י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מי צריך את בית המקדש? • מונולוג מיוחד

ציר יומו של היהודי בנוי סביב הציפייה לבניין בית המקדש, במיוחד בימים אלו של חודש מנחם-אב. אך מתברר שבתוך העיסוק הגדול צריך לעצור בצד, לחשוב ולשאול - מדוע מחכים אנו לבניין בית המקדש?

דגם מוקטן של בית המקדש. הוא חסר לנו?
דגם מוקטן של בית המקדש. הוא חסר לנו?

• משה, תגיד לי את האמת, איכפת לך שאין את ביהמ"ק?

• מזת'אומרת, וואס הייסט, בטח שאיכפת לי, אני מתפלל על זה כל יום בתפילה ובבהמ"ז.

• כן, אני יודע שאתה אומר הכן, אני אבל שואל אם זה איכפת לך? אני יסביר יותר, היום אין ביהמ"ק, אתה מתפלל שכן יהיה, מה אתה חושב שישתנה המצב בין היום לאז.

• מז'תומרת, וואס הייסט, יקריבו קרבנות, יעלו לרגל.

• נו, והיום לא עולים לרגל, אז זה חסר לך? כן עולים, לא עולים, עוד נסיעה לירושלים, פחות נסיעה. זה השינוי הגדול שבגללו אתה מתפלל כל יום, וצם בתשעה באב.

• טוב תראה, תשעה באב עיקר הצער שגם אומרים באיכה ובקינות זה על הכאבים המסמרי שיער שהיו שם, אמהות מבשלות ילדיהן, הרעב האיום, השחיטות והרציחות.

• תראה, אנחנו חיים בדור השואה, שהצרות והאכזריות שאנו נחשפים אליהם מהשרידים הם איום ונורא, ה"אמרי אמת" כתב שלא היו כאלו צרות מיום היות ישראל לגוי.

• טוב, אז בוכים גם על זה וגם על זה, הרי הרבנים באמת תיקנו לומר קינות גם על השואה.

• אתה חושב שעוד אלפיים שנה (אם ח"ו לא יבוא משיח, ועכ"פ בתיאוריה כדי לחדד השאלה) ג"כ כ"כ יתאבלו על השואה?

• אני לא יודע...

• תגיד לי משה, היהדות החרדית מאורגנת כ"כ יפה, יש ישיבות, מוסדות, רבי'ס, מנהיגות, אפילו לפעמים נמצאים בקואליציה.. וגם כשלא, אז רוב הציבור די מבוסס בפרנסה, לא רואים רעב ברחובות, ס'איז גאנץ גוט וואס פעלט אונז אויס.

• נו, אמרנו קודם קרבנות, עליה לרגל.

• תגיד את האמת כנראה אתה כמו כולם, עובד קשה לפרנסה, מרוגז לפעמים על המעביד, ורוטן למה לא עושים יותר תקנות בנישואי ילדים שאתה צריך להוציא כ"כ הרבה כסף. וגם יש לך חשש מפיטורים מהעבודה, שכ"כ נפוצים לאחרונה בכל המגזרים.

• נניח שאני מציע לך קרן עם משכורת נכבדה מאד לכל החיים, ועי"ז תוכל כל היום לשבת וללמוד, ואפי' ללמד בחורים ואברכים בלי עול של פרנסה, יהיה לך שם טוב ומעמד, עי"ז תעשה שיינע שידוכים, בקיצור סידור לכל החיים, בכסף ובמעמד. מה תעדיף להישאר כמו היום, ושיבנה ביהמ"ק, או את הסידור הנ"ל וביהמ"ק יישאר לדור הבא?

• אבל יש מצוות שקשורים לביהמ"ק שאי אפשר לקיים היום!

• נכון, אבל כשתהיה מסודר טוב, תוכל ללמוד המון, מצות ת"ת, ותוכל לתת הרבה צדקה, ולהיות בשמחה, ויישוב הדעת להתכונן לפני שבת וכו'.

• תראה, אבל "סידור מלא" זה לא הכל, תראה את המצב בארץ ישראל, כבר 50 שנה מלחמות והרוגים ומתח, ברוסיה יש אנטישמיות, ואיראן מתחמשת זה לא פשוט. כשיבנה ביהמ"ק, - ויבוא משיח לא יהיה את כל זה.

