י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

פיצוץ של פיצוציה

תושבים בביתר-עילית זועמים, רבני העיר מזהירים, ואמש נערכה הפגנה. הסיבה: פיצוצייה שנפתחה במרכז המסחרי בגבעה ב', המוכרת גלידות וממתקים בדוכן פתוח, גם בשעות הלילה • סערה בכוס גלידה

הפרחחים  נמשכים לדוכני הממתקים. אנשי משטרה מול המפגינים
הפרחחים נמשכים לדוכני הממתקים. אנשי משטרה מול המפגינים

מי שעמד אמש (ד) ברחבה שלפני 'מרכז חיים זקן תמרים' בחלקה החדש של גבעה ב' בביתר עילית – הבין ששנות השקט שידעה העיר השלווה בערי יהודה, חלפו-עברו להן. ההפגנה שהתארגנה, שהזכירה במעט את ההפגנות שירושלים מורגלת להן, הייתה מתוכננת מראש, לפרטי פרטים.

כרוזי-הפגנות חדשים באו לעיר, לקראת ההפגנה. פליירים חולקו החל מיום שלישי, בהם נקרא הציבור להפגין כנגד קפיטריה שנפתחה זה לא מכבר במרכז המסחרי החדש. "איש בל יעדר", הזהירו המודעות.

בפועל, למרות שנרשמו היעדרויות, וניכר היה שלמארגני ההפגנות בביתר יש עוד הרבה מה ללמוד מאחיהם הירושלמים - ציבור מכובד של תושבים כן הגיע, ומחה בכאב אמיתי על מה שרבני העיר רואים כ"פרצה מסוכנת".

המודעות, שנחתמו על-ידי רבני העיר, התריעו כי הקפיטריה, המוכרת גלידות וממתקים בלב הרחבה שבמרכז המסחרי - ופתוחה עד שעות הלילה המאוחרות - היא פרצה חמורה הקוראת לכל מיני ארחי-פרחי, פרחחי העיר ויושבי קרנותיה, לבלות ולחבל בקדושתה של עיר התורה והחסידות בהרי יהודה.

המשטרה, מצידה, לקחה את ההתארגנות ההפגנתית במלוא הרצינות, ונערכה בכוחות מתוגברים, באנשי יס"מ ואנשי בילוש.

בשעה תשע וחצי בערב, נעתר הציבור לקריאת 'איש בל יעדר'. עשרות אברכים חסידיים נהרו למתחם הקניון. מגבר שהוצב בחלון הבניין שממול, השמיע את דרשתו הכאובה של הרב בטלמן, מו"צ בעיר מטעם 'העדה החרדית'. הציבור קרא פרקי תהילים, התפלל ערבית ולאחר מכן התפזר בשקט.

דוכן הממתקים והגלידות, שעמד בעין הסערה, הוקף לכל אורך מהלך ההפגנה בשוטרים, שהיו ערוכים לכל תרחיש. בדיעבד התברר שנוכחותם הייתה מיותרת. ציבור המוחים התאסף בכדי להביע כאב. תו לא.

לאחר תפילת ערבית התארגן מעגל ריקודים ספונטני. אלא שאז התערבו שוטרי היס"מ, אשר מעלים בעצם נוכחותם את מפלס המתח ויוצרים אווירה שמשדרת אלימות. מלבד זאת, המפגינים, וגם בעל הדוכן, לא סיפקו לשוטרים עבודה, לאורך רוב זמן ההפגנה.

רוב הזמן אמרנו, לא כל הזמן. חפץ שזרק מישהו אל תוך הקהל המפגין, הלהיט את האווירה. זעקת 'געוואלד' נשמעה מפי עשרות המפגינים. דחיפות שהחלו בקרבת הפיצוצייה, סיפקו למשטרה עבודה, וזו החלה להפריד בין הניצים.

בשלב מסוים נמאס להם, לשוטרים. הם החליטו לפנות את המפגינים אל מחוץ למתחם החנויות. מלאכתם לא הייתה קלה, אולם היא הסתיימה בהצלחה, מבחינת המשטרה.

אבל הקהל שהתאסף לא התכוון ללכת במהירות. ההפגנה עברה לרחבה החיצונית של הקניון. בחור חסידי שנכח במקום, הפנה את תשומת לבם של חבריו אל עבר דבוקה של כעשרים שוטרים, הנעים במהירות לכיוון החניה, כשהם מגוננים על בעלי החנות הנבלעים אל תוך רכביהם.

מבחינת התושבים, סיפורן של הפיצוציות בביתר-עילית, הוא פצע חשוף. מזה מספר שנים נאבקים תושבי העיר בפיצוצייה דומה, הממוקמת ברחוב המרכזי בגבעה א' בעיר, הפתוחה עד לשעות הלילה הקטנות, ומהווה מוקד משיכה לנערי שוליים מחוסרי מעש, הפוגעים בצביונה של העיר ומתנהגים באופן הנוגד את רוחה.

"באנו לעיר הזאת מירושלים ומבני ברק, בכדי לגדל את ילדינו באווירה תורנית, נקייה מהרוחות הזרות הנושבות ברחוב", הסביר ל'בחדרי חרדים' הרב מרדכי-שלמה ל., אחד מן המפגינים. "הפרחחים הללו נמשכים לדוכני הממתקים הפתוחים בלילה, כמו זבובים. הם משתמשים במילים גסות, מקללים באופן רחובי, ועושים כל מעשה אסור. די לנו במה שמתרחש בגבעה א' בעיר, לא צריך להוסיף עליהם", מסיים המפגין בכאב.

על פי התוכנית, אמורה הייתה להתקיים במקום הפגנה דומה גם הערב. אלא שבעל הפיצוצייה, ששלשום עוד נצפה כשהוא מסתובב בבתי הכנסת בעיר ואוסף מהם את המודעות הקוראות לציבור לצאת ולהפגין – הודיע במהלך הערב שפניו לשלום. הוא הפיץ מודעות ברחבי העיר, בהן דיווח לתושבים שהערב תהיה החנות סגורה, ובדעתו לנהל משא ומתן עם רבני העיר.

נכון לשעת כתיבת השורות, השקט האופייני לביתר עילית השקטה, עודנו נשמר - גם במרכז המסחרי שעמד אמש בעין הסערה. מלבד שגרת קניות קדחתנית שעורכים התושבים לכבוד שבת בסופר-מרקט של רמי לוי - לא נרשמת, לעת עתה, כל סערה במקום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}