י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הבעלזאר'ס תקנועס • המסמך המלא

בעוד מצוקת הדיור של עשרות אלפי זוגות נמצאת בראש סדר העדיפויות של נציגי הציבור, בבעלזא מוציאים מסמך המצמצם את הוצאות החתונה • 'בחדרי חרדים' מגיש את המסמך המלא • בלעדי

שמחת בר המצווה  לנכדו של האדמו"ר מבעלזא
שמחת בר המצווה לנכדו של האדמו"ר מבעלזא


עידן חדש בחסידות 'בעלזא': תוכנית חיסכון משמעותית בהוצאות החתונה, תביא לחיסכון של עשרות אלפי שקלים מיותרים, כך אומרים עסקני החסידות בעקבות תוכנית 'חתונה פלאן' שהושקה בשבועות האחרונים.

לאחרונה, החלו עסקני חסידות בעלזא ובראשם האדמו"ר, לעסוק בנושא צמצום הוצאות החתונה. בשלב הראשון החליטו לחוק רשימת תקנות בכדי להקל על הוצאות החתונה בקרב משפחות הקהילה, תקנות אלו מיועדים לכלל החסידים, הן אותם שחיים בצמצום והן את מי שמכנה האדמו"ר במכתבו: "לרבות בעלי היכולת".

התקנות נעשו בשיקול ובמחשבה רבה, אומרים עסקני החסידות. כחלק מההיערכות המקיפה לקראת החלת התוכנית נשלחו טפסים לכל בתי האב בחסידות, על מנת שאלו יחוו את דעתם. השאלון שנשלח נתן מקום ואפשרות לכל אחד לכתוב לוועדה במה לדעתו ניתן לקצץ, ובאלו דברים עדיף שלא לגעת.

אחר שהתשובות הגיעו, הבינו העסקנים כי השינוי הוא מתבקש. אם נביא את הדברים בלשונם בחברת שהופיעה לקראת החלת התקנות החדשות, ומובאת במלואה באתר 'בחדרי חרדים':  "לא היה צורך לשכנע, ולא נדרשו בעלי דרשנים ומסבירנים. כולם הבינו שאם אנחנו לא נביא את השינוי בעצמינו, ולא נשרש את ההרגלים שהשתרשו בנו - תוצאותיו מי ישורנה..."

כאמור, ההחלטות נשקלו בידי ועדה מיוחדת שהחליטה לצאת עם תקנות ה"חתונה פלאן" לשביעות רצונם של כל בעלי השמחות, כדי שיוכלו ההורים להשיא את ילדיהם ונכדיהם בכבוד בלא בושת פנים.

התקנות שגובשו לאחר עמל ויגיעה של חודשים ארוכים. העסקנים למדו את הנקודות החשובות יחד עם גורמים המכירים את תחום הוצאות החתונה. מסתבר שעסקני החסידות הרואים את הקושי בחיתון הילדים, נותנים צימוק לכל מי שמתחייב לתנאי התוכנית.  מי שיקבל על עצמו את התקנות יהיה זכאי ליהנות ממערכת הרווחה המורחבת של חסידות בעלזא בעלזא. מערכת הרווחה כוללת בין היתר: תמיכה ממפעל הלבשה, מחזיקי תורה, הלוואות מגמ"ח הכללי וגמ"ח הקהילה, תמיכה והלוואות מקרנות, עזר נישואין, ועוד.

התקנות החדשות לא מקפחות את הזוג שהולך להקים את ביתו. בחסידות רצו שהמהלך יצליח, וידעו כי בלי תמיכה מהזוגות עצמם, יקשה עד למאד להטמיע את הכללים החדשים. וכך נקבע בפרוטרוט מה יקבל או תקבל החתן והכלה.

גם דמי השדכנות נתחמו לסך של עד 1000$.

שמחת הווארט:  התנאים יערכו בסמוך לסיום השידוך אך ורק בבית המחותנים, ללא מסיבת תנאים נוספת באולם שמחות. אם המשפחה מורחבת מאוד, יעבירו את השמחה לאולם במתכונת מצומצמת ביתית בלבד.

כללי המתנות: גם כשתקופת האירוסין ארוכה יצומצמו המתנות למינימום:

החתן יקבל חלק מהרשימה דלהלן: שעון או תפילין דר"ת. ש"ס או שו"ע. גביע עם תחתית או קופסת אתרוג. מנורה לחנוכה. סט לליל הסדר. וכנהוג מקדמת דנא, טלית ועטרה וסט רקום לטלית ולתפילין.

הכלה תקבל חלק מהרשימה דלהלן: שעון, טבעת עם יהלום סינטטי (זרקון), עגילים או שרשרת פנינים, צמיד או מיקסר ופמוטים. וכנהוג מקדמת דנא: סידור ומחזורים.בתקנון מודגש, כי כל המתנות יהיו ללא עיצובים.

גם לתחום ה'לא תעשה' הקדישו העסקנים יריעה נרחבה מחוברת התקנות: בת אין לשלוח מתנות או פירותבט"ו בשבט. אין לשלוח בכלל משלוח מנות או מתנות למחותנים בפורים.למחותנים ולבני המשפחה של החתן והכלה אין לשלוח בכלל מתנות בכל תקופת האירוסין. אין לשלוח מתנה לימי הולדת או סתם ימי חופשה וכדומה.

שבת אויפרוף ושבע ברכות: העורך את סעודות שבת השמחה בביתו, אינו מוגבל במספר המוזמנים. אולם מי שעורך את השמחה באולם, רשאי להזמין סבים וסבתות משני הצדדים, אבי החתן וצאצאיו כולל הנשואים, המחותן עם צאצאיו שאינם נשואים בלבד ואורחים מחו"ל שהגיעו להשתתף בשמחת הנישואין. כל השאר שיתכבדו להישאר בבית ולשמוח מרחוק.

ליל החתונה: ניתן להזמין 350 מנות לסעודת החתונה ללא תוספות מעבר לסטנדרט. כאשר בני משפחה בקרבה ראשונה הם יותר, ניתן להוסיף כפי הצורך. כאן גם מגיע הסבר מפורט מי נחשב לקירבה ראשונה: אחייני המחותנים בלבד, ולא בני דודים של המחותנים. בר לאורחים עד 450- מנות סטנדרט.לגבי כלי זמר, צלם ובדחן - ישנם הסכמים חתומים ע"י הוועד עם בעלי מקצוע בתחום, במחירים טובים ביותר. גם לגבי הריהוט הכוללים, מיטות, מזרונים,ארון ,שידה, עמודון לספרים (לא ארון ספרים), שולחן וכסאות מטבח יש  מחירלתקנות כפי שנסגרו הסכמים עם בעלי מקצוע. גם המחיר לשטריימל יעמוד על1,400 דולר בלבד, במקום 2,000 דולר המקובל כיום בשוק.



















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}