י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

'מופע הגרבים': 5 מליון ש"ח פיצויים

בית המשפט פסק כ-5 מליון ש"ח לשתי משפחות שקברי בניהם נעקרו מגוש קטיף, בגין הטראומה שעברו, בין היתר בגלל הצילומים שצילמו אנשי הרבנות הצבאית בעת העתקת הקברים • פרסום ראשון

פינוי הקברים בגוש קטיף. צילום: ZA9
פינוי הקברים בגוש קטיף. צילום: ZA9

בית המשפט המחוזי בירושלים חייב את המדינה לשלם פיצויים בסך כ-5 מיליון שקל, לשני זוגות מעקורי גוש קטיף, שבניהם הוצאו מקברם בעת הגירוש והועברו לקבורה בבית קברות אחר.

משה ולינדה שטיין ואליהו ורחל לוטטי תבעו את המדינה, משרד הביטחון
מנהלת סל"ע, וגם אישית את ראש אכ"א דאז אלוף אלעזר שטרן, הרב הצבאי הראשי - תא"ל ישראל וייס, יונתן בשיא ושורה ארוכה של מעורבים בתכנית הגירוש. חלק מהנתבעים צולמו בתמונות מביכות כשארשת של שמחה נסוכה על פניהם ו'כוס' בידיהם.

הפרשיינ כונתה 'מופע הגרביים'. בצילומים נראו אנשי הרבנות הצבאית כשהם רוקדים, ואחד מהם צהל, הוריד את גרביו ופיזז בקול רעש גדול.

בני הזוג טענו בתביעתם, כי עברו טראומה קשה מנשוא כאשר בנוסף לפינוי מבתיהם, הוצאו יקיריהם מן הקבר וטולטלו לקבורה מחדש, כמו גם מהצילומים שפורסמו על הפינוי.

בחוות דעת פסיכולוגית שהוגשה לבית המשפט נקבע כי הגירוש מגוש קטיף והעברת הגופות מהקבר הם טראומה נוספת וקשה לא פחות וכל עולמם חרב עליהם. בחוות הדעת נלקחה בחשבון העובדה שלאחר מות בנם ישבה משפחת שטיין 'שבעה' רק יום אחד בגלל הפסח, ובקבורה השניה שוב ישבו 'שבעה' רק יום אחד.

גם משפחת לוטטי, ששיכלה את בנם החייל באירוע חבלני שאירע בערב יום הכיפורים, ישבו עליו 'שבעה' רק במשך פחות מיום עקב החג. "בשתי הפעמים היה זה אבל מקוטע, שגרם להם לנכות נוספת ונפרדת ואולי מכרעת, על זה שכבר היה" - נאמר על ידי מומחי בית המשפט.

המומחים קבעו עוד כי "שניהם נמצאים באבל פתולוגי קשה מאז העקירה מהגוש והקבורה השניה וחייהן נהרסו לחלוטין".

במהלך הדיון נחשף לראשונה כי כאשר ראתה משפחת לוטטי שלא תוכל לעמוד מול הגורמים הממשלתיים שהחליטו להוציא את בנם מן הקבר, היא ביקשה בסך הכל להעתיק את הקבר ביום השנה למותו של בנם כדי שלא יצטרכו להתמודד פעמיים עם האבל. אפילו בבקשתם זו לא היתה כל התחשבות והמפנים פעלו באטימות מוחלטת. זאת, למרות שבין התאריכים הפרידו ימים ספורים בלבד.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים רפאל יעקובי קיבל את טענות התובעים, ואת חוות הדעת שהונחו לפני בית המשפט במהלך הדיונים, ולאחר שחישב את כל צדדי הנזק שנגרמו להורי הנפטרים, קבע, כאמור, שהמדינה תשלם כ-5 מיליון שקל לתובעים.

יחד עם זאת פטר השופט בהסכמה את הנתבעים האחרים, כולל אלה שנתבעו אישית בשל שותפות בהוצאת הגופות ובצילומים מתשלום הנזק והשית את כולו על המדינה ששלחה אותם.

קישורים:
תמונות + וידאו מפינוי הקברים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}