י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מי אתה רפאל מיריאשווילי?

פרשיית היעדרותו של רפאל מיריאשווילי שמעסיקה את הציבור החרדי כולו בימים אלו, הולכת ומתבררת. מי הוא האיש? במה הוא עסק? איך סיפור של מסירות נפש למען הזולת הפך לכתב אישום? • כל הפרטים

רפאל מיריאשווילי. כולו חסד
רפאל מיריאשווילי. כולו חסד

לא קלים היו חייו של רפאל מיריאשווילי, הנעדר מזה כחודש מביתו. רפאל שגדל בשיכון חב"ד בלוד, נחשב מאז ילדותו כרודף צדק גם במחיר תשלום אישי כבד. מימי בחרותו עסק רפאל בהצלת נערות יהודיות שנקלעו לסיטואציות לא נעימות עם בני מיעוטים. אלא שמעולם הוא לא חשב שעיסוקו במצווה הכל כך חשובה יכולה לעלות לו בחייו.

המקרה האחרון בו עסק, החל בשידור ברדיו הפיראטי 'רדיו 2000'. אל קו הטלפון עלתה אשה מיוסרת שגוללה סיפור מזעזע על בת משפחתה שנפלה שבי בידי נער ערבי, ואף הרתה לו. האשה הוסיפה כי השניים עברו להתגורר ביחד, ואף מתכוננים להתחתן.

האשה סיפרה בדמעות שליש כי אינה יודעת למי לפנות בפרט שמדובר בילדה צעירה שטרם מלאו לה 18, היא אינה אחראית על מעשיה, והבחור המדובר מכה אותה ומתעלל בה, אך היא שבויה בקסמיו.

השידור המדובר נשמע על ידי פעילים בארגון 'יד לאחים' שיצרו קשר עם האמא המיוסרת, שזעקה לעזרה. לאחר שעמדו על חומרת המקרה החליטו לפעול. אלא שלא היה קל למצוא את מקום מגורי הזוג. הללו החליפו דירות, ואף לא ידע היכן הם נמצאים. לאחר מאמץ אינטנסיבי שכלל עבודה מודעינית גילו הפעילים את מקום מגורי הנערה, ובשעה 04:00 לפנות בוקר החליטו לפעול.

בפסק הדין שניתן לאחר שנתפסו מתואר המקרה: בסמוך לשעה 04:00 לפנות בוקר, הגיעו הנאשמים לדירתם של והמתלוננים, כאשר הם לבושים במדי מג"ב ומחזיקים ברובה. נאשם 1 המתין ברכב, ואילו נאשמים 2 ו-3 דפקו בדלת הדירה, ולאחר שזו נפתחה מסרו למתלונן בכזב כי הוא עצור, ודרשו ממנו להתלוות אליהם לתחנת המשטרה ברמלה. לנוכח דברים אלה, פרצה ק.ש. בבכי, ואילו המתלונן אשר סירב בתחילה להתלוות אל הנאשמים, נאות לכך ויצא את הדירה.

הנאשמים הורו למתלונן להכנס לרכב השכור, כאשר המתלונן יושב במושב האחורי מימין ולידו נאשם 1. נאשם 2 נהג ברכב ולצידו ישב נאשם 3.

הרכב החל בנסיעה, וכאשר הגיע לדרך לה-גרדיה בתל אביב, הגיעה מהירות הרכב לכדי 110 קמ"ש. בשלב זה, החליט המתלונן, לאחר שהבין כי אין מדובר בשוטרים אלא במי שנשלחו על ידי משפחת ק.ש. לפגוע בו, לקפוץ מן הרכב הנוסע מתוך חשש לחייו.

המתלונן פתח את דלת הרכב הנוסע, אך נאשם 1 הצליח לאחוז בו ולמנוע את יציאתו, כאשר נאשם 2 מאט את מהירות הנסיעה. לאחר מאבק, ובעוד גופו של המתלונן נחבל חליפות בכביש, הצליח המתלונן להשתחרר מהבגדים שלבש על פלג גופו העליון, נפל מהרכב לכביש, והחל להמלט בריצה.

