כ"ב כסלו התשפ"ה
23.12.2024

כבישים עם מסלול אחד קטלניים פי 2.5 מכבישים עם שני מסלולים

קרוב ל-50 בני אדם נפגעים מדי יום, בכביש עם מסלול אחד. בתל אביב נפגעים מדי יום יותר משישה בני אדם בדרכים חד מסלוליות. אור ירוק: "מפרדה קשיחה מוכיחה כי ניתן למנוע אובדן חיים"

נתיב מול נתיב. סכנת נפשות
נתיב מול נתיב. סכנת נפשות



4,977 בני אדם בני אדם נפגעו בשנת 2011 בדרכים החד מסלוליות בערים, 43 בני אדם נהרגו 308 נפצעו קשה ו-4626 נפצעו קל. כך עולה מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

בישראל כ-3,000 קילומטר של דרכים בעלות מסלול אחד. כבישים אלו מאופיינים במספר גבוה של הרוגים, הרבה מעבר לחלקן היחסי ברשת הכבישים. ממחקר שערכה ד"ר ויקטוריה גיטלמן, עבור עמותת אור ירוק עולה כי: דרכים חד מסלוליות קטלניות פי שתיים וחצי מאשר דרכים דו מסלוליות. הדרכים החד מסלוליות גובות 60% מהרוגי תאונות הדרכים, אף שחלקם בנפח הנסועה עומד על 30%.

דרכים חד מסלוליות מאופיינות באי הפרדה בין הנתיבים, דבר שיוצר חיכוך בין כלי הרכב שבאים מכל צד. לכן, תאונות חזיתיות נפוצות יותר בדרכים אלו וכמו כן חומרת התאונה גבוהה יותר מדרך דו מסלולית. 28% מסך תאונות הדרכים בדרכים חד מסלוליות הן קטלניות או קשות, לעומת 19% בלבד בדרכים הדו מסלוליות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מפרדה קשיחה מוכיחה כי ניתן למנוע אובדן חיים. על המדינה להקצות את המשאבים הדרושים להפיכת הדרכים החד מסלוליות לבטוחות יותר. בישראל מאות קילומטרים של כבישים אדומים ללא מפרדה קשיחה- אשר תכליתה למנוע תאונות חזיתיות. העמדת הנושא בראש סדר העדיפויות הכרחי להצלת חייהם של עשרות בני אדם בכל שנה".

בתל אביב נפגעו 495 בני אדם בתאונות, בדרכים חד מסלוליות בשנת 2011, שלושה נהרגו ו-21 נפצעו קשה. בירושלים נפגעו 450 בני אדם בתאונות, בדרכים חד מסלוליות בשנת 2011, שבעה נהרגו ו-51 נפצעו קשה. בחיפה נפגעו 247 בני אדם בתאונות, בדרכים חד מסלוליות בשנת 2011, אדם אחד נהרג ו-13 נפצעו קשה. בפתח תקוה נפגעו 174 בני אדם בתאונות, בדרכים חד מסלוליות בשנת 2011, אדם אחד נהרג נהרגו ושישה נפצעו קשה. בבאר שבע נפגעו 128 בני אדם בתאונות, בדרכים חד מסלוליות בשנת 2011, אדם אחד נהרג ושמונה נפצעו קשה.

על מנת לשפר את רמת הבטיחות בדרכים החד מסלוליות יש לשפר את תנאי הדרך. ניתן להסדיר שוליים רחבים, להתקין מעקות בטיחות בצדי הדרך והפתרון החשוב ביותר – הקמת מפרדה קשיחה בין הנתיבים, אשר תהיה סלחנית לטעות הנהג ותמנע תאונה חזיתית.
אור ירוק תאונות נתיבים הפרדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}