י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

בוכים על החאלב שנשפך

קהילת יהודי חאלב בארה"ב מוכת הלם: רבניה במעצר-בית, ראשיה בחקירות קשות. החשדנות רבה ואף אחד כבר אינו מאמין, אפילו לא בחברו הטוב ובמשפחתו • תיבת הפנדורה נפתחה • סיקור מיוחד

מובלים למעצר. האנטישמיות גואה
מובלים למעצר. האנטישמיות גואה



הקהילה הסורית ב'דיל' מוכת תדהמה. כולם מסוגרים בבתיהם, חוששים מפני הלא-נודע. אין יוצא בה ואין בא. המחזה הקשה של מצעד הרבנים והנהגת הקהילה המובלת אזוקה לאוטובוס של ה-FBI, הותיר את כולם בהלם מוחלט - והחשדנות שולטת. אף אחד אינו מאמין עוד בחברו הטוב מאתמול. אפילו לא במשפחתו הקרובה.

פרשת 'דיל':
"הוא ייצא נקי"
עשה 'דיל' עם המשטרה הפדראלית: כך פעל הסוכן השתול
פרשת 'דיל': רבנים באזיקים


הקהילה המכובדת, שגם בימים כתיקונם היתה מסוגרת ומתבדלת, ספגה השבוע מכה קשה ממנה תתקשה להתאושש. רכבי הפאר של בני הקהילה, נותרו סגורים בגראז'ים, ובעליהם מסתגרים בבתים, צמודים לרשת ה-CNN, המשדרת שידורים מיוחדים ברצף על הפרשה שמסעירה את יהדות ארצות-הברית.

בכדי להבין את גודל הטרגדיה אותה עוברים אנשי הקהילה, צריכים לחזור עשרות שנים אחורנית, אל ימי התיישבות הראשונים של יהדות סוריה באמריקה. היהדות הסורית (בעיקר יוצאי העיר חאלב), התבססה באמריקה לאחר סדרה של גזירות שהוטלו על יהודי סוריה. היהודים, שלאורך כל הדורות נרדפו על-ידי מבקשי רעתם, חיפשו מקום מקלט - ומצאו אותו באמריקה הרחוקה.

אמריקה האירה פניה ליהדות החאלבית. המהגרים החדשים עשו חיל בעסקים, וחלקם אף בנו אימפריות כלכליות, בעיקר בתחומי הטקסטיל, האלקטרוניקה והשווקים הפיננסיים.

במהלך השנים, הפכה הקהילה הסורית, לקהילה מתבדלת, ויש שיאמרו מתנשאת. העשירות המופלגת של בני הקהילה הביאה אותם להתגורר יחד, להתחתן האחד עם השני, ולא לתת, כמעט, דריסת רגל לאנשים מבחוץ.

הכל נסגר בפנים: עסקים, שידוכים, והם היו בטוחים שגם הפרשיות האחרונות. נדמה היה שהם מצאו את נוסחת הקסם לקהילה שיתופית תומכת, שהפכה למודל של הצלחה.

הרב שאול קצין בדרכו למעצר ביתצילום: הרב שאול קצין בדרכו למעצר בית
הרב שאול קצין בדרכו למעצר בית


קהילה סגורה


גם את מקום מושבם הם בחרו בקפידה. חלק אחד של הקהילה התמקם בברוקלין שבניו יורק, על שדירת אושן פארקווי, שם הקימו לעצמם מוסדות קהילתיים - בית דין, בתי ספר, בתי כנסת וישיבות. העושר של בני הקהילה נתן את אותותיו גם במוסדות הקהילה. המבנים בהם שוכנים המוסדות - מנקרי עיניים. גם הבתים, או ליתר דיוק חווילות הענק, שבנו לעצמם חברי הקהילה, היו והם עדיין, מהיפים בניו-יורק.

