י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גם בבריטניה: בתי המשפט מנסים לקבוע 'מיהו יהודי'

בית דין לערעורים בבריטניה פסק: קביעת יהדות ילד לפי האם - גזענות. הפסיקה ניתנה בעתירת ילד לאב יהודי שלא התקבל לבית ספר יהודי, כי אימו אינה יהודיה

ילדים יהודיים בלונדון
ילדים יהודיים בלונדון


הקהילה היהודית בבריטניה סוערת מאוד בימים האחרונים: בית משפט במדינה קבע כי דרישתם של בתי ספר יהודיים לקבל לשורותיהם רק תלמידים שאמם יהודייה - ולפיכך הם יהודים לפי ההלכה - היא "מדיניות גזענית". כך מדווח עיתון 'הארץ'.

במרכז הפרשה עומד ניסיונו של מ', ילד בן 12, להתקבל לפני כשנתיים לבית ספר היהודי JFS בצפון לונדון. אביו של הילד יהודי ואמו עברה גיור פרוגרסיווי, שאינו מוכר על ידי משרד הרב הראשי של בריטניה.

SJF הוא אחד מ-36 בתי ספר יהודיים בבריטניה המקבלים מימון מהממשלה, ותוכנית הלימודים שלהם מתרכזת ברובה ביהדות. מכיוון שבית הספר נחשב יוקרתי, והבקשות להתקבל לשורותיו עולות על מספר המקומות המוצעים בו, עליו להפעיל מדיניות קבלה רשמית.

במקרה של מ', בקשתם של הוריו לקבל אותו לבית הספר נדחתה, בנימוק שאמו אינה יהודייה ולכן גם הילד אינו יהודי. המשפחה פנתה למערכת המשפט, ושורה של בתי דין דחתה את תביעת ההורים וקבעה כי זכותו של בית הספר היהודי לקבוע מי נכנס בשעריו, לפי ההלכה היהודית.

בית משפט גבוה קבע, ביולי שעבר, כי מדיניותו של בית הספר היא "לגיטימית לחלוטין".

ואולם בשבוע שעבר הפך בית דין לערעורים את ההחלטה.

נימוקי שלושת השופטים לא עסקו בגיורה של האם, אלא קבעו כי עצם ההחלטה לקבל ילד לבית ספר לפי דתה של אמו היא גזענית, מכיוון שהיא מבוססת על מוצא האם. "הדרישה שתלמיד יהיה זכאי להתקבל לבית הספר רק אם אמו יהודייה היא, למעשה, מבחן למוצא מסוים, מבחן העומד בניגוד לחוק", פסקו השופטים. תחת זאת, כתבו השופטים, "מדיניות הקבלה צריכה להיות תלויה באמונה עצמה ולא במוצא". זאת, בדומה לקריטריון בבתי הספר של הכנסייה הקתולית, שבהם על הילד לבקר בכנסייה בקביעות כדי להיות מוגדר נוצרי.

התגובות לפסיקה התקדימית היו חריפות. מנהל בית הספר, ג'ונתן מילר, אמר כי יישום המדיניות החדשה "מאיים לפגוע באופן חמור באופיו היהודי של בית הספר".

הרב הראשי של בריטניה, יונתן זאקס, תקף את פסיקת השופטים ואמר: "העקרונות להיותו של אדם יהודי נשמרו בקפדנות במשך ההיסטוריה הארוכה של היהדות... אין להם שום קשר לגזע ולמוצא ויש להם קשר לדת בלבד".

עורך הדין של המשפחה קרא לבית הספר לקבל לשורותיו את הילד כבר בשנת הלימודים הקרובה. ואולם בית הספר הודיע, בגיבוי משרד הרב הראשי, שהוא מתכוון לערער על הפסיקה.

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}