י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הקלטת 'כינוס המועצות' • מסמך בלעדי

תיעוד מיוחד - הקלטה המתעדת את כל מהלך הישיבה ההיסטורית של מועצות גדולי התורה, מתוך החדר פנימה: איזה מידע קיבלו, כיצד התנהלה הישיבה, מי דיבר ומתי • חשיפה בלעדית • להאזנה ותמליל

גדולי התורה בכינוס. באדיבות : לדעת. נט
גדולי התורה בכינוס. באדיבות : לדעת. נט



הכינוס ההיסטורי, בו השתתפו חברים משלושת מועצות גדולי התורה, ביום שני השבוע, במהלכו דנו ב'חינוך העצמאי', היה סגור ומסוגר. בשעת הישיבה של גדולי ישראל באולם הדיונים, התבקשו הגבאים והעוזרים לצאת מן החדר, ורק גדולי ישראל נשארו לשמוע מהגורמים הרלוונטיים על מה הכינוס, ועל מה הם מתבקשים לחתום.

עם תום הישיבה של גדולי ישראל קיימו מזכירי הכינוס - הרבנים אריה דביר, יצחק לורנץ ומרדכי קרליץ - מסיבת עיתונאים, במהלכה סיפרו על שהתרחש בחדר פנימה. מסיבת העיתונאים הובאה במלואה באתר 'בחדרי חרדים' וסיפקה לציבור המסוקרן רשמים מהכינוס ההיסטורי.

אך זה לא הספיק.

אתר 'בחדרי חרדים' חושף תיעוד בלעדי ומיוחד מתוך החדר בו ישבו גדולי ישראל. קטע האודיו המצורף, הכולל הקלטה מתוך החדר פנימה, חושף טפח ואפילו טפחיים ממחשבותיהם של גדולי ישראל, מגלה איזה מידע קיבלו בטרם קיבלו את ההחלטה להפוך את 'החינוך העצמאי' מאגודה לעמותה, ומלמד כיצד התנהלה הישיבה, מי דיבר ומתי.


לנוחות הגולשים אנו מגישים תמלול מההקלטה הנדירה (יצוין שהתימלול מכיל את עיקרי הדברים. הישיבה במלואה - באודיו שלפניכם):





"מנחם פרוש ושלמה לורנץ יהיו אחראים"

הגר"י אפרתי: "נצטויתי על ידי גדולי ישראל לכבד את כ"ק האדמו"ר מערלוי להיות יושב ראש האסיפה".

האדמו"ר מערלוי נושא דברי ברכה קצרים. הוא מברך את הגרי"ש אלישיב שיאריך ימים, ומעניק את ברכתו לשאר גדולי ישראל המשתתפים באסיפה. לאחר מכן הוא מוסיף דברים בחשיבות 'החינוך העצמאי' בעיני גדולי ישראל מהדור הקודם, והחשיבות שיש בהחזקת המוסד.

לאחר מכן מדבר הרב שלמה לורנץ.

בקול רועד הוא פותח את דבריו: "ברוך שהחיינו וקימנו והגיענו לזמן הזה, לפני 56 שנים הקימו גדולי ישראל את המוסד שישמש כמקום לימודים שישמר את החינוך הטהור בארץ. מגדולי התורה שהקימו את המוסד המפואר לא נשאר אף אחד. התכלית של האסיפה שגדולי התורה ימלאו את מקומם של גדולי התורה של הדור הקודם. מלבד החשיבות שיש בניהול העמותה על ידי גדולי ישראל. יש בזה גם דרישה חוקתית.

"אנחנו מדברים כאן על להפוך את החינוך העצמאי מאגודה לעמותה. האגודה בעייתית מאוד מבחינה חוקתית, ונדרש שינוי על מנת להפוך אותה לעמותה חוקית. אם לא נעשה זאת, יכולה הממשלה לבוא בכל יום ולהכריז על פירוק האגודה, לקחת את המוסדות והשטחים ולמנות את מי שהיא רוצה, מה שיביא להרס החינוך.

"עוד החלטה לה נדרשים גדולי ישראל, להביא אנשים שינהלו את החינוך העצמאי. אנחנו רוצים להביא הצעה לגדולי ישראל לחדש את כל המוסדות והתפקידים במוסד. נדרשים למלא מספר תפקידים, ויש מניעה חוקתית. ההצעה שאנחנו נגיש לא תקבל תוקף עד שרוב החברים יאשרו אותה, ואז היא תהפוך תוקף חוקי.

את כל העניינים המשפטיים יקריא הגאון רבי יוסף אפרתי.

חברים שלא הגיעו, אך הביעו את הסכמתם על החלטות הכנס: הגר"ח קניבסקי, האדמו"ר ממטרסדוף, הגר"ש קמניצקי, האדמו"ר מויז'ניץ והאדמו"ר מבוסטון ששלח את בנו".

בן האדמו"ר מבוסטון מקריא את מכתבו של אביו: "כבוד מרנן ורבנן גדולי ישראל. נמנע ממני להשתתף בכינוס עקב מצבי הבריאותי. אני קורא לחזק את החינוך העצמאי שנוסד על ידי גדולי הדור, ומייפה את כוחו של בני להביע את עמדתי במועצת גדולי התורה, לחזק את ההחלטות כפי שהובעו בהזמנה, ולחזק את ההחלטה להפוך את החינוך העצמאי מאגודה לעמותה, ולהוציא מן הכח אל הפועל להציל המפעל הגדול, ואני מביע את הסכמתי ומחזקכם בברכה נאמנה. ויהי נועם ה' עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו".

הגר"י אפרתי מקריא את החלטות הכינוס:

"להלן ההחלטות: בהתאם לרצון המיסדים בעת הקמת האגודה כי חברי מועצות גדולי התורה הם המנהיגים של החינוך העצמאי, ומתוך חרדת קודש לחינוכם של ילדי ישראל, וכממשיכי דרכם של גדולי ישראל שהקימו את החינוך העצמאי, ולאור מצוקת הזמן ודרישת השלטון יש עניין ללא דיחוי לפעול לשנות את האגודה הקיימת לעמותה רשומה למרכז החינוך העצמאי במקום האגודה העותמנית הוחלט כדלהלן:

מרנן ורבנן חברי מועצות גדולי התורה בארץ ובאמריקה כמצוין ברשימה. למען הסדר יצוין כי כל גדולי התורה שנמצאים או שהודיעו בכתב על צירופם, האסיפה הכללית קוראת לכל חברי מועצת גדולי התורה שטרם הודיעו על חברותם להודיע על הסכמתם להצטרף לעמותה.

אנחנו מתכוננים להגיש בקשה לרשם העמותות את העמותה להחינוך העצמאי כעמותה רשומה. האסיפה מודיעה כי כל חברי מועצות גדולי התורה שהגיעו או שלחו בכתב או שעתידים להצטרף יהיו חברים בעמותה. מתוך הוקרה רבה לרבנים מנחם פרוש ושלמה לורנץ על פעילותם המסורה במשך השנים למען החינוך העצמאי הוחלט לצרפם כחברים בעמותה, והם יחתמו יחד עם שאר חברי העמות, ויוכרו כחברים וכמייסדים. כמו כן כל אחד מהחותמים על הקמת העמותה יוכר כמיסד וכחבר בעמותה.

עד שיוקם הגוף, מנחם פרוש ושלמה לורנץ יהיו אחראים על כל העניינים הנוגעים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}