• אני לא חושב שהמצב כ"כ קשה, קח את מכלול העולם הזה בכל כדור הארץ, יש מדינות ענקיות שבהם המתח הרבה יותר גדול, הורגים ברחובות, וגם באמריקה ואירופה יש פיגועים. ואם תיקח טווח של 100 שנים הרי כל העולם עבר שתי מלחמות גדולות, נכון שכלפי היהודים היה אכזריות הרבה יותר גדולה - בלי השוואה, אבל זה מציאות של העולם הזה, לא הכל ורוד כל הזמן, זה מקום שיש בו דברים נעימים ודברים לא נעימים, כל אחד לפעמים חולה כמה ימים או אפי' תקופה גדולה, או מישהו מהמשפחה, זוהי מציאות העולם הזה וחייבים להכיר בכך, שמי שגר כאן, בעולם הזה, יש לו חיים צבעוניים, קצת שחור, קצת לבן, קצת ורוד.

לפעמים הכל זורם בסדר יום יפה ומוצלח, ולפעמים כאבי שינים עזים עם טיפולים הכרוכים בהוצאה כספית גדולה וכאב גדול.

זה הצורה של העולם, וגם גויים עוברים אותו דבר כמונו, גם שם יש עניות, הריגות, גירושין, ילדים שלא בתלם, מחלות. המצב הנוכחי לא כ"כ גרוע ואינו רק שחור.

• אענה בלשונך, היום הוא צבעוני אבל הוא יכול להיות רק ורוד, כולו מוצלח ונאה, בלי מחלות בלי מלחמות בלי עניות, כשיהיה ביהמ"ק ומשיח יהיה הכל ורוד, יהיה שלימות בעולם הזה. מותר לנו לצפות לחיים שהכל ורוד בהם?

• מי אמר לך שכך יהיה?

• הדברים ידועים. וגר זאב עם כבש, לא יהיה שיעבוד מלכויות, העצים יוציאו מאכלים ובגדים, יהיה שקט בראש!

• אתה יודע שזה מחלוקת תנאים ואמוראים מה יהיה לעתיד לבוא, והרמב"ם פוסק שעולם כמנהגו נוהג, זה ייראה בדיוק כמו היום.

• טוב, יש אומרים שיש בזה קצת סתירות ברמב"ם....

• תגיד לי, אם אתה היית בורא עולם, או שהיו מתייעצים איתך איך לברוא, היית בורא אותו "כולו ורוד" או "צבעוני" בשפת המשל.

• ודאי ורוד לגמרי, ורוד עם ריח נעים, כל טוב, ורק טוב!

• ואתה רואה שהקב"ה לא ברא אותו כך! סימן שהוא אוחז שכך עדיף, כי הרי אין לו בעיה לברוא עולם ורוד, אם כן למה אתה חושב שאז הוא כן ירצה לעשות עולם ורוד?

• איזה מן שאלות, היום הוא רצה כזה עולם, ולעתיד לבוא הוא ירצה עולם אחר, ואנחנו מתפללים ומבקשים שיהיה אצלו רצון לברוא העולם ההוא!

• אז למעשה תגיד לי אתה רוצה עליה לרגל או עולם ורוד?

• גם וגם! זה חלק מהעולם הורוד, גם עוה"ז וגם להיות יהודי טוב.

• אבל אתה יודע ההבדל, לעולם ורוד אתה משתוקק, בכל תחושותיך, וביהמ"ק אתה אומר, שיהיה למה לא?!

נו, אז מה אתה אומר?
• מצדי, כשיבנה ביהמ"ק ויבוא משיח יכול להיראות העולם הזה "צבעוני" כמו שהוא היום, כשאני מתגורר בעולם הזה אני יודע שזה מהותו, צבעוני, ואני משלים עם זה, אני מחכה לביהמ"ק ומשיח מפני שאז כל התנהלות העולם תהיה רוחנית יותר, אלוקית יותר.
• אבל אתה רואה שהתורה מדברת על הטבות גשמיות בעולם הזה, שאם יקיימו מצוות יהיה ורוד יותר.