הנאשמים עצרו את הרכב, כאשר נאשמים 1 ו-3 יצאו מתוכו והחלו לדלוק אחר המתלונן, אולם משהבחינו כי הלה מנסה לעצור כלי רכב שעברו בכביש, החליטו לחזור לרכבם ולעזוב את המקום.
מספר ימים לאחר מכן הוגשה נגדם תביעה על חטיפה ואחזקת נשק, ורפאל נידון לשנה וחצי, הוא ריצה שנת מאסר ושוחרר בקיצור שליש.

מהכלא הוא יצא לפני כשנה. לפני כחודש יצא רפאל מיריאשווילי בן ה-‏25 מביתו שבלוד והתחיל ללכת לכיוון תחנת הרכבת הקרובה. בזמן שחיכה למונית השירות עברה במקרה במקום אחותו שרה, שהייתה בדרכה הביתה. "תגידי לי מזל טוב," הוא קרא לעברה. "התקבלתי לעבודה חדשה בצפון. אני נוסע לשם כרגע. תגידי לאמא שיש לה ארוחת ערב מוכנה, הכנתי לה סלט חתוך כמו שהיא אוהבת." דקה אחרי כן הגיעה המונית לכיוון תל אביב, ורפאל נבלע בתוכה. זו הייתה הפעם האחרונה שמישהו מבני המשפחה ראה אותו.

רפאל לא התקשר, אבל אף אחד לא דאג. רק כעבור יומיים, משבושש להגיע הביתה בלילה, התעורר חשש בלבה של אמו, חני. שעה ועוד שעה ושום סימן לרפאל לא נראה באופק. חני הלכה לישון עם מועקה כבדה.

בהתחלה איש לא קישר בין היעדרותו הממושכת, למה שהוביל לישיבתו בכלא. אך ככל שנקפו הימים החל החשש לקרום עור וגידים וללבוש פנים מוחשיות של נקמה ערבית בבחור שייעודו בעולם היה לקדש שם שמיים.

החיפושים החלו בקדחתנות, האמא סיפרה בראיון ל'מעריב': "נסענו לצפון כי אנחנו יודעים שרפאל היה הולך תמיד להתפלל. כשניסינו להתקשר לנייד שלו, שמענו את המכשיר מצלצל מתוך הבית והבנו שהוא לא זמין. אמרנו שאם הוא לא יכול לתקשר איתנו, אנחנו ניסע ונחזיר אותו. נסענו לקברי צדיקים - לקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, לרבי מאיר בעל הנס בטבריה. עברנו עם התמונה שלו איש איש ושאלנו אם מישהו ראה אותו. הקפנו את הכנרת עם הרכב - חשבנו שאולי הוא התיישב שם. התחלקנו וכל אחד מאיתנו הסתכל לכיוון אחר. הבן שלי ישראל ירד מהאוטו אל החוף לראות אם הוא שם. אבל ללא הועיל."

ביום שישי הגיעו בני המשפחה לתחנת המשטרה בלוד, כדי להגיש תלונה על היעדרותו של רפאל. "בתחנה הרגיעו אותי," חני מציינת, '"את יודעת איך זה,' אמר לי השוטר. 'זה קורה הרבה. בדרך כלל אנחנו מוצאים אותם מאוד בקלות. מעודדת מעט, חזרה הביתה לשבת. "זאת הייתה השבת הכי קשה שעברה עלי," היא מספרת, "כל הזמן דמיינתי שאני רואה אותו יושב בכיסא הקבוע שלו בקצה השולחן וירדו לי דמעות. רפאל הוא הילד שבשבילו כיבוד אב ואם זה יותר מהכל. הוא קנה לי כשהיה בחו"ל כלים לנטילת ידיים מזהב, הוא היה מכין לי את האוכל המיוחד שאני יכולה לאכול. כל הזמן חיכיתי לראות אותו נכנס מהדלת בחיוך."

הימים עברו ומשפחתו של רפאל נכנסה לתוך מרה שחורה, דואגת יותר ויותר עם כל יום שעובר ומסרבת להאמין שקרה משהו רע לרפאל. "היינו אצל כל הרבנים והמתקשרים. הרב אבו חצירא והרנטגן מנתיבות אמרו שהם לא רואים אותו. היו גם כאלה שאמרו שהוא חי. היה מתקשר אחד שאמר שרפאל נמצא ליד מקום של מים אז בני אחיו הלך לחפש אותו בחופים של תל אביב ויפו וקרא בשמו עד שלא הצליח לדבר בכלל. הפכתי כבר להיות בת בית במשטרה. אני דואגת וחרדה ויש רגעים שהפחדים משתלטים עלי."

