ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

דרמה: נתניהו ומופז הקימו ממשלת אחדות • סיקור מיוחד

'קדימה' והליכוד הפתיעו בלילה: אין בחירות. מקימים ממשלת אחדות • ליצמן וגפני נפגשו עם נתניהו: "אנחנו מודאגים" • איך זה קרה, מי המרוויחים, ומי המפסידים?

נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90
נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90



אם היום הזה, יום שני, נראה היה בבוקרו כיומה האחרון של הכנסת, הרי שמהלך בלתי צפוי לחלוטין וגם חסר-תקדים, טרף את כל הקלפים.

סיעות 'קדימה' והליכוד כונסו בשעה שתיים אחר חצות הלילה לישיבת חירום, בסיומה הודיע נתניהו: "אין בחירות, יש ממשלת אחדות לאומית". הממשלה תמשיך לכהן עד לתאריך הרשמי של סיום הקדנציה באוקטובר 2013.

בתחילתו של הלילה הארוך הזה אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את ההצעה הממשלתית לפזר את הכנסת. ועדת הכנסת דנה באישור ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, אך ברגע האחרון הבשילו המגעים בין קדימה לליכוד והושגה הסכמה על ממשלת אחדות.

תחילתו של המפנה בשיחת טלפון אותה קיבל יו"ר קדימה, שאול מופז, בהיותו במזנון הכנסת. עם סיום השיחה נעלם מופז מהשטח. איש לא ידע לאן פניו מועדות. מתברר שמאחורי הקלעים הבשיל המהלך, לפיו ימנעו שתי הסיעות את הקדמת הבחירות - ויצאו לדרך חדשה: ממשלת אחדות לאומית.

הצעת החוק לפיזור הכנסת כבר עשתה את דרכה בקריאה ראשונה, משם, כאמור, אל ועדת הכנסת שהייתה אמורה להכין אותה לקריאה שנייה ושלישית, ואז הופסקו התהליכים הטכניים. בסיעות קדימה והליכוד קיבלו לפתע הודעה על ישיבה בלתי צפויה, לאישור המהלך, שאף קיבל את אישורו של אלון גלרט, יועצו המשפטי של שאול מופז.

המגעים בין הצדדים נוהלו במהלך היום. יועצו המשפטי של מופז, הגיע בערב לבית ראש הממשלה כדי לסכם את סעיפי ההסכם הקואליציוני. לפי ההסכם יקבל מופז תפקיד משנה לראש הממשלה, שר, כפי הנראה השר להגנת העורף, תפקיד שהתפנה עם צאתו של השר מתן וילנאי לשליחות דיפלומטית בסין, חברות בקבינט הבטחוני וכן בשמיניה. ההתחייבות מצידו: אי פרישה מהקואליציה לפני מלאת ימיה.

במפלגות החרדיות שררה מבוכה של ממש והנציגים החרדיים נראו כמי שחרב עליהם עולמם. מטרות הממשלה ה'חדשה' ברורות: פיתרון לנושא 'חוק טל' ומציאת תחליף, שלא בהכרח יהלום את רצונם של החרדים.

בנוסף, תקדם הממשלה את העברת התקציב הדו-שנתי הכולל קיצוצים כואבים. המשמעות עבור הציבור החרדי ברורה לגמרי, עם 'קדימה', מפלגת ענק בת 28 מנדטים, יהוו החרדים סרח עודף בממשלת נתניהו. היחס אליהם יהיה בהתאם, בהתחשב בכך שגם עד היום לא ממש ליקקו דבש.

עם זאת, טרח שר הפנים ויו"ר ש"ס, אלי ישי, להודיע מיד כי הוא מברך על המהלך. גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, שעשוי להפוך לגלגל שלישי בממשלה, שחרר הודעת תמיכה.

ראשי יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, נפגשו במהלך הלילה עם נתניהו ושמעו ממנו על המהלך שגובש. השניים הביעו בפניו את דאגתם בנושא החלופה לחוק טל. גפני אמר בסיום הפגישה, כי יהדות התורה תעקוב אחר מה שיפתח עם הקואליציה החדשה ותפעל בהתאם.