• צודק, אבל כנראה ידוע לך דברי החובות הלבבות, שאחד הטעמים למה התורה דיברה רק בגשמיות הוא מפני שרצו שגם אנשים פשוטים שאין להם השגות רוחניות יהיה להם משיכה וענין לקיים המצוות,וכיון שהם לא מבינים ברוחניות לכן לא דיברו ע"ז פתוח.

• אז גם אני איש פשוט ולא מבין ברוחניות, ומצפה למשיח לעולם ורוד.

• תגיד לי, אם מישהו יגיד לך שאתה לא מבין בפוליטיקה, ולכן אתה לא מבין את המהלכים "החכמים" של ראש הממשלה, או את ההתנהלות של החרדים במהלך ההסכמים הקואליציוניים, גם אז תסכים?

• מה פתאום, בטח אני מבין, אני לא ראש טיפש.

• ורק ברוחניות אתה מוכן לקבל שאתה מהפשוטים - הטפשים - הלא מבינים?

• מה אני יעשה, אבל אני לא מבין, זה לא מדבר אלי, כשמדברים איתי על כסף, פיטורין, עוולות, הבעת דעות ועמדות, זה תופס אותי כולי עם כל ההתעניינות והאיכפתיות, וכשאתה אומר לי שהעולם ייראה למעשה בשורה התחתונה, אותו דבר, רק שזה יהיה יותר אלוקי, זה לא תופס אותי, אני לא ישקר אותך ולא אותי, אבל זה המצב.

• זה קורה לך כי אין ביהמ"ק! לזה אנו מצפים שייבנה ביהמ"ק כי התפקיד שלנו בעולם, לחיות אותו עם תחושה אלוקית, לחוש את האמונה בהשגחה, להרגיש שעבירה זה אסון, ומצוה זה מליון דולר, כשיהיה ביהמ"ק, ועוד יותר לעתיד לבוא כשיהיה ביהמ"ק ומשיח, ככה יהודים יחיו, ומלא הארץ דעה את ה', לזה אנו משתוקקים לחיות כמו יהודים!

* * *

הבה ונראה את המסר שהורו לנו חז"ל בקריאת התורה של תשעה באב, בפר' ואתחנן כי תוליד וגו' ונושנתם [וכמש"כ רש"י מחז"ל דקאי על גלות בית ראשון] ועשיתם הרע, להכעיסו, אבד תאבדון,והפיץ ופתאום אומר, כי שאל נא לימים ראשונים, השמע עם קול אלוקים, לקחת לו גוי מקרב גוי, אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו, וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, וגו', ובזה מסיימים.

וכן בהפטרה שתיקנו חז"ל הקדושים אסוף אסיפם, איזה קינות נוראות של ירמיהו על החרבן, ומסיים כה אמר ה' אל יתהלל חכם בחכמתו וגו' כי אם בזאת יתהלל המתהלל, השכל וידוע אותי וגו' [ויש בזה כמה פירושים מהרמב"ם, ור"ש אבן תיבון ועוד] זהו מסר הסיום לקינת ירמיהו.

ואף את איכה אנו מסיימים השיבנו ה' אליך.

לא לעולם ורוד אנו מצפים. ירמיהו צועק אל יתהלל העשיר בעשרו - סידור כלכלי, ולא החכם בחכמתו - מעמד חברתי, ולא הגבור בגבורתו - חיים בריאים ללא מחלות, עולם ורוד! לא על זה אנו מדברים, לא לזה אנו מייחלים.

