י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

פפנהיים מתנצל: "דברים שלא היה ראוי לומר"

לאחר שבועיים של סערה ב'העדה החרדית', בעקבות ראיון שהעניק חבר ההנהלה, הרב שלמה פפנהיים, ל'משפחה' - הוא נכנע ללחצים ופרסם התנצלות בביטאון 'העדה': "אמרתי דברים מתוך רתיחה"

"רבותינו מורים לנו את הדרך". חברי הבד"ץ של העדה החרדית
"רבותינו מורים לנו את הדרך". חברי הבד"ץ של העדה החרדית



שבעה עמודי ראיון שפורסמו בעיתון 'משפחה' והיו לשיחת היום ברחוב הירושלמי, הכניסו את עסקני 'העדה החרדית' לתזזית שלא זכורה כמותה. היום, יום חמישי, נראה שהסערה מתחילה לשכוך, להראות סימני דעיכה.

הכול החל בשעות הבוקר המוקדמות של יום חמישי לפני שבועיים. מבעד לערימות העיתונים שהונחו בפתחי החנויות והדוכנים, השתקפה דמות מוכרת: דיוקנו של הרב שלמה פפנהיים נמרחה על גבי שער המגזין של העיתון 'משפחה'. תחת הכותרת הסנסציונית "מי ביקש זאת מידכם" – מציג העיתון ראיון מקיף וחסר תקדים בחריפותו, שבו יוצא אחד מראשי העדה החרדית חוצץ כנגד ההפגנות שנערכו לאחרונה בירושלים, מגדיר אותן כמזיקות וקורא לחדול מהן לאלתר.

הראיון שהעניק הרב פפנהיים לעיתונאי אריה ארליך מ'משפחה', התפרס על פני שבעה עמודים. במהלכו הטיח הרב פפנהיים האשמות כבדות כנגד היד הקלה על הדק ההפגנות, מפרט שורה של השלכות הרסניות הנובעות מהן ומבכה את מצבו של הנוער ההולך ומידרדר לאלימות כתוצאה מכך.

"ההפגנות גורמות לשנאת הציבור החרדי, עוברת לשנאת הדת, ומסתיימת בשנאת, כביכול, נותן התורה", התבטא חבר הנהלת העדה החרדית באחד החלקים היותר חריפים בראיון. "חילוני שקיבל אבן על רכבו בשבת, לעולם לא יחזור בתשובה", הוסיף הרב פפנהיים לחרוץ.

לאורך כל הראיון, לא חוסך הרב שלמה פפנהיים את שבט לשונו מתופעת ההפגנות ומהרעות-החולות שהיא מביאה לטעמו. "המציאות היא שלדאבוננו, בהתקהלות שנועדה להפגין, אין כל אפשרות למנוע אלימות", הוא קובע. "'שבאבניק' אחד זורק אבן ומסית את כל ההפגנה לפסים אלימים. ואם לא נמצא שבאבניק מאיתנו, חילוני מזדמן יעשה את הפרובוקציה ויוציא את המצב מידי שליטה".

דינו בחרם. פשקוויל שהופץ נגד הרב פפנהייםצילום: דינו בחרם. פשקוויל שהופץ נגד הרב פפנהיים
דינו בחרם. פשקוויל שהופץ נגד הרב פפנהיים


מאבק בבית פנימה

הדברים שנאמרו על ידי חבר הנהלת העדה החרדית לאוזניו של עיתונאי 'משפחה', לא צרמו רק לאוזניהם של נערי השוליים. רבים מבניה-בוניה של העדה החרדית, ברי אוריין וברי אבהן, הופתעו שלא לטובה לנוכח הדברים הנחרצים שנאמרו, העומדים, לכאורה, בסתירה מוחלטת לעקרונותיה של העדה, עליהם גדלו והתחנכו.

העדה החרדית בירושלים, למודה מאבקים ומלחמות. אלא שהפעם – המאבק התנהל בבית פנימה. הפולמוס שהתעורר, הדברים הנחרצים שנאמרו, והעובדה שהדובר הוא אחד מחשובי העדה וראשיה – כמו קרעו את העדה החרדית מבפנים, כאשר יש מי שמצדד בכל פה בדברים שנאמרו ויש מי שמתנגד להם בכל תוקף.

"עם כל הכבוד וההערכה לרב פפנהיים, איך הוא מעז לצאת נגד דעתו של הגאב"ד, ושל כל חברי הבד"צ בדורנו ובדורות קודמים?" - התבטאו במהלך השבוע גורמים מיליטנטיים בעדה החרדית לנוכח הראיון מחולל הסערה. "אסור לשכוח שאת ההשקפה הצרופה מתווים לנו הגאב"ד וחברי הבד"צ – ולא חברי ההנהלה, ותיקים וחשובים ככל שיהיו. אם יש לו טענות, שיאמר אותם בעדה החרדית. מה הוא רץ לאריה ארליך?", התקיפו עסקנים בעדה החרדית, שעמדו במבוכה רצינית לנוכח הדברים שהשמיע בפומבי אחד מראשי הנהלת העדה החרדית.

ביום שישי שלאחר מתן הראיון, החריף המאבק. מרבד לבן של פשקווילים שבתחתיתם חתומים "נאמני העדה החרדית", קרא להחרים את הדמות נשואת-הפנים ולנהוג בה כפי שנפסק בשולחן-ערוך לגבי אדם שהוטל עליו חרם.

אלא שהראשון שהפר את החרם עליו הכריזו 'נאמני העדה החרדית', היה גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס בכבודו ובעצמו, שקיבל את הרב שלמה פפנהיים בביתו לשיחת ההתייעצות השבועית הקבועה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, שבשבוע שעבר אמור היה להתפרסם מכתב התנצלות מעל גבי גיליון 'העדה', אלא שגורמים בעדה החרדית מנעו ברגע האחרון את פרסום המכתב, בגלל שלטענתם, הוא לא כלל הבעת חרטה חד משמעית.







דברים שנאמרו מתוך להט. מודעת ההתנצלות שפורסמה בצילום: דברים שנאמרו מתוך להט. מודעת ההתנצלות שפורסמה ב
דברים שנאמרו מתוך להט. מודעת ההתנצלות שפורסמה ב'העדה'


"לשלול את האלימות"

השבוע, לאחר משא ומתן ארוך וחילוקי דעות קשים בתוך הנהלת העדה החרדית, הוחלט במערכת ביטאון 'העדה' לפרסם את מודעת ההתנצלות.

"בקשר למה שפורסם בשמי בשבועון 'משפחה'", נאמר במודעה המיוחדת, "עיקרי כוונת ומטרת הדברים הייתה, לשלול את האלימות וההתפרעות ללא רסן ברחובות קריה, בהזדמנויות של הפגנות, אשר אין זה דרך רבותינו ומאורנו.

"צר לי", כותב חבר הנהלת 'העדה', "כי מתוך ריתחת השלילה של הנ"ל – השתרבבו גם דברים שלא היו ראויים להיאמר, וכל שכן להתפרסם".

בפיסקה השנייה מבהיר הרב שלמה פפנהיים, ש"רבותינו הם המורים לנו את הדרך". ואם הם מורים לנו למחות נגד עושי עוול - מהם לא נזוז.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}