הסיעות החרדיות עשויות לפרוש מהממשלה, כאקט מחאה, במידה והקואליציה תחליט לקדם את חוק שירות לכל שלא בהסכמתן. וכפי שאמר לי אחד מבכירי הסיעות החרדיות: "אם נתניהו לא ימצא פתרון יצירתי לחוק חלופי לחוק טל - אנחנו בחוץ".

מתוך ההסכם: "יקבעו יעדים ברורים לגיוס בתהליך גדל"

במסמך ההסכם, תחת הסעיף 'חלוקת נטל השירות בצה"ל', נרשם:

"הצדדים מתחייבים לפעול לחקיקתו של חוק אשר יסדיר חלוקה שוויונית והוגנת של נטל השירות בצה"ל בין חלקי האוכלוסייה השונים בישראל, וזאת עד ליום 31.07.2012 וזאת בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון. יקבעו יעדים ברורים לגיוס בתהליך גדל לאורך השנים. צוות קדימה ינסח את הצעת החוק".

תחת הסעיף 'תיקון שיטת הממשל' נכתב:

"הצדדים מתחייבים לפעול לשינוי מהותי בשיטת הממשל הנהוגה בישראל, ולכונן שיטת ממשל אשר תגביר את היציבות השלטונית והמשילות. ובין היתר תאפשר לראש ממשלה למלא את יעודו על פי פסיקת הבוחר, ליצור רצף שלטוני, יכולת תכנון לטווח ארוך והגנה על טובת הכלל".

הלם? ח"כי יהדות התורה מעיינים בהסכםצילום: הלם? ח"כי יהדות התורה מעיינים בהסכם
הלם? ח"כי יהדות התורה מעיינים בהסכם


מופז - אין לו מה להפסיד

מיותר לשאול מדוע שאול מופז, מי שהכריז שוב ושוב, גם בליל הנצחון בפריימריס, אבל גם בהזדמנויות אחרות, כי אין בדעתו להיכנס לממשלת נתניהו, וכי הוא מתכוון להציג עצמו כאלטרנטיבה, עשה את מה שעשה הלילה.

אין זה סוד כי בקופת קדימה אין אפילו כסף לרכישת בקבוק מיץ לאירוע, כזה או אחר. להפך, בקופה גרעונות ענק, עליהם ביכה מופז במהלך הימים האחרונים באוזני כמה מידידיו. לא פשוט לערוך פריימריס במצב תקציבי שכזה. עוד יותר לא פשוט לרוץ לבחירות. וגם לנצח, כפי שהוא חולם ורוצה. זמן הפך למצרך הכי נדיר עבורו.

מופז ניסה לעשות שני מהלכים. שניהם נכשלו. הראשון: ניסיון לחבור למפלגות החרדיות, להציע להן הצעות בעד שיתוף פעולה בקטע של דחיית הבחירות. להן לא טוב בחירות באלול, הוא רוצה מרווח של זמן - אז בואו נפעל ביחד.

המהלך כשל.

בהמשך הילכו שמועות על דיבורים לביטול הפריימריס ועריכת הרשימה בידי מופז עצמו. אלא שהמהלך זכה לכל-כך הרבה גינויים מצד חברי הסיעה, שנראה שמי שחשב עליו, ולו אף לרגע, העדיף לגנוז אותו כאילו לא בא לאוויר העולם.

הצעד הבא היה חיבור בין שני האישים, שיש להם כפי הנראה מה להפסיד מבחירות NOW.

ואלו המפסידים: יחימוביץ, לפיד ופרוש

המפסידים הגדולים של המהלך:

1. מי שניבאו מאז אתמול את עלייתה של מפלגת העבודה מבחינת מספר המנדטים, יכולים לשכוח מזה. עד לסיומה של הקדנציה יכול הכול להשתנות, ואם יוכיחו הצמד החדש ביבי-מופז כי הם עובדים יפה ביחד, יתכן שהדבר יפעל לטובת שניהם.

