י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

משפט שלמה • חשיפה דרמטית

התבטאויותיו של חבר הנהלת 'העדה החרדית', הרב שלמה פפנהיים, בגנות ההפגנות ב'משפחה', קוממה את ההנהלה, שדרשה במפגיע: התנצלות או שנשקול מחדש הרכב ההנהלה • ההפגנות יוכשרו שוב?

רבני 'העדה החרדית'. צילום: ארכיון
רבני 'העדה החרדית'. צילום: ארכיון

הערב (ב') התכנסה הנהלת 'העדה החרדית' לישיבה מיוחדת. על הפרק, בין היתר: דיון חירום בראיון שהעניק חבר הנהלת 'העדה החרדית', מייסד 'בית לפליטות' ובית ההחלמה ליולדות בטלז סטון, הרב שלמה פפנהיים לכתב העיתון 'משפחה' אריה ארליך.

הראיון שהספיק לחולל סערה גדולה בקרב החוגים היותר קנאיים של 'העדה החרדית', לא שבר את הרב פפנהיים, שעמד מאחורי המסר אותו העביר לקוראי העיתון. גם ההפגנות עליהן השקיף מחלון ביתו, שנועדו לשבור את רוחו, לא הביאו אותו לחזור בו מהדברים. יתירה מכך, נראה שהרב פפנהיים, המכהן במשך 55 שנה בהנהלת העדה החרדית, ידע היטב לקראת מה הוא הולך.

בדברי הפתיחה לראיון המרתק, כותב ארליך מספר משפטים שנכתבו מתוך הכרה מעמיקה של ציבור 'העדה החרדית': "כמי שעמד לאורך שנים רבות בחזית העשייה של העדה החרדית וגידל דור ישרים מבורך על ברכיה, יודע הרב פפנהיים אל נכון שדעתו תיתקל בהתנגדויות. הוא לוקח בחשבון את האפשרות שדבריו שייאמרו כאן, יגררו ביקורת ציבורית בתוככי חוגי העדה החרדית, ואינו שולל את האפשרות שגורמים עלומים יפזרו נגדו 'פשקווילים'. אולם אם כל ימיו ידע והצליח ללכת עם האמת שלו עד הסוף מבלי להתרשם מכל אבן-נגף, אויב ומפריע – הוא לא רואה כל סיבה שלא לעשות זאת כאשר ההתנגדות הפעם עשויה לבוא מבית פנימה", אם יורשה לנו להעריך, הרב פפנהיים קרא את דברי הפתיחה והבליח חיוך של הסכמה לזקנו העבות.

האמירות של הרב שהצליחו לחולל סערה אדירה בתוך העדה החרדית, היו כאמור בגנות ההפגנות האלימות. בדבריו הוא אמר: "ההפגנות גורמות לשנאת הציבור החרדי, עוברת לשנאת הדת, ומסתיימת בשנאת, כביכול, נותן התורה. חילוני שקיבל אבן על רכבו בשבת, לעולם לא יחזור בתשובה".

בהמשך דבריו הוא נתן תחזית מדויקת: מתי ההפגנות עוזרות, ומתי הן הופכות לחילול ה': "במשך שבעים השנים שאני גר, ברוך השם, בירושלים, נוכחתי בדבר אחד, מעניין וחשוב: בכל פעם שנלחמנו על זכותנו האלמנטארית לחיות כאן על פי התורה – כמו במערכה נגד גיוס בני הישיבות, המלחמה נגד שירות לאומי וכיוצא באלו – תמיד, אבל תמיד, הצלחנו. אבל, וכאן מגיע האבל הגדול: בכל פעם שרצינו לכוף את התורה על כופרים – במבחן התוצאה לא הצלחנו בכך".


גם את הטענה שהאלימות מגיעה מנוער שוליים הוא דוחה: "המציאות היא שלדאבוננו, בהתקהלות שנועדה להפגין, אין כל אפשרות למנוע אלימות. 'שבאבניק' אחד זורק אבן ומסית את כל ההפגנה לפסים אלימים. ואם לא נמצא שבאבניק מאיתנו, חילוני מזדמן יעשה את הפרובוקציה ויוציא את המצב מידי שליטה".

הסערה הגדולה שקמה בעקבות הדברים, הייתה אמורה להביא לחשבון נפש פנימי בעדה החרדית. הרב פפנהיים בן ה – 83 אינו חשוד על זניחת העקרונות עליהם גדל, ואותם העביר לצאצאיו (בינהם חתנו הגרי"מ יורביץ' חבר הבד"ץ, בנו הרב גבריאל פפנהיים, מנכ"ל ועד הכשרות של הבד"ץ ונכדו הרב שמואל חיים פפנהיים, המביא את עמדת 'העדה החרדית' לכלי התקשורת), מטרתו הייתה אחת: לעורר חשבון נפש ולבדוק מחדש את יעילות ההפגנות. אך את מטרתו הוא לא השיג ככל הנראה. לא בסיבוב הזה.

בישיבת ההנהלה שהתכנסה היום, הוחלט לדרוש מהרב פפנהיים בצורה חד משמעית, התנצלות על דברי הביקורת שהשמיע נגד ההפגנות. את ההתנצלות רוצה ההנהלה לפרסם בעיתון 'העדה' היוצא ביום ו' הקרוב.

הדרישה החד משמעית להתנצלות, לוותה באיום מוסווה. אמנם לא נהוג לנקוט באמצעים כלפי זקני 'העדה', אך הרושם שהתקבל בישיבה היה ברור: באם לא תפורסם ההתנצלות, תראה ההנהלה את עצמה חופשית לארגן מחדש את שמות המנהלים, ודי לחכימא כר' שלמה, שיבין במה המדובר.

בדבר אחד הצליח ככל הנראה הרב פפנהיים כבר להשפיע. הערב כונסו העסקנים בבית הגאב"ד על מנת להיוועץ כיצד להמשיך את המאבקים בנושא החניון. המשפט שהסעיר יותר בראיון שהעניק הרב פפנהיים היא האמירה שההפגנות על החניון חסרות תועלת, האסיפה הערב נועדה להבהיר בצורה הברורה ביותר: אין רפיון, אנחנו ממשיכים. ובכל הכח.

האם תפורסם ההתנצלות? ואיך תשפיע ההתנהלות הבלתי מתפשרת של ההנהלה על יחסי הכוחות ב'עדה'? קשה להעריך. אך נראה כי גרורותיה של פרשיית האם, שגררו את הסערה החדשה שנגזרה מהראיון המסעיר – יעסיקו את העדה החרדית ואת התקשורת החרדית, עוד זמן רב.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}