י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"גיורי הרב דרוקמן? כולם פסולים!"

בראיון ראשון ולוחמני, אומר הגר"נ איזנשטיין, איש אמונו של הגרי"ש בנושא הגיורים: "גיורים אורטודוקסיים: פחות מ- 2% מהם כשרים" • העולים מרוסיה: "עושים קומבינות" • ראיון מיוחד

הרב נחום איזנשטיין. צילום: עזרא לנדא
הרב נחום איזנשטיין. צילום: עזרא לנדא



הגאון רבי נחום אייזנשטיין שליט"א עומד זה עשרות שנים בראש 'ועד הרבנים העולמי לענייני גיור', עומד בקשר רציף עם מרכז רבני אירופה כמומחה לענייני גיור ומשמש כאיש אמונו ושליחו של מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א לענייני גיור.

הוא עשוי ללא חת ונושא את דבריו ברמה ללא כחל ושרק. בימים אלו, בהם נושא הגיור אינו יורד מסדר היום הציבורי והתקשורתי, פנינו לשמוע דעתו בענינים העומדים על הפרק, ומה דעתם של גדולי הרבנים אודות המגיירים שלא כהלכה.

• האם גם בארץ הקודש קיימים גיורים מזויפים?

לדאבון לב, חלק גדול מהגיורים הפסולים מקורם בארץ הקודש. הקמת בתי הדין המיוחדים לעניני גיור, הייתה לשם מטרה אחת ויחידה - זירוז והקלה בכל פרטי הגיור. אם כן, מה עלינו לצפות מבית דין שכזה שמלכתחילה הוקם כדי להתיר?! נכון שהם נחשבים בתי דין אורטודוקסים. אבל ייאמר ברורות - בבתי דין אלו מגיירים ללא קבלת עול מצוות, ועל כן ברור מעל לכל ספק שגיוריהם אינם גיורים.

במיוחד הנכרים העולים מרוסיה הביאו עמם מנטליות של קומבינות. אין ערמה או תחכום שהם אינם מנסים בדרך אל הגיור המיוחל המעניק להם הטבות רבות...

• לפני מספר חודשים סער העולם היהודי בעקבות פסיקתו של הרב שרמן לבטל רטרואקטיבית הגיורים שנערכו בבתי הדין המיוחדים בראשות הרב דרוקמן, האם היה צדק בפסיקה זו?

'מה השאלה בכלל?!' נזעק הרב אייזנשטיין, 'ברור שהרב שרמן צדק, ואני אף ייצגתי אותו בבג"ץ שהתקיים בנידון יחד עם ידידי הרב צבי וינמן מטעם "ועד הרבנים העולמי לענייני גיור". יש לתקן את המונח - 'פסילה רטרואקטיבית', זו אינה פסילה - הרי גם דרוקמן מודה שגירות ללא קבלת עול מצוות אינה גירות. אם כן, כל 'המתגיירים' הללו מעולם לא נחשבו גרים. וכי מישהו באמת סבור שכל אלפי הגרים שבתי הדין המיוחדים מנפיקים מדי שנה אכן קיבלו עליהם עול מצוות?! צא וראה שרובם המוחלט ממשיך לחיות כגויים מיד לאחר הגיור. וגם הבודדים שכן הסכימו לקבל עול מצוות, הינם גרים פסולים משום שהתגיירו בפני בית דין פסול'.

קח למשל את המקרה בגללו התחילה כל המהומה - ביטול גירותה של האישה אותה גייר דרוקמן. היא עצמה הצהירה שהיא לא שמרה אפילו שבת ראשונה! וכי זהו גיור?!


• אם זו אכן הלכה פשוטה שאין לגייר ללא קבלת עול מצוות, מה משיב הרב דרוקמן על הטענות נגדו?

זו בדיוק הבעיה, הוא כלל לא עונה... בכל הויכוחים והראיונות, דרוקמן כלל אינו מגיב לעניין. כל טיעוניו מתבססים על בכיינות וטענות מסוג 'רודפים אותי', 'לא מתייחסים יפה לגרים'. אבל בכל פעם שמנסים לדון עמו לגופם של דברים הוא פשוט נעלם או נאלם דום.