הטלפון בביתה הנקי והצנוע של המשפחה בשיכון חב"ד בלוד לא מפסיק לצלצל. שכנים, מכרים ושאר מתעניינים מצלצלים כדי לשאול האם יש חדש מהבן האובד. ההיעלמות נשמרה בסוד עד שנורית ביסקר אלמוג שמעה על כך במקרה, ודיווחה עליה בבלוג שלה.

• נעלם מרצונו?

חני לא מוצאת מרגוע לנפשה. היא נעה בין דמעות לחרדה ובין כל אלה אין ברירה והיא חייבת להמשיך לתפקד בבית. בשלושת השבועות האחרונים כמו הזדקנה בבת אחת בעשרות שנים. היא חוששת שהסתבכותו של רפאל עם הצעיר הערבי קשורה להיעלמותו ועצם העובדה שאותו צעיר הוא בעל עבר פלילי בעצמו רק מחזקת תחושה זו.

"רפאל הוא אדם רחמן והוא שמע מהאם שאותו צעיר ערבי התעלל בבתה," מסבירה חני, "הלב הטוב שלו לא יכול לעמוד בזה. המדינה לא הייתה מוכנה להציל את הבת שלה, ורפאל כן, והוא נענש על זה. גם אחרי שיצא מהכלא הוא לא הצליח למצוא עבודה, לא הצליח להתחתן. הוא חשב לנסוע לאחיו בארצות הברית אבל לא הסכימו לתת לו ויזה בגלל שיש לו עבר פלילי. זה שבר אותו. הוא שקע בכאב נורא ובעצבות. הוא שילם מחיר יקר מאוד רק כי ניסה לעזור."

"הוא לא עבריין," היא מתעקשת, "השם השני שלו זה איש החסד כי הוא באמת איש של חסד. רפאל היה שם בשביל כל מי שנזקק. לא היה לו אגו, הוא לא עשה שום דבר תמורת תרומה. היו דברים שבכלל לא ידענו עליהם ונודעו לנו רק עכשיו כמו כל מיני תרומות שהוא ואחת השכנות היו מחלקים כליום חמישי לנזקקים. הוא ילד טוב שתמיד מכבד את ההורים שלו בממדים שלא קיימים אצל אף אחד אחר."

• יש כיוון חקירה לפיו רפאל נעלם מבחירה.

אני לא יודעת, קשה לי להאמין שהוא יצער אותי ככה. אין לי מידע מה עלה בגורלו אבל אני כן יודעת שבתקופה האחרונה הוא היה מאוד שבור. ראיתי שהוא שקוע במחשבות, מהורהר. אני קוראת לו שיחזור הביתה. המדינה לא ידעה להעריך אותו והכניסה אותו לכלא, אולי גם אנחנו לא. רפאל, תחזור. אנחנו נדע להעריך אותך עכשיו."

• את לוקחת בחשבון שיכול להיות גם סוף רע לסיפור הזה?

"בעזרת השם אני מאמינה שהוא חי וקיים. יכול להיות שהוא נמצא בצרה, שהוא זקוק לנו. אני פונה לציבור ומתחננת שיעזרו לנו למצוא את רפאל. אם אתם מזהים את התמונה או רואים אותו, בבקשה. ואני מבקשת מהקדוש ברוך הוא שישיב לי את הבן שלי בחזרה."

• אולי יש קשר לפרשה שבה היה מעורב?

"במקרה שהיה מדובר בנקמה והוא היה נחטף או מותקף, סביר להניח שמידע מודיעיני היה מתקבל בנושא, ומעבר לכך - עברה שנה מאז שסיים לרצות את תקופת המאסר. למה פתאום עכשיו? בכל מקרה גם זה כיוון שנבדק."

מתברר שהחקירה קיבלה בימים האחרונים תפנית דרמטית, עליה הוטל צו איסור פרסום גורף, המשטרה מתמקדת עכשיו דווקא בכיוון הפלילי, ובחשד לנקמה מצד הבחור הערבי שהורחק מהנערה היהודיה, אך כאמור כל הפרטים נמצאים עדיין תחת צו איסור פרסום.

ומי ייתן וה' יאמר לצרותינו די.





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}