חלק אחר של הקהילה התמקם בעיירה דיל שבניו-ג'רזי. העיירה הקטנה, הממוקמת על האוקיינוס האטלנטי מחד ועל נהר גדול בחלקו השני, נחשבת לאחת מעיירות הפאר בניו-ג'רזי. מי שלא נמנה על יוצאי סוריה, יתקשה מאוד ברכישת בית בעיירה היוקרתית.

ההנהגה הרוחנית של הקהילה, מונה רבנים חשובים. כולם, לצערנו, מוכרים עכשיו מעמודי החדשות של הימים האחרונים. בקהילה בדיל משמשים הרבנים דוואק ונחום כמנהיגי הקהילה. שניהם אנשים מוערכים, ונחשבים לתלמידי חכמים מופלגים. בניו-יורק מכהנים הרבנים בן חיים וקצין. הרב שאול קצין, יהודי קשיש, שגילו נושק לשנת ה-90, הוא האוטוריטה ההלכתית של הקהילה הסורית.

לפני כשלוש שנים התפוצצה פרשיה חסרת-תקדים בקהילה הסורית. היא זכתה לכותרות גם בעיתונות הכללית, ואולי בפעם הראשונה, נתנו בקהילה הסורית לגורמים מבחוץ להתערב במשבר פנימי. כבר אז נזרעו נבטי הפורענות, אותם אנו מוצאים היום באמצעי התקשורת.


אימפריה של איש אחד


הסיפור התחיל אי-שם בסוף שנות התשעים. בנו של רב הקהילה הסורית ב'דיל' - שלמה דוואק, החל לעסוק בנדל"ן. הוא רכש לעצמו שם של מי שהופך חול לזהב, ביצע רכישות ענק, ונחשב למטאור כלכלי. בני הקהילה, ששמעו על הצלחותיו המסחררות, עמדו אצלו בתור על מנת להשקיע כסף בפרויקטים בהם עסק באותם ימים. מהר מאוד הפך שלמה הצעיר לאחד מעשירי הקהילה. הוא חילק תרומות של מאות אלפי דולר למוסדות, ונהג בעשירות מופלגת. הכסף של אנשים החל לזרום אליו כמי הנהר אל הים, והעסק אותו הקים, הפך לאימפריה של איש אחד.

לאחר כמה שנים, החלו החריקות. בפינות הרחוב דיברו על נפילה מתקרבת של איל ההון הצעיר. ואכן, בסוף שנת 2006, רעדה יהדות ארצות-הברית: שלמה דוואק נאשם בסדרה של הונאות. הוא נלקח לחדרי החקירות של ה-FBI, ונאשם בהונאה בסכום של מאות מיליוני דולרים.

משפחתו הגנה עליו באדיקות, טענה שנפל, ואין לזרוק אחריו אבן. כבר אז היה מי טען כי מדובר בעוקץ מכוון. חקירות ה-FBI, הסתיימו מהר מן הצפוי, ושלמה חזר לרחובות דיל כאילו כלום לא קרה.

חזרתו התמוהה גררה הרמת גבות. על הונאות מהסוג בהם היה דוואק מואשם, יושבים אנשים שנים רבות בבית הסוהר, ואילו הוא מסתובב לו חופשי ברחוב, ואף מנסה לחזור לעסקים.

הדעות ב'דיל' נחלקו לשניים. היו שטענו שמטרייתו של אביו מספיק גדולה, ואם הוא לוקח אותו תחת חסותו, הרי שניתן לתת לאיש צ'אנס. הם טענו שאביו היה זה שעמד מול הרשויות על מנת להוציא את בנו לחופשי.

מנגד, הרכלנים דיברו שדוואק מכר את נשמתו לשטן. הם דיברו על כך שסגר 'דיל' עם הרשויות בנוסח: "תרדו ממני ואביא לכם פרשיות שחיתות מתוך הקהילה הסגורה".

אין זה סוד שהקהילה הסגורה, הייתה לא פעם תחת עינם הפקוחה של הרשויות. הכסף הגדול, והמסתורין של היהודים הללו, תמיד הציתו את דמיונם של החוקרים. כעת, אמרו הרכלנים, הם מצאו את מי שיביא להם את כל הפרשיות על מגש של כסף.