• אבל ייתכן שהרבנים שהרב הזכיר [שמגיירים גיורים פסולים. א"ג] מגיירים לעתים על פי דין?

מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א, שהוא מורי ורבי בכלל ובפרט בנושאי גיור בו אני מקבל ממנו הדרכה מיוחדת ובו הוא מעודדני כבר יותר מעשרים שנה, פסק באופן חד משמעי שבית דין המגייר ביודעין שלא על פי ההלכה ומזלזל בהלכות גירות, נחשב בית דין פסול. וממילא כל הגיורים המתבצעים במסגרתו, גם אם יהיו אלו גיורים כשרים לכאורה - הרי כל גיוריו בטלים ומבוטלים! ומדוע? משום שאחד התנאים לגירות הוא בית דין כשר, וכשמרכיב זה אינו קיים - הגיור פסול.

• הרב מזכיר את המושג 'גיור שאינו כשר', מהו בעצם גיור שכזה?

הלכה פשוטה ופסוקה היא שגיור חייב לכלול קבלת עול תורה ומצוות מוחלטת. אם הבא להתגייר אינו מקבל עליו את כל המצוות ללא יוצא מן הכלל - הגיור אינו גיור! גם אם כעבור זמן יקבל עליו המתגייר עול מצוות, אין הגיור חל למפרע. לדאבון לב, ישנם דיינים המתעלמים מהלכה פשוטה זו ואינם בודקים כראוי האם הניצב בפניהם אכן מתכוון לקבל עליו עול מצוות. כאמור, אנו כבר מכירים את הדיינים הללו ויודעים לקבוע כי כל הגיורים שיוצאים מתחת ידם אינם גיורים - הן במקרים שהמתגייר כביכול לא קיבל על עצמו עול מצוות, והן במקרים שהגר האומלל אכן מעוניין בגיור אמיתי ומקבל עליו עול מצוות בשלימות, אבל הגיור של בית הדין הזה פסול בהתאם לפסקו של הגרי"ש אלישיב.

• כמה אחוזים מתוך המתגיירים הינם גרי אמת?

מעטים הם מאוד הגיורים האמיתיים. אנו יכולים לקבוע כי מתוך כ-5,000 גיורים אורטודוקסים הנעשים בשנה, אולי מאה מתוכם הינם גיורים כשרים [פחות משני אחוז. א"ג]. זאת כמובן מלבד 'הגיורים' הרפורמים והקונסרבטיבים שדווקא מהם איננו חוששים כל כך מפני שכל אחד יודע כי הם אינם שווים את הנייר עליו הם נכתבו. חוששים אנו דווקא מהרבנים האורטודוקסים בעלי הארשת החרדית, שאינם נרתעים מלהעניק תעודת גיור לכל צרוע וכל זב.

• האם נתקלתם במקרים של גויים שסברו שהם יהודים ולמדו במוסדות דתיים?

לא פעם ולא פעמיים. הרבה יותר מכך. בתוככי הישיבות ובתי הספר של 'בית יעקב' התגלו מקרים של צעירים שאמם התגיירה בעבר אבל הגיור לא היה גיור. הבעיה התגלתה כשהם חפצו להינשא, והמיועד פנה אלינו כדי לבדוק את גיור אם המוצעת. אבל כמה מקרים כאלו לא באו לידי גילוי?! מאז שארגוני קירוב הרחוקים העושים עבודת קודש הלכו וגדלו, כך גם גדלה הבעיה של בעלי תשובה הבאים להשתדך עמנו, אבל מתברר כי הם כלל אינם יהודים.

אגב, ברוב המקרים אנו מגיירים בצנעה את הצעיר או הצעירה. אבל כבר היה מקרה של צעירה שעמדה לפני נישואיה והתברר כי אמה לא התגיירה כדין. אמנם גיירנו אותם שוב כהלכה, אולם החתן היה כהן והשידוך בוטל.

הראיון המלא יתפרסם במגזין 'קהילות' היוצא לאור בימים אלו על ידי מרכז רבני אירופה

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}