ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

על מה נלחמות סודן ודרום סודן? 7 מיליארד דולר

דרום סודן הפסיקה השנה את ייצור הנפט וגרמה לזינוק במחירי המזון ולתורים ארוכים בתחנות הדלק • בסודן מנסה השלטון למלא את החור בתקציב המדינה

  • ז' אייר התשע"ב
מלחמה בסודן. צילום אילוסטרציה
מלחמה בסודן. צילום אילוסטרציה



הכלכלה הסודנית נותרה עם חור של 7 מיליארד דולר בתקציב כתוצאה מהפיצול מדרום סודן - כך מעריכים בקרן המטבע. סודן מתכננת לקבל שליש מהסכום מהמדינה הדרומית דרך תשלומי העברה דרך צינורות הנפט בסודן אך דרום סודן בתגובה לפעילותה של השכנה הצפונית ולאלימות באזור, עצרה את ייצור הנפט וגרמה לחוסרים במדינה הצעירה ולזינוק במחירי המזון.

ב"בלוג העוני" של "גרדיאן" מדווחים כי ניתן לראות את הסימנים של המחסור בשורת המכוניות הארוכה בפתח תחנות הדלק בבירת דרום סודן, ג'ובה, בעקבות הפסקת הייצור. תוך שבוע, מחיר הפסטה בדרום סודן עלה מפאונד סודני אחד ל-7, מחיר הבקר עלה ל-30 פאונד לעומת 25 ומחיר פחית קולה עלה מ-3 פאונד ל-4. הממשלה כבר נוקטת בצעדי צנע בעקבות המצב ובין היתר קיצצה במענקים לכל 10 המדינות בדרום סודן.

לפי דיוויד דנג, חוקר באגודת המשפטים של דרום סודן, ייתכן שהממשלה מקווה שהסכסוך יעזור ליחסים בין התושבים. הקבוצות האתניות השונות במדינה נותרו בסכסוך ולמעשה, מאז שקיבלה דרום סודן עצמאות ביולי האחרון כ-200 אלף תושבים הועברו מבתיהם - מספר גבוה יותר מ-100 אלף הפליטים שנמלטו אל המדינה מהשכנה הצפונית.

מקורבים לנשיא סודן, עומר אל באשיר, טוענים כי הוא מופתע מחוסר ההכרה העולמית לוויתורים שנאלץ לספוג עם אבדן החלק הדרומי של המדינה העשיר בנפט. ההפסד שנגרם מאבדן הכנסות הנפט נאמד ב-7 מיליארד דולר, לפי קרן המטבע הבינלאומית (IMF). סגירת החור בהכנסות אמורה להגיע משלושה מוקדים. שליש מהסכום יגיע מקיצוצים בתקציב הממשלה, שליש מחברותיה של סודן - סין, קטאר ומדינות אחרות במפרץ ושליש מכספי העברה שאמורים להגיע מדרום סודן בתמורה להעברת הנפט דרך צינורות הנפט של סודן.

הדרישה של סודן לתשלום של 36 דולר לחבית במקום התשלום המסורתי של 0.5 דולר לחבית גרם לדרום סודן לנקוט בהחלטה המפתיעה לעצור את ייצור הנפט. התקשורת העולמית עם זאת, מתמקדת בעיקר באלימות המתחוללת בעיר ג'ונגליי בדרום סודן.

חתימת הסכם השלום בין שתי המדינות ב-2005 ציינה את סיומה של מלחמת אזרחים בת 21 שנה בין דרום סודאן, בה חי רוב ממוצא אפריקאי, לצפון המדינה, הנשלט בידי רוב ערבי. ביולי האחרון הדרום הצביע כמעט פה-אחד בעד עצמאות ונפרד מסודאן.
סודן דרום סודן 7 מיליארד מלחמה תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}