למרות האזהרות, חזר שלמה לעניינים. הוא הסתובב בין חלפני כספים, התעסק שוב עם נדל"ן, ונראה היה שאט-אט הוא חוזר למעמדו. בשנים האחרונות הסתובב אצל רבנים מהקהילה, והתעסק לא מעט עם כספים לנזקקים. אולי הוא עלה על דרך המלך? - שאלו הבריות את עצמן, ורצו להאמין שכן.

המפליל, שלמה דוואקצילום: המפליל, שלמה דוואק
המפליל, שלמה דוואק


זעזוע בלתי נתפס


ביום חמישי בשעת בוקר מוקדמת, התפוצצה הבועה. כ-50 איש שהיו בקשר עם שלמה בשנים האחרונות הובלו לחדרי החקירות. ידיהם האזוקות לא אפשרו להם אפילו לכסות על הבושה. רבנים הדורי פנים הובלו כאחרוני הפושעים לבית המעצר.

הזעזוע היה בלתי נתפס.

מתברר כי מאז יצא דוואק הצעיר מבית המעצר, הוא הפליל את כל מי שהכיר. הפרשיות אותן חשף בפני ה-FBI, היו מגוונות.

רבנים ששיתפו איתו פעולה - מצאו עצמם מול חוקרים קשוחים; חלפנים דרכם פרט צ'קים - הוכנסו מאחורי סורג ובריח; ראשי ערים שרקחו איתו עסקי נדל"ן - הולכו לחדרי החקירות, מלווים בזרקורים ומצלמות.

אף לא אחד מכל מי שהיו איתו בקשר בשנים האחרונות הצליח לחמוק. הרבנות הבכירה של הקהילה הסורית מוצאת את עצמה סגורה בביתה, תחת מגבלות של מעצר-בית וערבות של מאות אלפי דולרים.

מסתבר כי פעילות החסד של רבנים אלו, עמדה להם לרועץ. הרבנים, שהיו מסלקים המחאות לשד"רים מארץ-ישראל, שהגיעו ללא עמותה רשומה בארצות-הברית, מואשמים כעת כאילו עמדו בראש פירמידת פשע ועסקו בהלבנות הון ובהונאת מיסים. החלפנים שהיו עוזרים לנזקקים מארץ-ישראל להעביר את הצ'קים לארץ-ישראל, יכולים לשבת שנים רבות בבית הסוהר באשמת הלבנה.

מוסדות התורה בהלם מוחלט. מלבד ההיכרות האישית שיש לכל מנהל מוסד עם הרבנים שהיו אנשי חסד בקנה מידה שאינו מוכר בארץ, הרי שמעכשיו בא הקץ להעברות הכספים, אם יהיו כספים בכלל. העשירים, שנמצאים בפאניקה, עסוקים בימים האחרונים בבדיקה אינטנסיבית של פנקסי הצ'קים, לבדוק האם יש סיכוי שהבלשים של הרשות החוקרת נמצאים בדרך אליהם.


נזק בלתי הפיך


הקהילה הסורית נשארה ללא משענת רוחנית. שלושת הרבנים הבכירים - במעצר בית. הרב דוואק - נעלם, אינו יודע לאן להוליך את החרפה. בקהילה מדברים ששלמה מטופל במסגרת התוכנית להגנת עדים. הוא לא יוכל להראות לנצח את פניו בקהילות היהודיות בארצות-הברית. הוא שרוף. אדם שהפיל את רבניו ובני משפחתו, לא ראוי למבט נוסף.

הקהילה מלקקת את פצעיה, מנסה לאסוף את השברים ולהסתכל קדימה, אך נדמה שהנזק הוא בלתי הפיך.

האנטישמיות הגואה בארצות-הברית תלך ותחריף. יותר מידי פרשיות: מיידוף, ספינקא, וכעת שרשרת ארוכה של רבנים אזוקים.

המראות קשים.

והכל בגלל בן אדם אחד שעשה 'דיל' אחד יותר מידי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}