וידעת היום והשבות, אמור לנו השי"ת, אחרי שהשלכתי אתם לגלות, תבינו מה רוצים ממכם, אתם אמורים לחיות בצורה אחרת לגמרי, מתוך תפיסה אלוקית, לכן הוצאתי אתכם ממצרים, כעובר חדש שיוצא לאויר העולם ומתחיל חיים חדשים. שמעתם קולי, שוודאי הכוונה להשגה רוחנית של אלוקות, לא סתם שמיעת אוזן, אתה הראת לדעת וגו' וכדברי רש"י הקדוש שפתח להם כל העולמות וראו שהוא יחיד, ראיית הלב, בגילוי האלוקות הגדול ביותר בעולם שהתרחש אי פעם, ואתם שכחתם כל זה ורוצים לחיות ככל הגויים, מדינה, בית לישון, עולם ורוד, ושיגיע לכם כל זה כמו שמגיע לגויים, מדרך הטבע, מההשתלשלות הטבעים שברא השי"ת עולמו, "עולם צבעוני", אבל בדרך הטבע, מגוי לא נדרש אמונה בהשגחה ותחושת מציאות ה' ושאר תחושות רוחניות אלוקיות, לכן הוא מאמין בטבע ומקבל מהטבע הצבעוני.

אתם לא! הוצאתי אתכם ממצרים - מגבולות הטבע, והנכם שייכים לשורש על טבעי, משם אתם מקבלים חיותכם גם בעולם הזה.

* * *

משל קלוש, שתי צינורות שמגיעים מלמעלה, לא רואים מה מכניסים בהם והצינורות לא שקופים ולא רואים מה עובר בהן, ולמטה בפתח השני של הצינורות שתי אנשים שמצמידים פיהם לצינור ולא רואים מה הם הכניסו לקרבם.

ואמנם צינור אחד הושפע שם מים, וצינור שני הושפע שם יין. האדם שהוצמד למים נראה רגיל, בלי שינויים גדולים, הרווה את צמאונו וממשיך הלאה - טבעי! והאדם שהוצמד ליין אם הוא גיבור ובנוי לשתיית יין, רואים עליו אח"כ שמחה וצהלה, גם הרווה את גופו בנוזלים וגם התמלא שמחה וצהלה, יין ישמח. אבל אם הוא לא בנוי לשתיה הריהו משתכר ומתגולל בחוצות.

כן על דרך המשל, השי"ת חיבר את ההשפעה לעם ישראל לצינור יין, כי כשהם בריאים - שומרי תורה ומצוות, מתרבה השגתם, ונולד להם לב אחד לאביהם שבשמים, נוסף על כך שהרוו צמאונם, יש להם את מה שצריך בעוה"ז, אבל צינור זה מכריח, שאם לא בריאים, משתכרים ומתגוללים באשפתות.

• לכן כל העולם הזה אינו רק ורוד, גם לגויים, כי כך ברא השי"ת העולם, אבל כשזה נוגע ליהודים, החלקים השחורים הם איומים, בשואה נהרגו 60 מליון בני אדם, זה היה חלק שחור של העולם, אבל כשזה פגע ביהודים היה שחור משחור, כי זה לא טבעי, וכך גם הקינות על ההריגות בזמן חרבן הבית, ומסעי הצלב, ות"ח ת"ט, הכל היה זמנים קשים בכל העולם, אך אנו זועקים בראותנו שאצלנו הגזירות והשמדות זה איום ונורא, זה מעורר לנו את מצבנו שאיננו טבעיים בעולם.

כשהיה ביהמ"ק ויהיה ביהמ"ק ומשיח, כשנהיה בריאים והצינורות יזרימו מה שהשי"ת רוצה לתת לנו, יהיה ורוד מאד, אולי גם בגשמיות, אבל ממש לא משנה מה שיהיה בפועל בגשמיות, כי נהיה שמחים ורעננים מתוך קירבת ה', כמו שרואים שיין משמח אנשים ופוקח לבותם לתחושת רוממות ופתיחת דעת מכל צרה וצוקה, למי שיודע וראוי לשתות, ואף שלא השתנה המצב במציאות, מ"מ המצב רוח הוא טוב ושמח, מרומם.
וכעת שאין ביהמ"ק, הננו שכורת ולא מיין, שכורים כי אין לנו מים, אין לנו מצב ומעמד טבעי, אין לנו השפעה כדרך הטבע, ולכן אין לנו זרימת חיים על מי מנוחות, כהגוי ששותה מים.

אנחנו מיטלטלים כשיכור.

