כ"ב כסלו התשפ"ה
23.12.2024
פרשת 'מחוז ירושלים'

לאחר תחקיר: במשטרה מטילים את האשמה על חברת ההפקות

שבועות ספורים לאחר פרוץ הסערה סביב הסדרה על משטרת 'מחוז ירושלים', שגרמה להסרתה מהרשת וניתוק הקשר עם חברת 'קודה תקשורת, במשטרה השלימו את החקירה הפנימית והטילו את האשמה על חברת ההפקות | 'קודה תקשורת': "כמה לא מפתיע שהמשטרה מפיקה דו"ח עצמי שמתהדר בהתנערות מאחריות של אנשיה"

לאחר תחקיר: במשטרה מטילים את האשמה על חברת ההפקות
שוטרים בפעולה. אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

משטרת ישראל השלימה את התחקיר הנוגע להפקת הסדרה 'מחוז ירושלים' ששודרה בערוץ 'כאן 11'. התחקיר נוהל ידי סגן מפקד מחוז חוף, תנ"צ יוסי חמו.

התחקיר התמקד בבחינת שיתוף הפעולה של משטרת ישראל עם חברת 'קודה תקשורת' להפקת הסדרה, בהליכי ההתקשרות ובאופן הביצוע, לרבות היבטי פיקוח ובקרה במהלך צילומי ועריכת הסדרה. התחקיר מראשיתו הוגדר כתחקיר מקצועי שתפקידו לשמש כאמצעי ללמידה והפקת לקחים להמשך בסוגיה זו.

הנחת היסוד שהובילה את התחקיר לכל אורכו, הינה שהשוטרים והקצינים שהשתתפו בסדרה ("השחקנים"), נשלחו למשימה על ידי הפיקוד מבלי שהוכשרו או הודרכו כראוי. השוטרים פעלו למיטב הבנתם למען תדמית הארגון כולו ומבלי שתודרכו כראוי באשר למגבלות הנדרשות. עמדת פיקוד משטרת ישראל שאין לתלות בהם את האחריות נותרה בעינה ואף אוששה במהלך התחקיר.

כעת משהושלם התחקיר, יבוצעו כלל הפעולות הנדרשות ליישום הלקחים העולים ממנו באופן מיידי, לרבות מינוי צוות ייעודי ליישום הלקחים.

להלן הנקודות מרכזיות אותן העלה התחקיר:

• היעדר עבודת מטה סדורה, וניהול שאינו עולה בקנה אחד עם תפיסת הפו"ש של הארגון הביאו לפערים משמעותיים בליווי שלבי הליבה של ההפקה – פערים אלה באו לידי ביטוי בין היתר, בהיעדר גורם אחראי בשטח לצילומים, היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה , עמימות בהגדרת תחומי אחריות בין הגורמים השונים פערים של המעורבים בהבנת גבולות המותר והאסור.

• כתוצאה מהקושי בתפיסת הפו"ש, מעורבות מצומצמת של מפקדים ברמות שונות, הנדרשת מאוד בהפקה ארגונית שכזו, גרמה לכך שבשלב הצילומים נותר ניהול ההפקה בהיבט המשטרתי בידי ההפקה, שהאינטרסים שלה שונים מהאינטרס המשטרתי.

• צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך ותוכנית צילום מסודרת וללא קביעת תחומי אחריות וגבולות מותר ואסור לשוטרים בזמן הצילומים. נמצא חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה ובמתן מעטפת הולמת לשוטרים.

• היעדר תדרוך, הכוונה וליווי מקצועי מספקים לשוטרים, גרם להם להבין שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה ולצלם סצנות לא אמתיות מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים.

• מתכונת הפיקוח והבקרה על הכנת הסידרה שנתנה משקל מכריע לשלבי האישור הסופיים של פרקי הסידרה, נתגלתה כשגויה, ולא איפשרה לזהות ליקויים משמעותיים בפרקים אלה ובכלל זה סצנות מבוימות. כתוצאה מכך, הנחיות שניתנו לטישטוש פרטים מזהים התגלו בדיעבד כלא יעילות והביאו לחשיפת מקומות ואנשים.

• אי מימוש תפיסת הפו"ש האירגוני הובילה למעורבות חלקית או מאוחרת של בעלי תפקידים מהאגפים המקצועיים השונים וממילא גם לחוסר יכולתם לממש את אחריותם המקצועית, כל אחד בתחומו..

