י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"הרגשתי כאילו אני מחלל את יום כיפור"

הרב חיים אמסלם מש"ס, בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים': שלחתי חוות דעתי אל הגר"ע יוסף שאסור להצביע בעד 'חוק הקרקעות' - אך הוא החליט אחרת" • "הגר"ש עמאר הוציא פסק נגד החוק" • "אני שלם עם הצבעתי"

אין בליבי שום ערעור, ח"כ הרב חיים אמסלם
אין בליבי שום ערעור, ח"כ הרב חיים אמסלם

'חוק הקרקעות' עבר היום (ב), בקולות המפלגה החרדית-ספרדית ש"ס. כפי שדיווחנו באתר 'בחדרי חרדים', העברת החוק נתקלה בקשיים לא מעטים: הקושי העיקרי בו נתקל ראש הממשלה, בבואו להעביר את החוק, היה דווקא מצד גורמים היושבים בתוך הממשלה. הלובי שהפעילו גורמים כמו קק"ל נגד החוק, הצליח למנוע מח"כים רבים להצביע בעד החוק. וכך, שלושה חודשים לאחר הקמת הממשלה הרחבה, נאלץ ראש הממשלה לדחות בשבוע שעבר את ההצבעה על החוק, מחשש לבזיון קואליציוני.

ליצמן ופרוש שותפים בקרקע • סיקור מיוחד

אבל בנימין נתניהו החליט להטיל את כל כובד משקלו כדי להעביר את החוק - והזהיר: מי שיצביע נגד החוק או אפילו ייעדר - יודח מחברותו בממשלה. וכך, הסתבר, כי למרות האידיאולוגיה בה נתקפו מספר חברי ממשלה, הכסא מעור הצבי קורץ פי כמה, וכולם הבטיחו ברעדה, כי יישרו קו, ויצביעו יחד עם הממשלה.

אלא שהרעה נפתחה דווקא מכיוון המפלגות החרדיות. ביבי, שאת חוק הקרקעות רקח יחד עם שר השיכון, אריאל אטיאס, לא חלם בחלומו השחור ביותר כי דווקא בזירה החרדית ייתקל בבעיות.

אלא שמתברר, שאברך אחד - הרב ברוורמן - יכול לגרום לסיוטים גם לראש ממשלה.

ובמה דברים אמורים? הרב ברוורמן עמל בשבועות האחרונים על בחינת החוק מבחינה הלכתית. לאחר בדיקה מעמיקה התברר: החוק עובר על שני לאווים מהתורה (ראה הרחבה בכתבה נפרדת). ברוומן הביא את ממצאיו בפני גדולי התורה שהכריעו: ח"כי 'דגל' לא ישתתפו בהצבעה.

ה'אגודאים' השתתפו בהצבעה מאילוצים קואליציוניים. ומוזס? הוא תמיד מוצא סיבות אישיות בשעת הדחק. וכך, הח"כים של 'דגל' התקזזו עם חברי אופוזיציה - ובא לציון גואל.

אלא שבש"ס כולם התייצבו בגאון באולם המליאה - והצביעו בעד.

ומה עם ההלכה? "קיבלנו את אישורו של הגר"ע יוסף", אמרו.

האם יידעו אותו בעובדות על כל משמעויות החוק - זו כבר שאלה אחרת.

ח"כ הרב חיים אמסלם, שטיפל בשבועות האחרונים בפן ההלכתי של החוק, והגיע למסקנה כי אסור להצביע בעדו אומר בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים': "כשהצבעתי בעד, הרגשתי כמו מה שהגמרא מספרת על רבי יהושע שהגיע במקלו ובתרמילו לרבן גמליאל שהיה נשיא הדור, ביום הכיפורים, כי לפי חשבון ר"ג יום הכיפורים חל ביום שלמחרת. אבל אני גאה שהקשבתי בקול רבי - ולא מצטער על כך".

• הגרי"ש אלישיב אסר להצביע בעד החוק. זה לא צרם לכם? לא הצדיק בירור מחודש?

"במשך כל הימים האחרונים ניסיתי לברר מה עמדת הגרי"ש אלישיב ולא הצלחתי. הרב ברוורמן, שהעלה את הנושא לסדר היום, אמר לי שהיה בבית הגרי"ש, ושמע שאסור להצביע בעד החוק. אני לא שמעתי על זה. לא הצלחתי לאשר שזוהי דעתו של הגרי"ש. גם חברי הכנסת של 'דגל התורה' התחמקו ממני".

• מבירור שלך, היה אסור להצביע בעד החוק מבחינה הלכתית?

"זה לא רק אני, כך דעתם של עוד רבים. מאז שהגיעה לשולחני הסוגיה - ביררתי את העניין, ויצא לי שעוברים כאן על איסור חמור של לא תחנם. יש כאן לידי גם את פסק דינו של הגר"ש עמאר שכותב מפורשות: 'צריך לגדור כל פרצה אפשרית שלא תעבור נחלת אבותינו לידי זרים'. וכך דעתו של הגר"מ מזוז".

• איך בכל זאת הצבעתם בעד?

"שלחתי את חוות דעתי אל הגר"ע יוסף. אלי ישי אמר לי שהרב קרא את מה שכתבתי והכריע בכל זאת, שצריך להצביע. אני מכופף את דעתי מפני דעתו, ובטוח שהיו לו סיבות טובות לכך".

• עשית את זה בלב שלם?

"כמובן. לאחר הפסק, אין בליבי שום ערעור, ועשיתי זאת בלב שלם לחלוטין".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}