י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

חרדים לא יוכלו לשמש כרבנים בצה"ל

השתתפותם של חניכים בקורס רבנים צבאיים בוטלה ברגע האחרון. הסיבה: מפקד בה"ד 1 החליט - מי שלא שירת שירות מלא, לא ישתתף. המשמעות: פסילה של חרדים שדחו את גיוסם • פרסום ראשון

חרדים לא יוכלו לשמש כרבנים בצה"ל

עוד שערוריה מבית היוצר של הרב הראשי לצה"ל תא"ל הרב אביחי רונצקי: השתתפותם של כמה חניכים בקורס רבנים צבאיים שנפתח היום (א() בוטלה ברגע האחרון. זאת, לאחר שמפקד בית הספר לקצינים בבה"ד 1, שאליו הועבר הקורס עם כניסתו של תא"ל רונצקי לתפקידו, הודיע כי אינו מוכן לקבל עוד כצוער בבסיסו את מי ששירת בצה"ל במסלול שלב ב' לבני ישיבות ולא בשירות צבאי מלא.

מאז קבע אלוף הרב גד נבון ז"ל את דפוסי הכשרתו של הדור החדש של רבנים ביחידות צה"ל, נערך הקורס לרבנים צבאיים בבסיס ההדרכה בה"ד 11 שבצריפין. צה"ל הכיר במועמדים לרבנות כבעלי איכויות וכמומחים בתחום ההלכה, הזכאים למסלול הכשרה מיוחד לקצונה שיתאים את ידיעותיהם לצרכים הצבאיים. הכשרתם נעשתה על פי תכנית מיוחדת שבסופה קיבלו הרבנים הצבאיים דרגות קצונה כמו רופאים, משפטנים ובעלי מקצועות דומים.

עם כניסתו של תא"ל הרב אביחי רונצקי לתפקיד, שינה את תנאי הקבלה לקורס רבנים צבאיים.

הצורך ב'סמיכה לרבנות' בוטל והשירות ביחידה קרבית נקבע כמודד חשוב יותר. במקביל, ויתר הרב הצבאי על השליטה בתכנית ההדרכה של הקורס לרבנים צבאיים, והעביר את החלק הצבאי של הכשרתם מבה"ד 11 לבית ספר לקצינים.

ברבנות הצבאית הזהירו אז כי ה'פייטריות' שמפגין הרב הראשי לצה"ל תוביל, בסופו של דבר, לאיבוד מוחלט של השליטה על הכשרתם של רבנים בצה"ל, וכל המאמץ שהושקע במשך שנים רבות על שמירת עצמאיותה ואי תלותה של הרבנות הצבאית ירד לטמיון.

בסוף השבוע זה אכן קרה.

שלושה ימים בלבד לפני פתיחת הקורס לרבנים צבאיים, קיבל מפקד בה"ד 1, אל"מ אהרון חליוה, החלטה שלא לצרף את מי שלא שירת שירות מלא בצה"ל. המשמעות היא פסילה מוחלטת של מועמדים חרדים וחרד"לים שדחו את גיוסם כדי ללמוד תורה, הוסמכו לרבנות, ורק אחר כך שירתו בצה"ל בשירות מקוצר.

גם הרב הראשי לצה"ל תא"ל אביחי רונצקי הובך, אבל הוא לא הצליח לבטל את ההחלטה.

האזהרה שהשמיעו באזניו ותיקי הרבנים הצבאיים, כי צעדיו הלא שקולים יובילו לאיבוד שליטה מוחלט על הקורס לרבנים הגשימה את עצמה. לאחראים על הקורס ברבנות הצבאית לא נותרה ברירה וביום שישי בצהרים, פחות מ-48 שעות לפני פתיחת הקורס, הם נאלצו להודיע למי שאינו עומד בקריטריונים החדשים שקבע מפקד בה"ד 1 כי שילובם בקורס מבוטל.

כברירת מחדל, וכדי להקטין את השערוריה, ניתנה לנדחים מהקורס האפשרות להגיע רק לפרק ההשלמה שיתקיים בסוף הקורס בבה"ד 11 שבצריפין, ולקבל דרגות ייצוגיות בלבד. בכל מקרה הם נפסלו מלשמש כרבנים צבאיים בקבע.

המועמדים שקבלתם בוטלה ברגע האחרון שוקלים את צעדיהם ומתכוונים לפנות בעניין לנציב קבילות החיילים ואולי גם לבג"צ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}