י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

פרשת 'דיל': רבנים באזיקים

ה-FBI עצר 44 איש בחשד להלבנת הון, שחיתות, שוחד וסחר איברים • בין העצורים: רבנים, מנהלי גמ"חים, חלפנים, ואישי ממשל • השמות, הפשיטה, החשדות, הסוכן שהפליל • וידאו

חלק מהעצורים מובלים למעצר
חלק מהעצורים מובלים למעצר



דרמה ביהדות החרדית בארצות הברית: החל משעות הלילה (שעון ניו יורק) עורכים צוותים, שכללו 300 סוכנים של הבולשת האמריקנית FBI, מעצרים ב-54 מוקדים בקרב השכונות החרדיות ובניו ג'רסי. עד כה נעצרו קרוב ל-50 איש, בהם עשרות חרדים.

כך פעל הסוכן השתול
'פרשת דיל' • גלריה

במסיבת עיתונאים שקיימו אנשי החוק בשעה 12:30 שעון ניו יורק, נמסר כי 29 מהעצורים חשודים בשחיתות ציבורית, ו-15 חשודים בהלבנת כספים, ביניהם 5 רבנים ועוזריהם.

הפוליטיקאים שנעצרו חשודים, בין היתר, בעוון שוחד תמורת הענקת רישיונות בנייה. "הפוליטיקאים קיבלו, על פי החשד, מאות אלפי דולרים והפכו את השחיתות לדרך חיים".

הלבנת הכספים בוצעה באמצעות קרנות צדקה, בין דיל שבניו ג'רסי, ברוקלין, שוייץ וישראל.

לפי הדיווח, הקבלן לוי יצחק רוזנבאום, בן 58, חסיד גור, ניסה לתווך במכירת כליה. לדברי החוקרים, רונזבאום, החשוד בסחר בכליה, השיג את הכליה בעשרת אלפים דולר ומכר אותה ב-160 אלף דולר.

לדברי החוקרים, השחיתות נמשכת כבר 10 שנים לפחות, ובפרשה זו נעצרו כבר בעבר ונשפטו 48 איש.

בהתייחס לכך שבין העצורים ישנם רבנים, ובראשם רבה הראשי של הקהילה הסורית, הרב שאול קצין, אמרו החוקרים: "אין כאן חקירה על רקע דתי. זאת חקירה על שחיתות, ואנשים ניצלו את הפוליטיקה והדת כדי לבצע שחיתויות".

נציג מס הכנסה האמריקני אמר במסיבת העיתונאים, כי "החקירה מתמקדת בעולם העסקי וגם בפוליטיקה". הוא הוסיף כי בידי החוקרים "יש הקלטות וידאו ואודיו".

במסיבת העיתונאים נמסר עוד, כי "הרב אליהו בן חיים מעורב בצ'ק שתרמו לצדקה בישראל על סך 160 אלף, והתורם קיבל בחזרה 90 אחוז מהכסף".

עוד נאמר, כי "חלק מהכסף נרשם בתור תרומות לפוליטיקאים, אבל מה באמת עשו עם הכסף עדיין לא ידוע".

מי שמקשר בין כל הפרשות הללו - השחיתות הציבורית, הלבנת ההון והסחר באיברים - הוא עד מדינה, חרדי, שדיווח לשלטונות על פרשות אלה.

לפי אתר האינטרנט של ה'וול סטריט ג'ורנל', היה זה איש נדל"ן שלמה דווק, שנעצר והואשם בהונאה ב-2006 ונאלץ להגיש בקשה להגנה מפני פשיטת רגל.

דווק, בן ה-36, הואשם כי הונה את בנק PNC וגנב 25 מיליון דולר. דווק, ששימש כעד סמוי מטעם החקירה, הציג עצמו כיזם נדל"ן שניסה לשחד מספר בכירים בניו ג'רזי בתמורה לחוזים וחשף בכך הן בכירים שהסכימו לקבל שוחד והן אנשי נדל"ן אחרים שניסו גם הם לשחד בכירים.

דווק נחשב גם לעד המרכזי בחקירת הלבנות ההון, לאחר שבהוראת ה-FBI הציג עצמו כאדם העוסק בתחום לא חוקי ובהונאות והצליח להסתנן לרשת הלבנת הכספים. לפי החוקרים, הרשת הלבינה 3 מיליון דולר עבור דווק בין יוני 2007 ליולי 2009.

אחד מעצורי הפרשה, לוי דייטש,  בדרכו לתא המעצרצילום: אחד מעצורי הפרשה, לוי דייטש, בדרכו לתא המעצר
אחד מעצורי הפרשה, לוי דייטש, בדרכו לתא המעצר


קודם דיל - אחר כך ברוקלין

תחילת הפשיטה של סוכני הבולשת הייתה על העיירה דיל שבמדינת ניו-ג'רזי, עיירה בה קיים ריכוז גבוה של בני העדה החלאבית, ועצרו כעשרה רבנים ועסקנים מבני הקהילה, הקשורים בפרשת הלבנן ההון. במקביל, עצרו אנשי FBI מספר אנשי ממשל הקשורים לפרשת השחיתות בניו ג'רסי. הכוחות החרימו מחשבים ומסמכים ממשרדי ישיבה ובית כנסת.

בהמשך התרחבה פשיטת הכוחות גם לברוקלין, וביצעו מעצרים בשכונות בורו פארק, פלטבוש ווליאמסבורג.

פרשת הלבנת ההון קשורה בחמישה גמ"חים, ובין העצורים ישנם מפעילי גמ"ח וחלפני כספים, שעל פי החשד בוצעו באמצעותם הלבנות הון.

בין העצורים: רבה הראשי של הקהילה החאלבית הרב שאול קצין, בן 87, הרב אדמונד נחום, בן 56, אליהו בן-חיים, בן 60 - שנעצרו בעיירה דיל;

בניו יורק נעצרו: מרדכי פיש, בן 56, מבורו פארק, יצחק פרידלנדר בן 41, משה אלטמן בן 39 ממונסי, שמעון הבר בן 34, שמוליק כהן בן 35 מברוקלין, דוד גולדהירש, בן 30, מויליאמסבורג - מנהל הגמ"ח של חסידי בויאן, אריה וייס מבורו פארק, ישעיהו הרנטל בן 65 - טל גבאי ביהמ"ד דושינסקי בויליאמסבורג, יואלי גרטנר בן 30 מברוקלין, אבא פולק בן 40 מברוקלין, בנימין שפירא בן 28 מברוקלין, נפתלי וובר בן 40 מברוקלין, ולייבל שוורץ, בן 57 מברוקלין.

בנתיים שוחרר בנימין שפירא בערבות של 50 אלף דולר. גם משה אלטמן שוחרר בערבות של 200 אלף דולר.

יצויין, כי הרב אליהו בן חיים הוא ידיד קרוב ביותר של הגאון רבי דוד יוסף, ראש כולל 'יחווה דעת' ובנו של הגר"ע יוסף, ואחראי על גיוס מיליוני דולרים למוסדותיו.

הסוכנים פשטו גם על משרד החלפנות של לוי דייטש, בן 37, ישראלי - שנעצר אף הוא יחד עם אריה ויס, בן 34 מברוקלין. המשרד ממוקם סמוך לבית הכנסת 'שומרי שבת' בשדרה ה-13 פינת רחוב 53, משם הוצאו מסמכים רבים.

כמו כן נעצרו ראש עיריית הובוקן שבניו ג'רזי, פיטר קמרנו בן 32, שנכנס לתפקידו לפני 21 יום, דניס אלוול ראש העיר סיקאוקס, סגנית ראש העיר ג'רזי סיטי, לאונה בלדיני, וראש מועצת העיר, מריאנו וגה.

מרכז החקירה התמקדה בישיבה בעיירה דיל ובבית הכנסת 'אוהל יעקב' בעיר, משם לקחו החוקרים של האף. בי. איי ומס הכנסה לפחות 3 ארגזים של מסמכים.

המעצרים הם פרי מעקבים וחקירה שנמשכה שנתיים, והחלה בחקירה על העברת כספים, על-ידי חברי הקהילה הסורית בדיל.

לוי דייטשצילום: לוי דייטש
לוי דייטש







צילום וידאו: באדיבות הגולש 'הניורקר'
















הרב מרדכי פישצילום: הרב מרדכי פיש
הרב מרדכי פיש





משה אלטמן ממונסיצילום: משה אלטמן ממונסי
משה אלטמן ממונסי





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}