כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024

רגע לפני הבחירות: ניצחון לאטיאס במאבק הזכאות

הישג כפול לשר השיכון במאבקו לטובת החלשים: הסיוע בשכר דירה לממתינים לדיור יגדל עד 3,000 שקל, וללא שהמשפחות יצאו מרשימת ההמתנה, כפי שדרש טרכטנברג

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



העלאת הסיוע בשכר דירה למשפחות זכאיות הממתינות לדיור הציבורי, שהתקבלה במסגרת החלטת הממשלה על אישור דו"ח טרכטנברג, יוצאת לדרך - החל מיום ראשון הקרוב. מעתה ואילך יזכו משפחות אלה לסיוע בשכר דירה של עד 3,000 ש"ח, מבלי שהסיוע יוציא אותם מהתור לדיור הציבורי.

כזכור, בנה שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מתווה, לפיו, הסיוע בשכר דירה יעלה משמעותית ויותאם לשכר הדירה הנהוג בשוק, מבלי שהדבר יוציא את מקבלי הסיוע מהתור לדיור הציבורי.

בדו"ח שהגיש פרופ' טרכטנברג נכללה ההמלצה להעלאת שכר הדירה, אך נוסף כי מי שיקבלו שכר דירה יוצאו מהתור לקבלת דירה בדיור הציבורי. משמעות ההסתייגות של טרכטנברג הייתה קבירת ההעלאה, שכן המשפחות הממתינות שנים לדירה לא היו מסכימות לוותר על זכאותן לקבלת דירה תמורת העלאת שכר הדירה.

בהצבעה שהתקיימה בממשלה על פרק הדיור בדו"ח טרכטנברג, דרש שר הבינוי והשיכון לשנות את ההסתייגות של טרכטנברג, והתנה את תמיכתו ותמיכת מפלגת ש"ס בפרק הדיור בשינוי זה. השינוי אכן התקבל, ומיום ראשון החלטת הממשלה מקבלת תוקף מעשי, והסיוע בשכר דירה מועלה בצורה משמעותית עד לכ-3,000 ש"ח, כאמור, ללא הגבלת זמן ומבלי שהדבר מוציא את הזכאים מהתור לדיור הציבורי. מהשינוי יחלו להנות מיידית כ-2,400 משפחות הממתינות לדירה בדיור הציבורי לאחר שהמדינה הכירה בזכאותם.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר: "3,000 שקל בחודש זה צדק חברתי שנעשה עם השכבות החלשות ביותר שנשכחו בצידי הדרך בדו"ח טרכטנברג. ההישג הגדול לדיירי הדיור הציבורי במאבק שניהלתי מול משרד האוצר שווה לכ-80% משכר הדירה החודשי הממוצע. במקביל אמשיך להיאבק לקידום הצעתי לחייב במכרזי משרד השיכון להקצות 5% מהדירות להגדלת מלאי הדיור הציבורי".

לשם המחשת הבשורה, כמה דוגמאות: משפחות זכאיות לדיור ציבורי עם עד 3 ילדים שקיבלו עד היום 1,250 שקל בזמן ההמתנה הממושך לדירה, יקבלו החל מהשבוע הבא 2,500 שקל לחודש. למשפחות זכאיות עם ארבעה ילדים ומעלה יוגדל מימון שכר הדירה מ-1,550 שקל לחודש ל-3,000 שקל לחודש – כלומר, הכפלה של הסיוע החודשי.

גם לנכים רתוקים לכיסאות גלגלים הוגדל הסיוע לשכר דירה (גם לעולים וגם לותיקים) מ-1,500 שקל ל-2,500 שקל ליחיד ו-3,000 שקל למשפחה (כולל משפחות קטנות).

בנוסף, כל הזכאים, שממתינים לדירה בדיור הציבורי קרוב לעשור שנים בממוצע במרכז הארץ ובירושלים, ימשיכו לשמור על מקומם בתור, במקרה בו תתפנה דירה של השיכון הציבורי – זאת, בניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג ומשרד האוצר.

לצד הכפלת הסיוע החודשי לאלו שהוכרה זכאותם לדיור הציבורי, בשבוע הבא יקבלו גם עשרות אלפי משפחות מקרב המשפחות המקבלות סיוע חודשי בשכר דירה תוספת לסיוע החודשי, וזאת באופן אוטומטי לחשבון הבנק שלהם, מבלי שיצטרכו לעשות דבר.

הסיוע למשפחה עם אחד עד שלושה ילדים שהשכר של משק הבית שלה מקביל לשכר של הבטחת הכנסה, יעלה מ-600 שקל ל-1,170 שקל לחודש. למשפחות עם ארבעה ילדים ויותר יעלה הסיוע בשכר דירה מ-700 שקל ל-1,470 שקל לחודש. לאלו שרמת ההכנסה שלהן גבוהה מעט יותר, כלומר מרוויחים עד 25% מעל הסכום של הבטחת הכנסה, הסיוע למשפחה עם 1-3 ילדים יגדל מ-450 ל-740 שקל לחודש, ולמשפחה עם 4 ילדים ומעלה מ-550 שקל ל-930 שקל בחודש.

משרד הבינוי והשיכון מסייע ל-137 אלף משפחות מדי חודש בסיוע חודשי בשכר הדירה, בהיקף תקציב שנתי של כ-1.3 מיליארד שקל.

קבוצות הזכאים לדיור הציבורי כוללת בעיקר אוכלוסייה נתמכת של נכים ושל אנשים שעובדים עם הכנסה נמוכה, בתנאי שאחד מבני הזוג ממצה כושר השתכרות. בקרב הזכאים יש גידול רב במשפחות שאחד מבני הזוג עובד וממצה כושר השתכרות. כלומר, הסיוע נותן מענה לחלשים ביותר שהם זכאים לדיור ציבורי ונכים רתוקים, ושם דגש על המשפחות העובדות שלא יכולות להתחיל את החודש, ולא רק שלא "לגמור את החודש".

מאז שנת 2002 הסיוע נשחק מאוד, למעט למגזר הנכים. במשרד השיכון ביקשו 450 מיליון שקל כדי להחזיר את הסיוע בשכר דירה לרמתו הריאלית ב-2002, אבל לאחר מאבקים וועדת טרכטנברג נתנה להם 160 מיליון שקל בלבד.
אריאל אטיאס פרופ' מנואל טרכטנברג שכר דירה זכאים משרד הבינוי והשיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}