• תהליך ההפקה התקיים ללא היזון חוזר מהשטח, זאת מכיוון שהשוטרים לא העבירו דיווח על הצילומים משלא נדרשו לכך, וכי הביומים נראו לשוטרים מהלכים שאין מניעה לצלמם. ייתכן ובהיזון חוזר הדבר היה צף לפיקוד ונחדל.

• לא הייתה עבור השוטרים שהשתתפו בסדרה הכוונה מוסדרת ומעמיקה טרום ההפקה, במהלכה ולאחריה במגוון מישורים (משפטי, ייעוץ ארגוני, דוברותי, התנהגותי, פיקודי, אמ"שי, מודיעני, יחב"מ).

להלן הלקחים המרכזיים מהתחקיר:

• יש להצמיד דובר לכל יום צילומים שילווה את השוטרים, וכן יש לדאוג שדובר מחוזי\ טריטוריאלי יהיה שותף בכל התהליך. באחריות ליווי זה לוודא שכללי המותר והאסור נשמרים כבר במהלך הצילומים.

• יש לבצע הכוונה וליווי לשוטרים טרום הצילומים, במהלכם ולאחריהם, בהשתתפות נציגי: יועמ"ש, מודיעין, יחב"מ, משטר ונוהג, יעוץ ארגוני, דוברות וגורם פיקודי צמוד.

• גורמי הפיקוד ביחידה המצולמת חייבים להיות מעורבים משלב הליהוק ובחירת השוטרים, דרך הפיקוד והשליטה, הצילומים וליווי השוטרים.

• יש לקיים חשיבה בנושא הפקת סדרות\תכניות על המשטרה ולקבוע באיזה פורמט יש להמשיך לקיים את הסדרות: דוקו-תיעודי או שחזור. השילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון שלא מתאים להציג את עבודת המשטרה.

• יש לבצע את כלל הפעולות הנדרשות ליישום הלקחים העוללים ממנו באופן מידי, לרבות מינוי צוות ייעודי ליישום הלקחים שיהיה אמון בין היתר על כתיבת נוהל עבודה סדור ומובנה המפרט את כלל התהליכים הנדרשים בהתקשרות לצורך צילום תכנית או סדרה מסוג זה.

• הוחלט על ניתוק הקשר של המשטרה עם חברת ההפקה "קודה תקשורת", לאור הממצאים והתנהלותם בסדרה זו ולמרות הקשר הארוך הקיים עם המשטרה.

ב'קודה תקשורת' מסרו בתגובה ותקפו את המשטרה: "כמה לא מפתיע שהמשטרה מפיקה דו"ח עצמי שמתהדר בהתנערות מאחריות של אנשיה, ולפתע מוצגת תמונה לפיה השוטרים לא ראו כלום, לא שמעו כלום ולא אמרו כלום. הסדרה 'מחוז ירושלים' נועדה להביא תיעוד מהשטח של היחידות השונות של משטרת ישראל באזור ירושלים, ועל כן ליוו ציוותי צילום מטעם חברת ההפקות קודה תקשורת את השוטרים בעת מילוי תפקידם היומיומי, ובהתלוות לשגרת עבודתם והאירועים כפי שהתרחשו, כנהוג בסדרות דוקו-ריאליטי".

לדברי חברת ההפקות, "הטענה כאילו יכולה ההפקה ליזום אירועים הנה מופרכת מיסודה, שכן ההפקה התלוותה בפועל לעבודת השוטרים עצמם. יתרה מזאת, להפקה אין כל יכולת להכתיב למשטרת ישראל, לקציני משטרה ולשוטרים עצמם, כמי שהיו במסגרת מילוי תפקידם, כיצד לפעול ומה לעשות בשטח ואל מול ההתרחשויות. ההפקה פעלה אל מול שוטרי ישראל כפי שהוגדר לה מראש ועל פי החוזה והנהלים שהוחלטו והוכתבו על ידי המשטרה. האינטרס היחיד של ההפקה היה להביא תיעוד מהשטח של עבודתם המסורה של השוטרים, ואנו דוחים בשאט נפש כל רמיזה אחרת".

הסידרה מחוז ירושלים חברת קודה תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}