י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

עשה 'דיל' עם המשטרה הפדראלית

כך פעל ה'סוכן השתול' שהפליל את ראשי הקהילה החלאבית ודמויות חרדיות מרכזיות בברוקלין • אשת אחד העצורים לאתר 'בחדרי חרדים': "מקווה ש-12 העצורים היהודים ובהם בעלי ישוחררו בקרוב" • מיוחד

המפליל, שלמה דווק. צילום: תניא
המפליל, שלמה דווק. צילום: תניא

גם לארה"ב יש מהיום פרשיה משלה - 'פרשת דיל'. שונאי יהודים יכולים לקשור בה בין רבנים, שוחד, שחיתות, סחר איברים ומוסדות תורה - וכל אלה הרי תמיד מנוצלים אצלם עד תום, כשהם מעורבבים יחד.

בשיחה שקיימנו הערב עם אשת אחד העצורים בפרשה (המעדיפה להישאר בעילום שם, מסיבות מובנות) היא אומרת: "נוצר רושם שמדובר בפרשיה המרעידה את אמות הסיפים כאן, אבל האמת - הסיפור נופח מעבר לכל פרופורציה".

היא מעריכה שרוב העצורים ישוחררו כבר בשעות הקרובות לביתם. בעגה הישראלית קוראים לטיעוני האשה: "ההר הוליד עכבר".

מה בכל זאת קרה?

האשה מספרת סיפור מזעזע על אחד שכדי להציל את עצמו הפיל עשרות אחרים.

לפני שלוש שנים נעצר איש נדל"ן חרדי, בשם שלמה דווק, בחשד להונאת בנק בסכום של עשרות מיליוני דולרים. לאחר שככל הנראה הוכחה אשמתו, הוא הגיע להסכם עם השלטונות, לפיו יביא לחשיפת פרשיות שחיתות מתוך המגזר היהודי-חרדי ובתמורה לכך יקלו עמו.

דווק הושתל במשרדים של גיסו, שגם הוא בין העצורים, והחל לעבוד מטעם הרשויות הפדרליות. הוא פנה למספר חלפני כספים חרדיים, ואמר להם שברשותו כסף שחור אותו הוא מעוניין להלבין. החלפנים לקחו את הכסף, תרמו אותו כביכול למוסדות תורה ומשכו אותו חזרה כמשכורות.

הפעילות התפרסה על פני שלוש שנים ובדרך זו הפליל דווק את חבריו הקרובים ביותר, בהם רבנים וסוחרים חרדים. הם נאשמים עתה בהלבנת הון.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מספרת האישה עוד, כי לאותו 'סוכן חשאי,' שהושתל בעיירה דיל, בה מתרכזת הקהילה החאלבית העשירה, היתה שיטה נוספת ל'הפיל' את קורבנותיו. החוק בארה"ב מאפשר לקזז מתשלומי המס תרומות הניתנות למוסדות מוכרים. דווק היה לוקח כסף מהאנשים, מוציא קבלות ממוסדות תורניים, ולאחר מכן חזר הכסף, לאחר קיזוז עמלה, לבעליו.

שלמה דווק הוא איש רב פעלים ומוכר, שיש לו מהלכים גם בקרב אנשי ממשל בכירים בניו ג'רזי. רוב העצורים בפרשיות שהוא שימש בהם כסוכן שתול, שמספרם הגיע ל-60, אינם יהודים. יש ביניהם גם שני ראשי עיר בניו-ג'רסי שדווק שיחד אותם לטובת אנשי נדל"ן ותיעד את נטילת השוחד. רק 12 מהעצורים הם יהודים.

סך כל הסכומים אותם הצליח דווק להלבין עומדים על פי הערכה על כ-3 מיליון דולר. עיקר החקירה אינה מתרכזת סביב הרבנים והמוסדות התורה, אלא דווקא בפרשיות השחיתות האחרות. שחשף דוויק.

הקהילות בארצות הברית המומות מגל המעצרים, ולא פחות ממעורבותו של דווק, שאביו מכהן כרב קהילה מוכר. "אני מבינה שהעצורים ובהם בעלי ישוחררו בשעות הקרובות, מקווה שמהר מאוד הפרשה העצובה הזו תהיה מאחורנו" - אומרת הדוברת.

אך בקהילות השונות המעורבות בחקירה חוששים שמדובר רק בגל הראשון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}