ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

הקשר בין יד ושם לאוסף האומנות הבינלאומי הגדול אצל שחר שטרית

קרוב לעשרים שנים מחפש שחר שטרית מחולון את החותמת האחרונה שתאמת את מה שידע לאורך השנים: הסיפור ההיסטורי המרתק של אוסף האומנות הבינלאומי העצום שהתגלגל לידיו, ועד שזו נמצאה במוזיאון הלאומי להיסטוריית השואה והגבורה יד ושם

הקשר בין יד ושם לאוסף האומנות הבינלאומי הגדול אצל שחר שטרית
שחר שטרית צילום: יח"צ

בשילוב כוחות עם בעל גלריית ברנרד התל אביבית והרסטורטור המפורסם ברנרד בן שושן, ולאחר קרוב לעשרים שנים של חיפושים באמצעות טובי ההיסטוריונים והחוקרים, זכה שחר שטרית מחולון לאסמכתא האחרונה הקובעת את הפסיעות האחרונות של אוסף פרל בעולם, ועד שהגיע לרשותו.

הבעלים של אוסף פרל היה אליעזר פרל, יהודי פולני ובעל מפעל לצבע בפולין,  נדבן ידוע וחובב אומנות מושבע. לא ברור האם היה קשר בין המפעל המייצר צבעים לכל מטרה בבעלות פרל לאומנים עצמם, אולם אהבתו לאומנות ידועה הייתה, כאשר לאורך השנים רכש עשרות ציורי שמן על בד ועשרות ציורים על גבי נייר, אשר השתמרו כחדשים בזכות ידיעותיו והשקעתו הרבה.

אלא שהמלחמה שהידפקה על דלת העיירה הציורית לא הכירה בעושרו או באהבותיו, ואליעזר פרל כמו יהודים רבים אחרים נאלץ להימלט מביתו ומכל אשר אהב. רגע לפני שעזב, זכר פרל לאסוף את יצירות האומנות הכה חשובות לו, לצד פרטי יודאיקה וכלי כסף, ולהפקיד אותם בידי שכנתו   בבקשה שתשמור אותם עבורו. כאשר זכה אליעזר פרל להיות בצד הניצולים ועם תום המלחמה, עת שב ממחנה ההשמדה טרזנשטט, קיבל לידיו בחזרה את הציורים היקרים ללבו וחתם עמה הסכם תמורה למשמורת הנאמנה ובו צוינו פרטי היצירות שהושבו לידיו. מסמך זה שאותר בימים אלו ביד ושם חתם את ההיסטוריה ולימד פרטים נוספים על אוסף האומנות הבינלאומי המרשים המצוי כיום בישראל, כאמור בבעלות פרטית.

האספן אליעזר פרל • קרדיט: יח"צ

אלעזר פרל עד שחר שטרית

האוסף שהגיע לישראל על ידי אליעזר פרל עצמו נמסר על ידו בעודו בחיים לבנו מרדכי פרל, ונמכר בהמשך לאלברט עמר, חמיו של שחר שטרית, אשר העביר את האוסף אליו ולרעייתו בצו ירושה רשום.

מסתבר כי בעולם האומנות לאחזקה ביצירה אין ערך רב, ולצד המחקר ההיסטורי שהסתיים כאמור בהוכחה המרגשת זכו היצירות גם לניתוח ובדיקות מדעיות, החל מן הבד עליהן נחתמו וכלה בפיגמנט הצבע ובאופי משיכות המכחול ביחס להיכרות וניתוח עבודת הצייר. באמצעות מיטב המומחים ואישורים רשמיים שניתנו על ידי אקספרטים בישראל ובעולם, ועד חותמת ואישור של בדיקת רנטגן אשר בוצעה במעבדת מוזיאון הלובר בפריז, אושר כי בבעלותו של שחר שטרית מאות יצירות של האומנים המובילים בעולם בניהם: קנדינסקי , ליסצקי , מלביץ , הנרי רוסו, ג'ורג' ברק, פרנרד לז'ה, פול קליי, פרנץ מרק, גבריאלה מונטר ואחרים.

יד ושם חפצי אומנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}