י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מדד הדמוקרטיה: רוב הציבור הוותיק מטיל ספק ביהדותם של העולים

מדו"ח מדד הדמוקרטיה, המתפרסם זו השנה השביעית ברציפות, עולה: הציבור בישראל לא מאמין במשטרה, מגלה אהדה כלפי "מנהיגות חזקה", וכשני שלישים מהוותיקים סבורים שהעלייה הביאה למדינה פשע

שוטרים בבני ברק. לא מאמינים בהם
שוטרים בבני ברק. לא מאמינים בהם

הציבור הישראלי רואה בעלייה נכס, אולם הציבור הוותיק פיתח סטריאוטיפים שליליים כלפי העלייה, הקשורים ליהדותם של העולים ולעלייה ברמת הפשע במדינה. כך עולה מנתוני מדד הדמוקרטיה לשנת 2009 שפורסם היום (ב) ב'נענע10'.

מדד הדמוקרטיה מתפרסם זו השנה השביעית ברציפות. הדוח מתבסס על מדדים השוואתיים בין-לאומיים ועל ניתוח של תפיסת הדמוקרטיה כפי שהיא משתקפת בסקרי דעת קהל מייצגים של האוכלוסייה, ובהם 1,203 נשאלים בשלוש שפות.

מהמדד עולה עוד כי הציבור הישראלי ממשיך לגלות עניין רב בפוליטיקה לעומת מדינות דמוקרטיות אחרות. שני שלישים מהציבור מתעניינים בפוליטיקה במידה רבה או מסוימת. עם זאת, רק כמחצית הישראלים הצעירים מתעניינים בפוליטיקה ברמה דומה. בישראל נמצא שיעור אהדה גבוה, שעומד על 61%, במה שמכונה "מנהיגות חזקה".

האמון במוסדות המדינה עולה לעומת השנה הקודמת, אם כי אינו חוזר לרמות של תחילת שנות ה-2000. בין היתר בולט חוסר אמון גורף במשטרת ישראל - 60% מהישראלים נותנים במשטרה אמון מועט או לא סומכים עליה כלל. 37% סבורים שהשחיתות רווחת יותר מאשר בדמוקרטיות אחרות. 58% מהנשאלים תומכים באיסור על הבעת ביקורת חריפה כלפי המדינה. רק מחצית מהציבור תומכים ברעיון של שוויון זכויות בין יהודים לערבים בישראל, ורק מיעוט קטן סבור שאפשר לצרף שרים ערבים לממשלה או לשתף ערבים בהחלטות גורליות למדינה.

בשנתיים האחרונות עלה מספר הצעירים המשוכנעים ברצונם להישאר ולחיות בארץ והוא עומד כעת על 80%. לעומת זאת, כמחצית העולים הצעירים אינם משוכנעים ברצונם לחיות בישראל. בקבוצת בני ה-31–40 מקרב העולים, 80% מהוותיקים בטוחים ברצונם לגדל ילדים בישראל, לעומת 28% בלבד מיוצאי חבר המדינות.

הוותיקים מנמקים את הרצון לעזוב את ישראל בעיקר בסיבות כלכליות וברצון לשפר את רמת החיים. לעומתם העולים החדשים מדגישים שהסיבה הביטחונית היא הסיבה העיקרית לרצון לעזוב את המדינה.

עוד עולה מהדוח כי רוב הציבור הוותיק מטיל ספק ביהדותם של העולים. כשליש מהציבור הוותיק אינו מרוצה מעצם קיומה של העלייה הזאת. בהקשר זה בולטת עמדתם השלילית של הציבור ממוצא מזרחי והציבור החרדי.

לעומתם, האשכנזים והחילונים ברובם מקבלים את העלייה בברכה. כשני שלישים מהוותיקים סבורים שהעלייה הביאה למדינה פשע, אולם הרוב גם סבור שמדובר בסך הכול בציבור משכיל.

קישורים:
מקור: נענע10
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}