2. ישראל ביתנו - לא עוד סיעה המהווה גלגל מרכזי בקואליציה. יו"ר התנועה, אביגדור ליברמן, ייאלץ להתרגל למעמדו: לא עוד עצירת נשימה של ביבי מידי יום שני עת מכנס לו ליברמן את העיתונאים באחד מחדרי הוועדות. מקסימום, יודיע על עזיבת הקואליציה, יש מספיק חברים גם בלעדיו...

3. יאיר לפיד - ימצא עצמו ממשיך 'להתייבש' על המדף. כמה אפשר להתראיין על כך שאתה מקים מפלגה, חוזר ורץ? אריה דרעי יוכל לספר לו כמה קשה היה להמתין במהלך השנה האחרונה, מאז הכריז לראשונה על ריצתו לפוליטיקה ועד עצם היום הזה. אתה צריך בכל שבוע לנסות ולהמציא את עצמך מחדש, וזוהי בהחלט משימה לא פשוטה.

4. המפלגות החרדיות - האם אכן יממשו את איומן לפרוש ביום רביעי? האם מדובר באיום 'תחזיקו אותנו חזק' בלבד? במהלך הלילה ניסה ראש הממשלה לרצות את נציגיהם באמירות 'יהיה בסדר', נמצא חלופה מתאימה לחוק טל. כמה מילים אדיבות של נתן אשל, עוד קצת חיוכים של פרח לרנר, הבטחות מביבי (בזה הוא טוב), והנציגים החרדיים ממשיכים לדבוק בכסאותיהם בדבק שישים שניות שיוותר שם כמעט לנצח...

בשוליים מפסיד ח"כ לשעבר מאיר פרוש, ששובו לפוליטיקה יידחה עד למועד הבחירות הבאות, כמו גם הנציגים הנוספים שחלמו על מפלגה 'קצת' יותר מורחבת ועל כניסתם לזירה.

ומי המרוויחים?

כאמור, נתניהו ומופז הם כפי הנראה שני המרוויחים הגדולים של הערב הזה. נתניהו יוכל לרשום לעצמו 'וי' ענק על היותו ראש ממשלת ישראל הראשון בעידן החדש של הפוליטיקה הישראלית שממשלתו תשלים את ימיה. בהחלט תחושה נעימה. מה גם שתוצאות הבחירות לעולם אינן ברורות מראש.

ויש מרוויח נוסף, שכפי הנראה עמדה לו זכות אביו הצדיק: אריה דרעי. במהלך הימים האחרונים קשה היה להשתחרר מהתחושה שהוא נע בין שני רצונות סותרים, מתקשה להחליט לאן פניו מועדות.

מחד, הפיתוי הגדול להקים מפלגה משל עצמו התגמד לנוכח החשש מפני תגובתו של הגר"ע יוסף. מאידך, בש"ס לא ממש חיכו לו עם שטיח אדום, וכל הצעה נדיבה מצידם (אם לא מחשיבים אמירות של 'בוא, אנחנו רוצים בך') לא נראתה בשטח. עוד שנה של היערכות תהיה בהחלט טובה מאוד עבורו, כך נראה. מה גם שהתנאים בתוך ש"ס תמיד יכולים להשתנות. לעולם אי-אפשר לדעת.

ואולי הייתה זו זכותם של בחורי הישיבות, שה'אלול' שלהם היה נתון בסכנה אם מהלך הבחירות היה יוצא לדרך, ואולי זכות זו היא גם שעמדה לממשלת ישראל וסייעה לה לדחות את מועד הבחירות למועד שלא יפגע בלימוד ובקדושת החודש? זכות זו, מן הסתם, תעמוד להם גם כדי להשיג את החלופה הטובה ביותר לחוק טל.






ממשלת אחדות קדימה ליכוד חרדים גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}