו שבר אותו לחלוטין. ההורים היו אובדי עצות, והם הפילו תחינה שאמצא מזור לבעיית בנם.

שמעתי את סיפורם וליבי נצבט לנוכח סבל שכזה. שאלתי בעצתו של אחד מגדולי ישראל והסברתי להם כי עליהם לקבל על עצמם מצווה או הנהגה טובה ולנסות לשחזר את ימי חייהם לראות היכן פגעו או עלבו במישהו.

למחרת, יום שישי, ישבתי בביתי וחשבתי על מר גורלה של המשפחה המגדלת נער עם מחלה מסתורית קשה. סיפרתי את הסיפור שמאוד נגע לליבי לידידי שהינו מוהל מומחה בארגון "ברית יוסף יצחק". מיד כשידידי המוהל שמע את הסיפור, ביקש ממני לברר אצל ההורים האם בנם מהול כהלכה. תגובתי הטבעית הייתה שהיות ומדובר באנשים מסורתיים, אין שום סיבה שלא יהיה כך. אך, לאחר הפצרותיו של המוהל, למרות המבוכה אותה חשתי, נכנסתי למוסך.

האב ורעייתו קיבלו אותי במאור פנים, וציפו לשמוע את תשובתי. לא ידעתי כיצד לפתוח בדברים, לבסוף אזרתי ושאלתי בקשר לברית המילה של בנם.

"‘מי היה המוהל של הבן?" שאלתי בהיסוס.

האב השפיל מבט.

אשתו הביטה בו, כמו מחכה שהוא יענה. הבחנתי במבוכה ואמרתי: "אולי שכחת מי המוהל?"

האב התעשת והשיב בשלילה. כאן רעייתו באה לעזרה. "איך זה אירע לנו גם אני לא יודעת, אבל מי שמל אותו היה רופא ולא מוהל?"

כעת הכל מובן, אמרתי. אולי הרופא מל שלא על פי ההלכה?! זרקתי לחלל החדר.

מיד יצרתי קשר עם הרב ירון עמית, מארגון ‘ברית יוסף יצחק’, איתו אני עומד בקשר הדוק. הרב, שנחשב למומחה גדול בבריתות למבוגרים, ציין בפני שקרוב לוודאי שלא בוצעה הברית כראוי מבחינה הלכתית, "כדאי שההורים והבן יבואו לקליניקה של 'ברית יוסף יצחק' בירושלים, ונברר את העניין".

ההורים שמחו מאוד. הם הרגישו שכעת הם קרובים לפתרון בעיה שסחבו עמם שנים רבות - ומי יודע, קיוו, אולי בעקבות כך גם תיפתר המחלה שלו. לא קל היה לשכנע את הבן עצמו. הוא פחד מכל העניין. שיחות ארוכות בינינו שנמשכו שלושה חודשים, הובילו לשכנועו.

ואכן, כאשר הגענו לארגון ברית יוסף יצחק, התברר כי הברית אכן לא נעשתה כראוי. הרב עמית ביצע את התיקונים לפי ההלכה, ואמיר והוריו יצאו מרוצים. כעת הבן היה נימול כהלכה.

לאחר סיום הברית, העניין נשתכח מליבי, בפרט שההזדמנויות היו כך שהמעטתי להגיע לאזור המוסכים.

חמש שנים חלפו. לפני מספר חודשים הזדמנתי שוב להגיע למוסך, שם פגשתי שוב את האב רכון על גבי מנועו של אחד הרכבים.

לאחר שאלת שלום הדדי, שאלתי בחשש מה עם הבן אמיר?

האב חייך. "אמיר היום יותר גבוה ממך והרבה יותר ממני". הופתעתי. האב ממשיך לספר בשמחה: "בא ותראה".

לפני הופיע בחור גבוה וחסון.

"מאז ברית המילה שערכנו לו", סיפר האב המאושר, "הוא החל באורח פלא לגבוה ולהתפתח עד שהפך לבחור חסון וגבוה".

לא האמנתי למשמע אוזניי. האב הסביר שאיש לא מבין כיצד אירע הדבר. הוא החל לגבוה ולהתפתח ללא תרופות או טיפולים כלשהם. "הרופאים עצמם התפלאו מאוד - אבל אנחנו ידענו כי רק בזכות השלמות של ברית המילה, הבן שלנו בריא, חזק ושלם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}