י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"אני לא יודעת אם זה מהתורה ממש"

לאחר הגשת כתב האישום נגד האם ממאה שערים, שיגרה ח"כ רונית תירוש הודעה: "האם עברה על האיסור של 'אל תשלח ידך אל הנער'" • שי אייזנברג יצא לברר אם האיסור מופיע ב'שולחן ערוך' • ראיון

צילום: פיני רוזן
צילום: פיני רוזן

פרשת האם ממאה שערים, החשודה בהרעבת בנה, פרשה שהחלה בקול רעש גדול ובאישומים שנראו ברורים, הולכת ומקבלת גוון אפרפר, ככל שחולף הזמן. האשמות הקשות הפכו לחרב פיפיות המופנות גם כלפי בית החולים 'הדסה עין כרם'. חלקים רחבים בציבור מבינים כי הפרשה אינה חד ממדית, וכי ישנם עומקים נוספים, שצריכים להיבדק. אבל דבר אחד ברור: הפרשה הפכה לכתב אישום חריף נגד מערכות התקשורת, שתפסו צד, ונגד רשויות השלטון שבחרו בענישה קולקטיבית, וסימנו את המטרה לאחר יריית החיצים המורעלים.

נציגי הציבור שעמדו בפני דילמה מוסרית, בחרו בכל זאת לתקוף. למרות שלא הוכחה אשמת האם, והדיון המשפטי בעניינה טרם החל, החליטו מספר נציגי ציבור לתקוף בחומרה דווקא את האם.

מי שהפתיעה בהתבטאות משעשעת הייתה חברת הכנסת רונית תירוש מקדימה, בעבר מנכ"לית משרד החינוך, שבהודעה שהוציאה לתקשורת אמרה: "האם עברה על האיסור של 'אל תשלח ידך אל הנער'".

• רונית, האיסור מופיע ב'שולחן ערוך' או שהחלטת לשכתב את ההלכות מחדש?

"קודם כל הדגשתי מספר פעמים שאני מדברת לכאורה. רק אם האם תואשם, דברי הגינוי יחולו. לגבי האיסור, אני לא יודעת אם זה מהתורה ממש, אבל אם אלוקים חס על בניו, ודאי שיצור בשר ודם חייב לחוס על ילדו חסר הישע".

• אם זה רק לכאורה, איך את תוקפת? אולי האשמות אינן מוצדקות?

"אני לא דיברתי על המסקנות. דיברתי על ההפגנות האלימות. אני קוראת לציבור החרדי: תנו לבית המשפט לעשות את עבודתו. מה ההפגנות עוזרות? אם בית המשפט יקבע שהיא חפה מפשע, אני הראשונה שתשמח. אבל בשלב הזה על מה יש להפגין?".

• בציבור החרדי יש סולידריות, אם מרגישים שנעשה עוול, יוצאים לרחובות. כשכואב צועקים, לא?

"אני אמרתי בהודעתי שאני מאוד מעריכה את הסולידריות, וזה דבר מאוד יפה, אבל עדיין יש לאפשר את חקר האמת בשקט. ההפגנות לא יעזרו להוציא את האמת לאור".

• הציבור החרדי מרגיש רדוף. דוגמה מהימים האחרונים: לאחר הפיגוע במועדון הואשם הציבור החרדי כמי שביצע את הפשע. פלא שיוצאים לרחובות? מעולם לא יצא רוצח מקירבנו, ונציגי ציבור ללא בושה מאשימים את החרדים. איבדנו את האמון במערכות.

"אני חושבת שהרוצח הגיע מתוך הקהילה. אחד שסבל שם, או שלא מילא את סיפוקו. אין מקום להאשים את הציבור החרדי. ואני בכלל נגד האשמה קולקטיבית, אבל מכאן ועד לתחושת רדיפה, הדרך עוד ארוכה. אנחנו בכלל מדינה שלא יודעת לפרגן אחד לשני, אבל זה לא רק כלפי הציבור החרדי. ולהגיד שלא יצא ממכם רוצח זה ממש לא נכון, אל תשכח שנרצח כאן ראש ממשלה על ידי חובש כיפה".

• חובש כיפה. לא חרדי. איך תרגישי אם האם תזוכה?

"אם היא תזוכה, אני מאוד אשמח. גם לי לא נח המצב שאם בהריון יושבת בבית המעצר. אני חושבת שזה לא בסדר. ואם היא תזוכה אני אומר דברים חריפים מאוד. אני מחכה לפסק הדין"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}