י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

עליתו ונפילתו של הגביר

איך הגיע אושי ספרנוביץ' אברך חסידי, לניהול חברת השקעות מצליחה? • האם ברח? • לאן נעלמו עשרות המיליונים שהושקעו בחברה? • חברים ומשקיעים בחברת 'חומש השקעות' מספרים על הכל

אושי ספרנוביץ' (כל הזכויות שמורות)
אושי ספרנוביץ' (כל הזכויות שמורות)

הפרשייה הכאובה שתסופר בכתבה זו, נכתבת לאחר לבטים רבים. כל הגורמים איתם דיברנו היו חד-משמעיים: "מדובר בבן אדם שכולו טוב, איש שלא עשה רע לאף אחד מעולם". מי שעדיין לא הבין, מדובר באושי ספרנוביץ', מנכ"ל חברת 'חומש השקעות', שנעלם בימים האחרונים עם כספי לקוחות הנאמדים בכ-40 מיליון דולר.

סיוון רהב-מאיר עם הלקוחות שנשארו חסרי כל • וידאו לצפיה

הסיפור החל לפני מספר שנים. בחור חסיד גור, החל להתעניין, כמו רבים וטובים, בתחום ההשקעות. לאחר שלמד את הנושא, החליט לפתוח חברת השקעות בשם 'חומש השקעות' (המשמעות של השם היא כספי החומש אותם היה מפריש לצדקה מכל חסכונותיו). החברה הבטיחה אחוזי תשואה גבוהים על הכסף שיופקד בחשבונות - וקיימה.

השמועה עברה מפה לאוזן. הגאון הפיננסי שנותן כ-5% תשואה לכל רבעון, הפך לשיחת היום. אברכים רבים השקיעו את כספם בחברת 'חומש השקעות', וגרפו תשואות אסטרנומיות. במשך השנים טען ספרנוביץ' כי גילה שיטה שמכה את המדדים, וכי הוא יכול להרוויח גם במקרים של נפילה, וכמובן במקרים של עליה.

לפני כשלוש שנים תבעה חברת 'חומש השקעות' שבבעלותו את חברת 'איזי פורקס' המתעסקת במתן שירותי ברוקראז' בתחום המעו"ף והמט"ח. לטענת ספרנוביץ', החברה ראתה את התשואות שהוא גורף, והתעלמה ממספר הוראות שנתן, מה שגרם לו לנזק של 2.5 מיליון ₪.

החל משבוע שעבר החלו השמועות על הסתבכותו של ספרנוביץ' להתגלגל בציבור החרדי. בפורום 'בחדרי חרדים' נפתח אשכול: "האם נעלם אושי ספרנוביץ?" - מה שהקפיץ את קהל המשקיעים, שמיהר לחפשו בכל מקום אפשרי.

מבירור מעמיק שערך אתר 'בחדרי חרדים' עולה, כי מדובר באדם שעשה הרבה למען עולם התורה. במשך כל שנות פעילותו הוא תרם מיליוני שקלים לצדקה, ונחשב לאחד מהפילנתרופים הגדולים בציבור החרדי.

ספרנוביץ', חסיד גור, נחשב לאחד מהספונסרים הגדולים של ה'איחוד', אך לא רק. בין המוסדות שנהנו מתרומותיו ניתן למצוא חסידויות גדולות, ארגוני חסד, ועוד. ידיד קרוב סיפר היום: "תמיד הוא דיבר בגובה העיניים. היה נחמד לכולם, נתן לכל מי שצריך, היקפי הצדקה שלו היו עצומים. הוא היה גם גאון בחסד, היה לו טריקים מיוחדים איך להעביר כסף לאנשים. אני לא מאמין שהוא עקץ אנשים בכוונה".

מאז החלו השמועות, נענו המשקיעים הרבים שהצליחו לאתר אותו בטלפון: "הכל בסדר. אין לכם מה לדאוג, יש לי בעיות עם מס הכנסה, אבל הכל ייפתר. כל הכסף של המשקיעים - מוגן". לאחרים טען כי הוא מסובך מול הרשויות בחשד להלבנת הון, אך הגזירה השווה בין הדברים: הכל יהיה בסדר. אין לכם מה לדאוג.

את השמועות על המצאותו בלונדון הוא הכחיש וטען בתוקף כי הוא נמצא בארץ, ופועל על מנת לסגור את הסיפור ולחזור לעסקים.

המשקיעים המודאגים פנו לעורך דינו של ספרנוביץ'. הם ניסו לברר מה קורה, אך גילו שגם לעורך הדין אין מידע על מה שקרה. "הוא הפסיד את הכסף? הייתה הונאת פונזי? הוא ברח עם הכסף?", שאלו המשקיעים, ונענו: כל תשובה יכולה להיות נכונה. אין לי פרטים.

משם נסעו המשקיעים למשרדי 'חומש השקעות' בבני-ברק. אל המשרד המהודר עדיין מגיעים עובדים, ועל פניו נראה כי הפעילות ממשיכה כסידרה. המשקיעים, שחוששים לאובדן כספם, כילו את זעמם בציוד המשרדי, השחיתו רכוש, ולקחו מחשבים וציוד משרדי.



השאלות בסיפור המוזר הן רבות: האם ספרנוביץ' תיכנן עקיצה וברח עם הכסף? על פי עדויות של אנשים איתם עבד לא נראה שבזה מדובר. ידיד קרוב מעריך, כי ספרנוביץ' עשה מספר עסקאות כושלות, ומכיוון שהוא טיפח לאורך השנים תדמית של 'ווינר' לא יכל להודות בכישלון, והמשיך לקחת כסף ממשקיעים. "כנראה בזמן האחרון נגמר לו החמצן והוא היה חייב לברוח. ממש חבל עליו".

המשקיעים שהגיעו להשקיע כסף אצל ספרנוביץ' קיבלו אופציה לקבל ערבות בנקאית מבנק המזרחי, אך רבים ויתרו על ההגנה. ב'חומש' הוסבר כי הערבות עולה כסף. כסף שבסופו של דבר יוריד להם מהתשואה, רבים התפתו, ולא ביטחו את כספם. עכשיו הם מלקקים את הפצעים.

האם ספרנוביץ' באמת ברח או שהוא נמצא בדירת מסתור ויחזור למשרדו? ימים יגידו. אך המסקנה שחוזרת על עצמה מידי סיפור עוקץ היא: שימרו על כספכם, היו זהירים, אל תתפתו להצעות קורצות ככל שיהיו, ללא ערבות מספקת.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}