י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ראשי ישיבת סלובודקא נגד ראש עיר התורה

פרשה של חריגות בניה בניגוד לחוק בבני-ברק עוברת לפסים בלתי שגרתיים. הפעם הנפגעים הם ראשי ישיבת סלובודקא - ותלמידיהם החליטו שלא להבליג • ראשי ישיבות נגד ראש עיר הישיבות

ראש העיר, יעקב אשר. צילום: יעקב נחומי
ראש העיר, יעקב אשר. צילום: יעקב נחומי

עליית מדרגה משמעותית בחקירות המסועפות הקשורות לאי סדרים חמורים שהתגלו בוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית בני ברק.

לידי גורמים שונים הקשורים בפרשה, הגיע בימים האחרונים מידע עקיף על חריגות תמוהות ומתמשכות המתבצעות בבניין ההולך ונבנה ברחוב מינץ 35 בעיר. הפעם נמצאים בין הנפגעים ראשי ישיבת סלובודקא, המתגוררים מזה 60 שנה בבניין סמוך.

לפני כחצי שנה התלוננו ישיבת סלובודקא ודיירי רחוב הרב שר 15 ו-17 שב'גבעת רוקח' בבני ברק בעירייה, על חריגות חמורות ומכוונות הנעשות בבניין חדש, ההולך ונבנה בסמוך אליהם.

בדיקות העלו שהשטח שעליו מוקם בניין מגורים יועד רק בחלקו לבניה, וחלקו האחר היה מסומן כשטח ציבורי. בניגוד לכל ההבטחות, הופקע המגרש באופן תמוה, עוד בתקופתו של ראש העיר מרדכי קרליץ, והועבר לידי קבלן פרטי.

אלא שהקבלן לא הסתפק ב'רוחב הלב' שגילו כלפיו בעירייה, בניגוד למינהל התקין. למרות שקיבל שטח מורחב, הוא מקים את הבניין בחריגות משמעותיות מאישורי התב"ע (תוכנית בניין ערים) שניתנו לו, נצמד לבניינים הסמוכים ובמעשי עוול משווע גורם לנזקים שלא ניתן לתקנם. כך למשל, נקבעו בתב"ע לקבלן מפלסים בגבהים שונים, כדי למנוע היזק ראיה, אך הוא יצר חלונות לכיוונה של קומה מצד אחר, שפוגעות בפרטיותם של הגרים בה.

לטענת השכנים, הקבלן אינו מכחיש את העובדות, אלא שהוא פוטר אותם בטענות סרק מגוחכות על יותר מדי מלט שנשפך בטעות בכל מפלס ועוד תירוצים משונים.

לאחר פניות חוזרות ונישנות של נציגי ראשי ישיבת סלובודקא, שהם הנפגעים העיקריים מהבניה החורגת והלא חוקית, ושכנים נוספים, אל ראש העיר, יעקב אשר, ולגורמים שונים בעירייה, הגיעו למקום פקחים שגיבו את הקבלן - והתחושה שמשהו לא תקין מתרחש באתר הבניה הזה רק התגברה.

מאידך, גובתה ישיבת סלובודקא בטענותיה על-ידי משרד הפנים. בתחילת החודש שעבר ביקר במקום אלון סעד, ראש ענף פיקוח ובקרה על הבניה במשרד הפנים מחוז תל אביב. הוא הוציא דו"ח חמור על הנעשה במקום. בדו"ח, שהגיע לידי אתר 'בחדרי חרדים', הוא מתריע על שבוועדה לתכנון ולבניה בעיריה נאמר לו כי הוצא צו הפסקת עבודה לבניין, אך למעשה הוא מצא כי הבניה נמשכת ומצרף לדו"ח תמונות המאשרות זאת.

סעד דורש לקבל הסברים מהעירייה מהנעשה לאכיפת החוק במקום.

גם אחרי הביקור המשיכה העירייה בהתעלמות המופגנת והקבלן המשיך בקביעת עובדות בשטח. בינתיים שכרו הישיבה והשכנים מהנדס פרטי, המלווה את הבניה ובודק כל חריגה, לקראת המשך המאבק. חוות הדעת של המהנדס הועברה לראש העיר, אך לדברי ועד הפעולה הוא השיב שהוא סומך על אנשיו ולא נקף אצבע.

בצר להם פנו השכנים לחברי כל הסיעות החרדיות בעיריה.

"בש"ס דווקא נתנו לנו את הרגשה שרוצים לעזור, אך כעבור כמה ימים חזרו ואמרו לנו שידם כבולה ודי למבין" - אומר אחד בשכנים.

בשלב זה החליטו התלמידים בישיבה להיכנס לעובי הקורה. הם פנו בדחיפות לראש העיר יעקב אשר וביקשו להיפגש עמו, אך הוא לא השיב כלל לבקשה. לעומתו התבקש סגן רה"ע חנוך זייברט, נציג הסיעה המרכזית-גור להגיע לבית ראשי הישיבה והוא אכן הגיע ואף הוציא צו מניעה להמשך הבנייה, אך כעבור זמן ביטל אותו בנימוק: "הנציגים שלכם, נציגי דגל התורה, מונעים ממני לסייע לכם".

מאמש קיבלה הפרשה מימד שונה - לא עוד מאבק בחריגות הבניה בלבד. בעניין זה הגיעו כל המסמכים הרלוונטים לגורמים המטפלים לאחרונה בהתנהלות הלא תקינה של העירייה בענייני תכנון ובניה. במקביל הקימו תלמידי ישיבת סלובודקא ועד פעולה העומד להאבק בראש העיר יעקב אשר, המרשה לעצמו, לדעתם, "לבזות תלמידי חכמים".


תגובת עיריית בני ברק:



א. הבקשה לבניה במקום אושרה ע"י ועדת המשנה לתכנון ולבנייה, בהסכמת היועה"מ והמהנדס של הועדה, בהתאם לתכנית בניין עיר 710, שאושרה במשרד הפנים לפני שנים.

ב. לפי החלטת הועדה נתקבלו התנגדויות בחלקן, ולאשר את התכנית בתנאים אלו:

1. הבניין לכיוון ישיבת סלובדקה יורחק מקומה 6 ומעלה לארבעה מטר מקו גבול המגרש הגובל בבניין המגורים שבצד מערב.

2. בקומת הגג תעשה הרחקה של הבנייה מהמעקה.

3. שינוי מיקום דירות השיפוע ע"י כך שתרוכזנה בשתי קומות בלבד, בהתאם לתכנית בניין עיר 105/ש'.

4.חלקים שנבנו ושאינם תואמים את התכנית, בתיאום עם מהנדס העיר, יהרסו.

ג. נציגים עירוניים נפגשו עם ראשי ישיבת סלובודקה, והם הבהירו שאין להם טענות כלפי העירייה בנושא זה. משום כך, הצעתי למאן דהוא הקשור לתלמידים שלא לעשות צעדים להתססה, בלא תיאום עם רבותיהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}