י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ליצמן ופרוש שותפים בקרקע

לראשונה מאז הבחירות נקלעו סגני השרים ליצמן ופרוש לסיטואציה בה שיתפו פעולה • איך הצילה דליה איציק את אורי מקלב? • וגם: איך אברך ירושלמי הצליח לתזז את כל המערכת הפוליטית? • סיקור מיוחד

ליצמן ופרוש שותפים בקרקע

המאבק על 'חוק הקרקעות' שהחל לפני כשבוע במליאת הכנסת, אז נחלה הקואליציה ביזיון ונאלצה לדחות את ההצבעה, הסתיים היום במליאה, בניצחון גדול של הממשלה, תוך שהוא עובר ברוב גדול.
אלא שמאחורי הקלעים, התרחשה דרמה. המפלגות החרדיות, ובראשן ש"ס, שעמדו מאחורי החוק, קיבלו בימים האחרונים מסרים לפיהם התמיכה בחוק אינה מובנת מאליה.

הכל החל כתוצאה מערנות של אברך ירושלמי, שהחליט - כנראה לקראת ימי בין הזמנים - ללמוד את חוק הקרקעות לעומקו. לאחר למידת החוק, הגיע האברך למסקנה, כי החוק גורם על עבירה של 2 לאווים: א. לא יישבו בארצך ב. לא תחנם.

לא נכניס את הקוראים לסבך המקורות והסיבות שהביאו את אותו אברך למסקנה זו, אך הפלפול המעניין הגיע עד מהרה אל גדולי הפוסקים, שהעבירו את הדברים לידי הגרי"ש אלישיב, שהכריע כי אין לתמוך בחוק הקרקעות.

לאחר הכרעת הגרי"ש אלישיב, שהועברה אל חברי הכנסת של 'דגל התורה', ניסו הח"כים למצוא מוצא של כבוד מן הפלונטר המסובך. ההתחייבות הקואליציונית מחייבת אותם לתמוך בחוק, והתעקשותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יכולה הייתה להביא את נציגי המפלגה מהר מאוד אל ספסלי האופוזיציה, דווקא בימים בהם הם מצליחים להגיע להסכמים מרשימים לטובת עולם התורה.
הפיתרון הגיע, לא תאמינו, בדמותם של דליה איציק וזאב בוים. חברי הכנסת של 'דגל התורה' הודיעו כי הם חייבים להיעדר מהישיבה, וכי הם מבקשים קיזוז עם חברי האופוזיציה שלא יוכלו להשתתף בישיבה מסיבה כלשהי. הנוסחה התקבלה על ליבו של ראש הממשלה, והשניים ברחו מן המליאה דקות לפני ההצבעה.

מעניין היה לראות את שיתוף הפעולה בין מאיר פרוש ליעקב ליצמן. השניים נראו כשהם מסתודדים דקות ספורות לפני ההצבעה, ובשעת מבחן הצביעו שניהם בעד החוק. היריבים המרים, שהוזהרו כי הצבעה בעד החוק היא תנאי הכרחי להמשך עבודתם המשרדית, יישרו קו, והצביעו במשותף בעד החוק.

וההלכה מה תהא עליה? "עת לעשות לה' הפרו תורתיך", אמרו מקורביהם.

לא נשכח גם את חבר הכנסת מנחם אליעזר מוזס, שידוע בסידוריו האישיים בשעות מבחן. בהצבעה האחרונה על 'החוק הנורבגי' הוא הצהיר בפני כותב השורות כי נעדר מסיבות אישיות. בשיחה עם לשכתו הבהירו לנו, כי גם הפעם הוא נאלץ לצאת מסיבות אישיות.

וש"ס?, איפה הם בסיפור ההלכתי? לא ברור. אטיאס, שר השיכון ומיוזמי חוק הקרקעות, טוען בתוקף כי קיבל אישור הלכתי מהגר"ע יוסף למהלך. אך האברכים ש'קרקעו' את המהלך ב'דגל התורה' בטוחים שהגר"ע לא קיבל את התמונה המלאה, לפני האישור ההלכתי. כעת הם מקווים כי ההד הציבורי שיינתן להימנעות של ח"כי 'דגל', יגרום לכך שהגר"ע יקבל את הפרטים המלאים, וייצא חוצץ נגד החוק שמעניק קרקע בארץ ישראל לנוכרים.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}