לכן הדמיון שבהקמת מדינה ככל העמים, צבא שיגבר בדרך הטבע ככל הגויים, סידור טוב בפרנסה ומעמד ככל איש עסקים גוי, זה לא בשבילנו, זה לא מיועד לנו, אולי אדרבה - מה שמונח בהתבטאויות של גדולי ישראל בקום המדינה - אם רואים שכאילו, כביכול השי"ת מוכן להחליף לנו את הצינור מיין שעושה אותנו שיכורים, למים, שנפעל ונתקיים בדרך הטבע ככל גויי הארצות, פחד הוא לנו!

מחליפים לנו את הצינור המיוחד והפרטי, העל טבעי, לצינור טבעי, ח"ו איננו רוצים לאבד את ייחודיותנו שקיבלנו והתחברנו אליו בהר סיני, מעדיפים להיות שיכורים מיין, ולא נינוחים ממים.
כמובן נתחנן ונבקש מהשי"ת שבדרך חסד לא נשתכר מהיין ונהיה לפחות נינוחים כמו בשתיית מים, זה מחסדי השי"ת שאנו מייחלים אליהם, וע"ז כל בקשותינו ותפילותינו בעניני עוה"ז.

* * *

אבל הבקשה האמיתית היא, שיהיה לנו ביהמ"ק ומשיח, אשר הכוחות הגלומים בהם הם גילויי האלוקות, זה הפירוש ראיית פני השכינה, לא ראיית העין, רק ראיית המציאות האלוקית המסתתרת מאחורי המסיכה וההעלם של העולם הזה.

זה קרבנות שיסירו מעמנו את האבק הנוראי והסמיות עינים שגרמו לנו ההשתקעות במחשבות לא טובות, בשקיעה בעניני היתר, ושאר ביטולי עשה כת"ת וצדקה ואהבה ויראה וכדו'.

הרי מה שקרבן עולה אחד יכול לעשות, לכפר על עשה, ועל כל ל"ת שאין בו עונש, כל"ת שאין בו מעשה, הניתק לעשה וכו' וכו', עולה אחת יכולה לכפר על הכל! כבגמ' ריש זבחים.
והרי זה הפירוש לכפר, להסיר אבק, לקנח הלכלוך המחשיך את אור הנשמה ואשר גורם לנו "לראות" פחות ופחות את אור ה', את המציאות האלוקית שבעולם.

• הרי מבהיל מש"כ בטור או"ח שסיום הברכה אור חדש על ציון תאיר הוי מעין פתיחה של יוצר אור ובורא חושך, כי זה אותו האור, לגוי - לדרך הטבע זה אור שמאיר איך ללכת, וליהודים, העל טבעי זה אורו של משיח!

• לכן מסיימים כל הקריאות, קריאת התורה, מבקש השי"ת וידעת היום והשבות אל לבבך, תבריא את עצמך וממילא לא תהיה שיכור - לא יהיו לך כאלו חריגות משונות בעוה"ז, אדרבה, היין ישפיע עליך רוממות על טבעית. ההפטרה מסיימת בזאת יתהלל המתהלל וגו', תצפה לחיי דעת ורוממות בדביקות ה' ואל תתפתה להסתפק ב"סידור מלא" עשיר חכם וגיבור.

וכך מסתיימת מגילת איכה, רבוש"ע אנו יודעים שזה מה שצריך להיות, שנסיר מעמנו מסך ודמיון הטבע ונחיה עמך בתחושות אלוקיות, אך אין בנו כח, "השיבנו ה' אליך ונשובה", תקרב אתה אותנו אליך, ואז יהיה ימינו כקדם, כששתינו מיין מסכתך בבית המקדש, בגילוי השכינה.

(כידוע מאמר צדיקים שהשי"ת אומר שובו אלי ואשובה אליכם, וישראל אומרים השיבנו ה' אליך, והתירוץ נזכר שאין לך טפח גשם שאין טפחיים עולים כנגדו מן התהום, על כל מעט התקרבות, ומאמץ התדבקות מצידנו, יעשה השי"ת עוד הרבה צעדים להתקרב עד שיהיה החיבור שלם בב"א).

[הרעיון עפ"י שפ"א דברים תרמ"ג ד"ה במדרש, ראה תרמ"ז א', ועוד].

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}