י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

כופין על הצדקה • חשיפה

האם מוסדות צדקה חשופים לתביעת ענק? כנראה שכן. שלושה משקיעים שהפסידו את כספם בקרנות של ספרנוביץ, התייצבו בביתו של הגר"מ שפרן ושמעו מפיו דברים מפתיעים: "תתבעו המוסדות שתרם להם"

כופין על הצדקה  • חשיפה

כתבות קודמות בנושא:
אושי ספרנוביץ ל'בחדרי חרדים': "אין מה לדאוג!" • וידאו בלעדי •
עליתו ונפילתו של הגביר
סיוון רהב מאיר עם הלקוחות שנשארו חסרי כל • לצפיה


הדיה של הפרשייה הכלכלית החמורה, שיש מי שרואים בה את התאומה החרדית-ישראלית לסערת מאדוף האמריקאית – מסרבים לשכוך. בכל ריכוז חרדי, בכל 'שטיבלך', מקווה ומקום עבודה – סחים הכול אודות השערורייה הכלכלית הגדולה, שהפכה כל השקעה פיננסית לשקיעה כלכלית מוחלטת.

יש המאשימים את בעליה של חברת ההשקעות השוקעת 'חומש בעלייה' ורואים בהתנהלותו לאורך שנות קיומה של החברה נוכלות שערורייתית. יש שמצדדים בזכותו של ספרנוביץ וטוענים שהוא איבד את כספו במספר מהלכים כלכליים שגויים.

כך או אחרת, האומללים האמיתיים בסערה הזו, הם המשקיעים עצמם, שהפקידו את חסכונותיהם ורווחיהם בידיו של ספרנוביץ וציפו לתשואה שהתבררה כבועה. אותם משקיעים אומללים, לא מעניין אותם באלו נסיבות איבד בעל חברת ההשקעות את כספם.

כשהם נסערים ואובדי עצות, עלו היום שלושה משקיעים שהפסידו את כספם בקרנותיה של חברת 'חומש בעלייה', לביתו של הדיין הגר"מ שפרן, הנחשב, לצד גדלותו התורנית, למומחה בדיני ממונות. הם באו להימלך באוריו ותומיו ולקבל מפיו עצה ותושייה לנוכח המצוקה האדירה שהם נקלעו אליה.

תשובתו של הדיין הייתה מפתיעה. "הוא תרם הרי סכומים גדולים למוסדות תורניים ולמטרות צדקה", אמר הגר"מ למשקיעים השוקעים. "כוונתו הייתה להראות שהוא מבוסס, ובכך להשרות סביבו תחושה של בטחון כלכלי. אם כן, אתם יכולים לעשות 'כתב הרשאה' ולתבוע את אותם מוסדות שנהנו מתרומותיו של ספרנוביץ".

לתשובה כזו לא ציפו המשקיעים. היא הפתיעה אותם לחלוטין.
יצוין, כי בין המוסדות שספרונוביץ נהג, בימיו הטובים, להעניק להם תרומות עתק בהיקפים גדולים הם מוסדות גור, טאלנא, ועוד. אם התביעה הכוללת שהציע הגר"מ שפרן תצא אל הפועל, יהיו המוסדות הללו בין המוסדות הרבים שייחשפו לתביעת הענק.

כאשר השיחה הטעונה בסלון ביתו של הגר"מ שפרן הגיעה לקראת סיומה, סיפר המארח אנקדוטה מעניינת הקשורה לאשר ספרנוביץ. "אני מעולם לא סמכתי על שיטה הזו", הקדים הדיין, ואחר כך סיפר: "בעבר, היה ברשותי סכום עצום של כסף, שיועד למטרות צדקה עבוד יתומים ואלמנות. ביום מן הימים הגיע אליי ספרנוביץ, והציע לי שאפקיד בידיו את הסכום, וכך אזכה לתשואה של עשרים אחוזים מדמי הקרן.

"הסיפור לא נראה לי", שיחזר הגר"מ שפרן באוזני המשקיעים. "שאלתי אותו: 'איך אתה מגדיל את הסכומים בהיקפים כה גדולים?'. הוא השיב לי שהוא פיתח שיטה מיוחדת לכך. שאלתי אותו מהי השיטה המיוחדת, אך הוא סירב לגלות לי. שאלתי אותו מדוע הוא מסרב לגלות, והוא אמר שהוא חושש מפני האפשרות שהשיטה תתגלה למתחריו. אמרתי לו שהוא יכול להיות סמוך ובטוח שלא אדליף את השיטה, אבל הוא נותר בעקשנותו, וכך הסתיימה השיחה בינינו.

"חלפו כמה ימים", סיים הגר"מ שפרן, "וספרנוביץ פגש את בני. הוא היה כעוס על שלא השקעתי את סכום הצדקה בקרנותיו, ואמר לבני: 'אתה תראה איך שאבא שלך עוד ירוץ אחריי בכדי להשקיע אצלי. אבל אני לא אתן לו להשקיע אצלי'...

"אני עדיין לא רץ אחריו".. הפטיר הגר"מ שפרן.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}