י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הגר"י מצגר: הרפורמה של אטיאס - סכנה להשתלטות ערבים"

בפסק הלכה קובע הרב הראשי לישראל: מבחינה הלכתית אין לבצע את הרפורמה המתוכננת במנהל מקרקעי ישראל. הסיבה: סכנה שערבים ישתלטו על אדמות המדינה בכסף

"מדינתנו מצויה עדיין במצב מלחמה". הגר"י מצגר
"מדינתנו מצויה עדיין במצב מלחמה". הגר"י מצגר


הרב הראשי לישראל, הגר"י מצגר, העביר בסוף השבוע חוות דעת הלכתית לבקשתו של ח"כ זבולון אורלב לגבי הרפורמה אותה מתכנן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומוביל השר אריאל אטיאס מש"ס, שעלולה להצית את המגזר הערבי והדתי גם יחד. כך מדווח העעתונאי יהודה שליזנגר מהעיתון 'ישראל היום'.

בפסק ההלכה המשתרע על פני יותר מ-20 עמודים, כותב הרב כי הרפורמה עומדת בניגוד לשני איסורים הלכתיים - איסור "והארץ לא תימכר לצמיתות", ואיסור "לא תחנם", שעיקרו - נתינת מתנה למי שנחשב "גוי".

בפסק דן הרב בהרחבה בהשלכות של העברת האדמה לידיים "נוכריות". בפרק מיוחד, המוקדש למי נחשב כ"נכרי" ו"עובד עבודה זרה", דן הרב במעמדם של המוסלמים, הנוצרים ואפילו הגדרה ה"ידידותית" יותר אדם שהוא "גר תושב" וקובע כי מכירת האדמה ל"נכרים היושבים בינינו" בעייתית מצד ההלכה.

הרב אף מסביר את הבעייתיות שבהעברת הקרקע לידיים "נכריות", ואומר: "מדינתנו מצויה עדיין במצב מלחמה, ובמצב זה עלינו לחשוש לגורמים עוינים אשר יבקשו לנצל הזדמנות זו של רכישת קרקעות בבעלות פרטית, ויציעו הצעות מפתות לרכישתם של בתים אלה דבר שיעמיד בעלי קרקעות יהודים בניסיון גדול, לאור גובה התמורה שתוצע. תופעה זו עלולה לגרום לכך שגורמים כלכליים ממדינות עוינות, אף יסייעו לרוכשים".

הרב מוסיף: "בהצעת חוק זו, עלולים אנו לגרום ח"ו (חס וחלילה) שחלקים מארצנו ימכרו לידי נוכרים-עוינים".

פסק ההלכה עלול, כאמור, להצית קרב דתי, שכן מי שמוביל את הרפורמה הוא השר אריאל אטיאס מש"ס. בהקשר זה מוסיף הרב ביקורת מרומזת על הדרג המדיני ואומר: "כיום, אנו צריכים להכריע בסוגיות אלו מתוך הסתכלות ציבורית-לאומית ולא מתוך הסתכלות פרטית, שכן ברור שאיסור "לא תחנם" ו"לא ישבו בארצך" חל לא רק על היחיד אלא גם - וביתר שאת - על הרשות המדינית, אשר בידה להחליט החלטות הנוגעות לבעלות של עם ישראל בארצו".

ח"כ זבולון אורלב אמר בתגובה ל'ישראל היום': "מתברר שמכירת קרקעות המדינה היא לא רק מעילה והפקרות ציונית ולאומית אלא גם פסולה מבחינה הלכתית ויהודית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}