כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

החברות קדישא: המדינה לא ערוכה לקבורת אלפי חללים

תוכנית הממשלה לקבורה במקרה של אירוע רב נפגעים, גוררת ביקורת חריפה מצד פורום חברות קדישא • "תוכנית בזבזנית שתגרום כאב מיותר למשפחות" • הפורום מציע תכנית משלו

בית קברות. צילום ארכיון
בית קברות. צילום ארכיון



במכתב חריף לשר להגנת העורף, מתן וילנאי, טוען פורום חברות קדישא: "חרף כל מאמצי הגופים העוסקים בנושא, הרי חברות הקדישא ובתי העלמין במדינת ישראל לא ערוכים כיום לתרחישי אסון לאומיים ואין להם את הכלים להתמודד עם מצב בו יידרשו, חס וחלילה, לקבור מאות ואף אלפי חללים בבת אחת".

בפורום טוענים, כי התוכנית של משרדי הממשלה לקבורה המונית המקודמת, לא רק שאינה יעילה היא תהיה טרגדיה קשה למשפחות.

זאב רוזנברג מנכ"ל הפורום מסביר: "הפתרון שמקדמת המדינה לקבורה בעת אסון המוני הינו פתרון שאינו יעיל ואינו הומני. התוכנית, בה ייקברו ההרוגים באופן זמני כאלמונים בבתי עלמין ארעיים, ורק לאחר מכן יזוהו ויובאו למנוחות היא תוכנית בזבזנית, שתגרום לכאב גדול ומיותר למשפחות".

פורום חברה קדישא מציע לראשונה תוכנית משלו לקבורה המונית, למקרה של אירוע רב נפגעים. במכתב שנשלח לשר וילנאי, טוען פורום חברה קדישא, המאגד את 12 חברות הקדישא הגדולות בישראל, כי התוכניות הנובעות מתוכנית המתאר הארצית (תמ"א 19), הכוללות קבורה ארעית להרוגים הרבים או העברה למתקני קירור, עד לקבורה מסודרת בבתי העלמין האזרחיים, הן תוכניות 'בעייתיות' מבחינה הלכתית וגם מבחינה אנושית ריגשית.

התוכנית של משרדי הממשלה קובעת, כי בשלב הראשון ייקברו החללים, באופן זמני, בארונות בבתי עלמין ארעיים (ללא קשר הכרחי בין מקום קבורתו הארעי של החלל לבין מקום מגוריו). בשלב השני, לאחר הזיהוי, יועברו החללים לקבורה מסודרת.

נקודת המוצא של מגבשי התוכנית הייתה שבאירוע רב-נפגעים לא תהא יכולת קבורה מסודרת בבתי העלמין בשל בעיות זיהוי וכוח אדם.

"למדינה ולרשויות יש מספיק זמן להערך לקבורת חירום בצורה מסודרת במקום מגוריו של הנפטר וללא צורך להוציא אדם מקבר לזהות אותו ולקבור במועד מאוחר ובלתי ידוע", אומר רוזנברג.

על פי התוכנית שגובשה בפורום המדינה תחזיק מלאי של למעלה מ-10,000 קברים מוכנים לשעת חירום, מלאי שיתוחזק באופן שוטף.

בחברה קדישא מפרטים את היתרונות שבתוכנית רזרבת הקברים:

• למדינת ישראל תהיה בכל עת רזרבה של מקומות קבורה מוכנים לשעת חירום (בדיוק כפי שיש רזרבה של קמח, דלק וכדומה).

• כל העבודות יבוצעו על ידי חברות הקדישא.

• תהיה פריסה ארצית של הרזרבה מהצפון ועד הדרום.

• הקרקעות תהיינה ממוקמות באזורים הצמודים או הסמוכים לבתי העלמין הקיימים, כך שהתשתיות והמתקנים הדרושים יהיו מוכנים גם לשעת חירום.

• פתרון זה יחסוך מהמשפחות סבל נוסף של טלטול ההרוג מבית קברות ארעי לבית הקברות הקבוע, לוויה נוספת וכל הטראומה הכרוכה בכך.

• שמירת כבוד המת.

• חסכון כספי משמעותי.

• ביצוע תוכנית זו ייתן גם פתרון למחסור בשטחי קבורה בפעילות השוטפת של חברות הקדישא.
חברה קדישא קבורה בתי עלמין אירוע רב נפגעים חללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}