י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

שאלת ה-10 מיליון: האם ירדו לטמיון?

יהודי שהשקיע 10 מיליון דולר בנדל"ן בקנדה מוכן להפסיד אותם אם יתברר שהעיסקה כרוכה באיסור ריבית • האם ירד הכסף לטמיון? - 'הוועד ההלכתי להשקעות ופיננסים' של 'העדה החרדית' יכריע

ישיבת רבני הבד''ץ
ישיבת רבני הבד''ץ

10 מליון דולר - זהו סכום העתק העלול לרדת לטמיון אם יכריע 'הועד ההלכתי להשקעות ופיננסים' שע"י בד"צ העדה החרדית בירושלים שהעיסקה נגועה באיסור ריבית

הדרמה הזו החלה לפני חמש שנים בעיסקה תמימה של משקיע חרדי מחו"ל שרכש כהשקעה בנין דירות במונטריאול שבקנדה בעלות של 10 מליון דולר. לצורך העסקה, נטל הלוואה על מחצית הסכום מבנק מוביל למשכנתאות בארה"ב כשהנכס כולו משמש כערבון לפירעון ההלוואה.

לאחרונה, נקלע הבנק לסחרור תקציבי וגרעין השליטה שלו נמכר לקבוצת משקיעים יהודיים. לפי כללי הבנקים למשכנתאות בארה"ב חייב הלקוח לחדש את הלוואה אחת לכמה שנים ובעקבות זאת נקלע המשקיע לבעיה חמורה של ריבית.

מאחר שהנהלת הבנק עברה לידיים יהודיות הוא נדרש לערוך 'היתר עסקה' בכדי לאפשר את המשך ימוש ההלוואה. אלא שכל הניסיונות נתקלו בסירוב, והנהלת הבנק אף איימה לעקל את הנכס בשל אי חידוש ההלוואה.

בסופו של דבר לאחר משא ומתן ארוך ומיגע בהתערבות עסקנים ומשקיעים אחרים הסכימה הנהלת הבנק לערוך 'היתר עיסקא' עם תנאי בצדו: שבכל מקרה של חיכוך בין עמדת ההלכה לחוקת הבנק חוקת הבנק היא שתקבע, מה שמרוקן,כמובן, את ההיתר מכל תוכן.

לאחר שמיצה את כל האפשרויות, פנה המשקיע אל גדולי הוראה שהפנו את השאלה לרבני 'הועד ההלכתי להשקעות ופיננסים' שע"י בד"צ העדה החרדית המתמחים בסוגיות הסבוכות של ריבית וכללי מדיניות הבנקים. בעל הנכס מכריז כי הוא מוכן לקבל על עצמו הפסד עצום ובלבד שלא יעבור על איסור ריבית.

בשיעור הלכתי מקיף שנשא הגר"נ לינדר מרבני 'הועד', הוא שטח את כל צדדי ההלכה בנושא, תוך שהוא מציין מקרים דומים והוראות שקיבל בסוגיות דומות ממרן הגרש"ז אוירבך זצ"ל. הגר"נ לינדר ששימש כיד ימינו של הגר"י בלוי בהכנת הספר 'ברית יהודה', ציין תקנות ומגמות בנקאיות שונות העלולות להשליך על עסקה זו.

רבני ה'ועד' הניחו את השאלה הסבוכה להכרעת הגר"י עקב בלוי חבר הבד"צ העומד בראש הועד ומי שנחשב 'כפוסק אחרון' בענייני ריבית, תוך שהם מציעים מתווה אפשרי לפתרון שיאפשר את קיום העיסקה.

אמש, בתום דיון ארוך דחה הגר"י בלוי את ההצעה המורכבת שהועברה לעיונו לקראת ההכרעה הסופית שתינתן בימים הקרובים.

הפרשה מעוררת הדים רבים בקהילייה העסקית המתינה להכרעה ההלכתית בסוגיא ובינתיים מביטה בהערכה על גבורת נפשו של היהודי המוכן להפסיד 10 מליון דולר ובלבד שלא לעבור באיסור תורה.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}