י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

רעידת אדמה: תוקם 'מועצת' שלישית

בגור זועמים על 'כינוס המועצות' ועל ההחלטות שהתקבלו בפרשת 'החינוך העצמאי'. התגובה: תוקם 'מועצת' שתכלול את החסידויות הגדולות • ב'שלומי אמונים' מרוצים מתוצאות הכינוס • חשיפה

ילכו יחד. האדמו"רים מגור ובעלזא
ילכו יחד. האדמו"רים מגור ובעלזא

המיזוג החזק שפעל באולם הקונגרסים ב'בנייני האומה' בשעה 11:00 בבוקר, כמעט והצליח להשכיח מקברניטי חסידות גור, את האירוע המתרחש פחות מ-5 ק"מ בקו אווירי משם. כמעט, אבל לא ממש.

כינוס מועצות גדולי התורה, בפרשת 'החינוך העצמאי', טרד את מנוחת בכירי החסידות. כלפי חוץ, עסקים כרגיל. האירוע המוקפד עליו עמלו פרחי החסידות, והשתתפות מאות אנשים מכל הפלגים והחוגים, גרמו לחלק מהם להתיישב בחדר ה-VIP. חלק מהם אפילו הצליחו לשחרר חיוך.

כינוס גדולי התורה: ההחלטות
הסתיים כינוס גדולי התורה


גם כלפי חוץ הם משדרים שלווה סטואית. "שמענו שמועצת גדולי התורה של 'דגל' התכנסה היום, בהחלט אירוע חשוב", הם אומרים בחיוך. אחד מהם מוסיף בסרקזם: "בטח אובמה בלחץ, אולי הם יחליטו להדיח אותו".

האמירות הללו, שנועדו להטיל ספק בחוקיות ההחלטה שהתקבלה היום בכינוס המועצות, תהיה בזמן הקרוב, המסר המרכזי אותו תשמעו מאנשי החסידות.

"צריך להבין", לוחש לאוזני אחד מנכבדי החסידות. "הכינוס הזה קם רק בגלל אמוציות של אנשים שכבר לא נמצאים בפוליטיקה, והם מנסים לקדם את עצמם. כל 'כינוס המועצות', עליו חתומים שני אנשים שהיו בעבר נושאי תפקידים ציבוריים באגודת ישראל (שלמה לורנץ ומנחם פרוש), הוא כלי בידיהם לקידום האינטרס הצר שלהם. בעבר, הם לא היו אלו שרצו לשמוע את גדולי ישראל, וזאת אני אומר בלשון המעטה. אנחנו לא מופעלים מאמוציות, ואנחנו נפעל".

איך יפעלו בגור? זוהי שאלת מיליון הדולר, ולצידה תשובת המליון.

בחסידות יש זעם גדול על האדמו"רים שהשתתפו בכינוס מועצת גדולי התורה, ללא הידברות מוקדמת, וללא ניסיון פשרה. לטענתם, למרות שהוצגה הצעת פשרה על-ידי הגר"י הגר (שטס ללונדון אמש) בפני הגראי"ל שטיינמן, לא טרחו במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לקדם אותה, ובחרו לנקוט בצעד חד-צדדי.

בחסידות טוענים עוד, כי המהלך של הצעת הפשרה תואם עם החסידויות בויאן, צאנז, סלונים וסערט ויזניץ. אך למרות הכל הגיעו האדמו"רים - ערלוי וסדיגורא - לכינוס.

בגור טוענים שהאדמו"רים מצאנז ובעלזא הוזמנו לכינוס מועצת גדולי התורה, למרות שאינם חברים במועצה, וכי אי הגעתם מוכיחה כאלף עדים באיזה צד הם נמצאים.

ב'שלומי אמונים' תוקפים את הטענות: "מתוך חמשת חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הגיעו שלושה (ערלוי, סדיגורא, ובנו של האדמו"ר מבוסטון שהגיע עם יפוי כח מאביו), והאדמו"ר מויזניץ' שלח מכתב בו הוא מביע הסכמה על ההחלטות שיתקבלו. איזו עילה יש לגור לתקוף? חברי מועצת גדולי התורה הגיעו, שאר האדמו"רים לא הוזמנו, והם לא שייכים, הטענות חסרות בסיס".

כך או כך, המהלך המתרקם בימים אלו צפוי לחולל רעידת אדמה בציבור החרדי. בגור אומרים היום: מי שהצביע נגד כל גדולי האדמו"רים, לא יישאר באגודת ישראל.

בימים הקרובים, תתפרסם מודעה על כינוס מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. יוזמי המהלך 'ימחקו' את המועצת הקיימת, ויקימו מועצת חדשה, אליה יצורפו חסידויות ויזניץ', בעלזא, צאנז, סלונים, סרט ויזניץ' ועוד.

היוזמה תצבור תאוצה בימים הקרובים, כשכבר בשבוע הקרוב צפוי פרסום פומבי ורישמי. המועצת החדשה, תבטל את החלטת המועצת שהתכנסה היום, ותשאיר את המצב ב'חינוך העצמאי' על כנו.

האם התוכנית תצא אל הפועל?

אם שופטים על פי המרץ שקיבלו עסקני חסידות גור, והלהט בעיניים המוכר לנו מתקופות לא רחוקות, הרי שהזעזוע הבא בציבור החרדי, נמצא ממש בפתח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 58 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}