תיעוד מפעים: גדולי התורה בחנו את גאוני ש"ס אידן - בעל פה
מחזה יוצא דופן והיסטורי התרחש בשבוע שעבר לנגד עיניהם של נדיבי ותומכי רשת הכוללים 'ש"ס אידן'. במבחן מדהים ל- 62 אברכים גאונים הלומדים בש"ס אידן, נערך 'מבחן היסטורי' שבו נשבר שיא נוסף בידע של האברכים בכל הש"ס • צפו בתיעוד
- משה ויסברג
- י' כסלו התש"פ
- 3 תגובות
הפעם עמדו 62 אברכים הגאונים הש"ס איד'ן למבחן פומבי בפני שלשה גדולי תורה שליט"א, שבחנו אותם על כל הש"ס כולו בעיון, בבקיאות, בעמקות, בלומדות, ובהיקף. השלשה שהרכיבו את ה'בית-דין' היו הגאון רבי חיים פיינשטיין ראש ישיבת 'עטרת שלמה', הגאון רבי ברוך דוב דיסקין ראש ישיבת 'אורחות תורה', והגאון הצדיק המשפיע רבי אלימלך בידרמן.
היה זה מעמד נורא הוד כאשר 62 גאונים עצומים מכל סניפי רשת הכוללים ש"ס איד'ן, 21 הגאונים מבית שמש 16 מבני ברק 14 מירושלים 11 מביתר, יושבים יחד כולם כאחד, כאשר אצילות פניהם המאירות ענתה בהם כי הש"ס ספוג בשד עצמותיהם ותלמודם בידם ממש, והם חושפים את זרוע קדשם - ידיעותיהם המקיפות והעיוניות בכל הש"ס.
וזה היה המפתיע ביותר, המענה העיוני שנתנו אברכי ש"ס אידן לשאלות למדניות שונות. כך למשל שאל הגרב"ד דיסקין את הגאונים אם הם יכולים להביא ראיה ממקום כלשהו בש"ס שאב ואם נקראים כך גם אם מתו לפני הלידה. הש"ס אידן ענו מיד: "מגילה יג.". שם נאמר שאסתר נולדה לאחר מות אביה ואמה, ועם זאת נקראים הם אב ואם.
צילום וידאו: עזרא טרבלסי
שאלה מעניינת נוספת שאל הגר"ח פיינשטיין: "כיצד ייתכן קרבן בהמה שמכפר בלי שחיטה וזריקת דמים?". התשובה הגיעה מיד: "תמורה כה: השוחט את החטאת ומצא עובר בן ד' חי".
הגאונים נשאלו שאלות רבות על עניינים שמוזכרים רבות בכל הש"ס, והם ענו ופירטו את המקורות אחד לאחד. כך למשל שאל הגר"ח פיינשטיין היכן מוזכרת המחלוקת אודות שחיטה שאינה ראויה אם שמה שחיטה. מיידית קלחו התשובות: כתובות לד. בבא קמא ע: קו: קידושין נז. חולין פ. פד.
הגר"א בידרמן שאל היכן בש"ס מוזכר הכלל ידוע "כל שאינו ראוי לבילה בילה מעכבת בו", ולגבי אילו סוגיות? התשובות נזרקו כגיצי אש ובמהירות קולחת: המקור הוא במנחות יח: ובדף קג: לגבי מנחה כמובן. בנדרים עג. זה מוזכר לגבי חרש בהפרת נדרי אשתו. בקידושין כה. ובנדה סו. לגבי חציצה בטבילה. בבבא בתרא פא. ומכות יח: לענין קריאה בביכורים. בחולין פג: לענין כיסוי הדם.
המשפיע הרב בידרמן ביקש לשמח את הנוכחים בשאלה מעניינת: היכן בש"ס מבואר גודל הענין לשמח אנשים ולא בהכרח בכסף?
והיו התשובות אכן משמחות לב: תענית כב. שם מובא על שני בדחנים שאליהו הנביא אמר עליהם שזוכים לעולם הבא. כתובות קיא: שם אמר רבי יוחנן "טוב המלבין שינים לחברו יותר ממשקהו חלב". וכן הגמרא בבבא בתרא ט: האומרת כי המפייס את העני בדברים מתברך בי"א ברכות, בעוד הנותן כסף מתברך רק בשש.
שאלות רבות עוד נשאלו ואין כאן המקום להביאן. כך או כך, התרגשות רבה הייתה נחלת הנוכחים כאשר הגאונים השיבו מכל מקום בכל חלקי הש"ס, מה שגרם לקידוש שם שמים עצום והיסטורי.
גדולי התורה הביעו את התפעלותם המיוחדת מהידע העצום שהפגינו גאוני ש"ס איד'ן, ושיבחו אותם באוזני מייסד הכוללים אב"ד פוזנא הגאון רבי אברהם הלוי אייזן והתורמים הנדיבים שצפו במבחן הפומבי אשר נערך במשך קרוב לשעתיים רצופות.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות