י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ליצמן: בודק הקמת ועדת בדיקה רפואית

פרשת אם המר(ע)יבה: האשה שוחררה למעצר בבית אברהם פרויליך, למשך שבוע, בערבות של 400 אלף שקל • ליצמן על קריאת אתר 'בחדרי חרדים' להקים ועדת בדיקה רפואית חיצונית: אחליט בימים הקרובים

האם במהלך הדיון. פלאש90
האם במהלך הדיון. פלאש90

מי האמין בתחילת הפרשה שזכתה לכינוי התקשורתי 'האם המרעיבה', שהסיפור יתגלל, ויבעיר את ירושים לא רק במובן המטפאורי. ירושלים בערה אמש (ה') כמו שלא בערה שנים רבות.

מהמשטרה נמסר, כי 18 שוטרים נפצעו קל בעימותים, תשעה מתוכם נזקקו לטיפול רפואי. במקביל, נעצרו ועוכבו לחקירה כ-50 מפגינים. הגורמים הבכירים במשטרה אומרים: "האירועים שהיו הלילה הם חמורים מאוד. מדובר בהסלמה".

איך התדרדר סיפורה של אם חרדית שנחשדה בהרעבת ילד חולה, כביכול, לסיפור של הציבור החרדי כולו? מוקדם לתת על כך פרשנות. מה שבטוח שמעתה המשטרה לוקחת את איומי החרדים ברצינות רבה יותר, והיא כבר עכשיו (צהרי יום ו') נפרסת סביב השכונות החרדיות, כדי למנוע מהמהומות לגלוש החוצה.

הפרקליטות הודיעה היום (ו') כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגד "האם המר(ע)יבה" מירושלים. בהצהרת שהגישה הפרקליטות לבית המשפט ביקשה הפרקליטות להאריך את מעצרה של האם בחמישה ימים נוספים לצורך השלמת לימוד החומר והכנת כתב האישום.

מחוץ לאולם בית המשפט במגרש הרוסים התגודדו מאות מפגינים, שהגיעו כדי לתמוך באם ובחרדים נוספים שהובאו למקום, לדיון בהארכת מעצרם בשל השתתפות בהתפרעויות. גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הגיע אל בית המשפט והצהיר כי הוא מוכן לקחת את האם תחת חסותו.

הפרקליטות הצהירה, כי נוכח העובדה שהחשודה מצויה בחודש החמישי להריונה וכי עברה בעבר הפלות, הרי שבכפוף לקבלת חוות דעת מהפסיכיאטר המחוזי ותסקיר מעצר מאת שירות המבחן, לפיהם לא נשקפת מהמשיבה סכנה לבני משפחתה ולאחרים, היא תתמוך בשחרורה למעצר בית הרחק מירושלים.

בהצהרת התובע נכתב כי על מעצר הבית להיות בתנאים של איזוק אלקטרוני, בהפקדה כספית של 500 אלף שקל ובחתימה על ערבות עצמית וערבויות צד ג'. "והכל כדי להבטיח את קיום מעצר הבית, את הרחקתה מילדיה ואת התייצבותה לחקירה ולמשפט", נכתב בהצהרת התובע.

בשלב מסויים הפסיקה נשיאת בית משפט השלום שלומית דותן את הדיון בהארכת המעצר וקראה לנציגי המשטרה, סנגורי האם ונציגי העדה החרדית, ובהם סגן השר ליצמן ודודי זילברשלג - המשמש כאיש היח"צ של המשפחה - ללשכתה. בלשכה הציע ליצמן שהאישה תשהה במוסדותיו של הגרי"ד גרוסמן, והילד יאושפז בבית החולים שניידר.

קודם לכן אמר ליצמן, כי הגיע למקום כדי להרגיע את המצב. "פניתי כבר למשטרה ולפרקליטות בנושא אני מוכן להכניס את האמא אלי הביתה תחת אחריותי. חשוב לשחרר אישה בהריון".

לדבריו, העדה החרדית נגד אלימות. "צריך להרגיע את העיר וחשוב שכל הגורמים יפעלו להרגיע את המצב ולהחזיר את האמון בין הצדדים", אמר ליצמן. "אני לוקח את האחריות על עצמי".

במהלך הדיון בהארכת מעצר המתפרעים בהפגנות, ביקש סגן שר הבריאות מהשופטת בקשה אישית: "כמחווה לרגיעה ברחובות, אני מבקש, לשחרר את כל העצורים לשבת". השופטת השיבה שתשקול בחיוב.

בתום דיון מראתוני ומורכב הושגה הסכמה לשחרר את האם למעצר בית, על דעת בית המשפט, המשפחה, הקהילה החרדית, העדה החרדית, והמשטרה, בתיווכו של סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, והעסקן אברהם פרויליך, נציג גאב"ד העדה החרדית.

לפי ההסכם, האם תשהה במשך 7 ימים בבית פרויליך. במסגרת ההסכם סוכמו עניני האבטחה, ביקורי בני משפחה, ערבות של 400,000 ש"ח מצד ליצמן ופרויליך, כ"א על סך 200,000 ש"ח, וכן ערבות אישית של האם בסך 50,000 ש"ח.

במהלך הדיון השתתפו העסקנים הרבנים מרדכי גוטפרב, אהרן דוידוביץ ואברהם סלונים. כן נכחו נציג המשפחה ודוד זילברשלג.

במהלך הדיון טען סגן שר הבריאות כי אין לקבל את העובדה שאישה בהריון תשהה במאסר, בהתייחס גם לטראומה הקשה שעברה. ליצמן הציע לשכן את האם תחת סמכותו בביתו או בדירה סמוכה. השופטת לא קיבלה את ההצעה ואף ציינה: "יש לך דירה קטנה ואין לך מקום מיותר". השופטת קיבלה את הצעת הפשרה לפיה תשהה האמא במעצר בית בבית פרויליך.

נקבע דיון ליום חמישי הבא, במשך הזמן הזה יבחנו העניינים המשפטיים שבין המשטרה, הפרקליטות ועו"ד של המשפחה.

בהחלטת ביהמ"ש יישאר הילד לטיפול בהדסה עין כרם. באשר להתנהלות בית החולים, אמר סגן השר כי אינו רוצה להתייחס כעת לעניין, וכי הוא בודק אפשרות להקמת ועדת בדיקה חיצונית - לבדיקת הטיפול הרפואי בפרשה, וכי יחליט בעניין בימים הקרובים.

ועדת בדיקה רפואית חיצונית עכשיו!

כזרות, יצא אתר 'בחדרי חרדים', הבימה המרכזית של הציבור החרדי, בדרישה ממשרד הבריאות להקים ועדת בדיקה רפואית חיצונית לבדיקת הפרשה.

בתום הדיון הארוך פנה ליצמן לשופטת וביקש לשחרר לשבת את כל העצורים שנעצרו בהפגנות הרחבות החרדיים. השופטת הגיבה בחיוב ואמרה שתבדוק את הנושא מול נשיאת בית המשפט.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}