ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

מה זו מערכת אוסמוזה הפוכה לטיהור מים

מערכת אוסמוזה הפוכה מטהרת את תמיסת המים שעוברת דרכה מיונים, מולקולות ומרכיבים נוספים שאינם מיועדים לצריכה ואינם בריאים לשתייה

מה זו מערכת אוסמוזה הפוכה לטיהור מים
אוסמוזה הפוכה צילום: שאטרסטוק

מערכת אוסמוזה הפוכה מטהרת את תמיסת המים שעוברת דרכה מיונים, מולקולות ומרכיבים נוספים שאינם מיועדים לצריכה ואינם בריאים לשתייה. המערכת מטהרת את המים מסוגים רבים של מרכיבים וחומרים – גם כימיים וגם ביולוגים, ונעשה בה שימוש תעשייתי, חקלאי וביתי נרחב. מערכות מסוג זה נפוצות מאוד בשימוש בכל רחבי העולם ומצויות במתקני התפלה ובמתקני מים ביתיים, לרבות כאן בישראל.

כיצד הכל התחיל?

היסודות לשיטה הונחו כבר לפני כ-270 שנה, אך לקח זמן רב עד שהיא נכנסה לשימוש מתמיד. בשנות ה-50 של המאה ה-20 היא צברה עניין מחודש, ובסוף שנות ה-70, מדינת פלורידה בארצות הברית הפכה לראשונה לעשות שימוש רחב היקף בשיטה. כבר בתחילת המאה ה-21, אלפים רבים של מתקני התפלה וטיהור השתמשו בה בכל רחבי העולם.

מה מטהרת מערכת אוסמוזה הפוכה?

בהחלט מדובר בשיטה יעילה, כוללנית ומקיפה לטיהור מים. ניתן לומר שהמערכת מטהרת את המים מיונים וממולקולות גדולות, ומותירה רק מרכיבים קטנים יחסית השייכים לתמיסת המים. באופן זה מופרדים מהמים יונים של מתכות שונות, ובנוסף גם בקטריות, ריכוזים של מינרלים, חלודה, חול – ועוד מרכיבים בעייתיים שאינם ראויים לשתייה או לשימושים נוספים.

אופן הפעולה של המערכת

מערכת אוסמוזה הפוכה, בין אם מהווה חלק במתקן התפלה תעשייתי גדול או במיני בר מים על השיש במטבח, כוללת שני תאים וממברנה חדירה חלקית שמפרידה ביניהם. המים מוזרמים אל תוך המערכת, ומופעלים עליהם שני לחצים שונים – לחץ אוסמוטי ולחץ מלאכותי שמופעל על ידי המערכת עצמה. כאשר הלחץ של המערכת גובר על הלחץ האוסמוטי, מתרחשת הפרדה בין מרכיבי המים לבין המרכיבים הבלתי רצויים, וכל חלק של התמיסה נותר בתא אחר. כתוצאה מכך מתקבלים מים נקיים שניתן להשתמש בהם לשימושים שונים, לרבות כמובן לשתייה.

אוסמוזה הפוכה בתעשייה

השיטה נמצאת בשימוש תעשייתי נרחב זה זמן רב, ועשרות אלפי מתקנים משתמשים בה כיום. היא נפוצה מאוד בתעשיות המזון, ונעזרים בה בתהליך ייצור היין, בתעשיית החלב, בייצור סירופ מייפל ובייצור של תרכיזים ומיצים. שימוש נפוץ נוסף בשיטה הוא בהתפלת מים שמשמשים להשקייה בתעשייה החקלאית. באוסמוזה הפוכה משתמשים גם לצורך ניקוי חלונות של בתים ומשרדים, במתקנים לשטיפת מכוניות ולצורך הפקה של מימן לצרכים תעשייתיים שונים. השיטה נפוצה בתעשייה בשל החסכוניות הכלכלית שלה, וספציפית בתעשיות המזון גם בשל היכולת שלה להקל על הטיפול בחומרים הרגישים לחום.

אוסמוזה הפוכה בבתים פרטיים

מתקני מים ביתיים דוגמת תמי4 משתמשים במספר שלבים לצורך סינון המים, כך שהתוצר הסופי יהיה ראוי מבחינה בריאותית לשתייה, אך גם טעים ונטול ריחות לוואי. מסנן אוסמוזה הפוכה מהווה את אחד מאותם שלבים, בתוספת מסנן משקעים, מסנן פחם אחד לפחות ולעיתים גם נורת אולטרה סגול. על מנת לייצר את הלחץ המלאכותי שדרוש ליצירת אוסמוזה הפוכה, מתקנים אלו משתמשים בכח הכבידה עצמו, ואינם זקוקים למשאבת מים חיצונית, עובדה אשר מוסיפה לחסכוניות וליעילות שלהם. מים שעוברים סינון באמצעות מערכת אוסמוזה הפוכה נחשבים לנקיים מאוד ולבעלי טעם מתוק במיוחד. בעקבות הסינון האיכותי, אנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת מקבלים פעמים רבות המלצה לשתות מים שטוהרו בשיטה זאת.

יותר משתלם מרכישת בקבוקי מים

מתקנים שעושים שימוש באוסמוזה הפוכה מאפשרים גישה זמינה למים מעולים באיכותם – ומשתלמים מבחינה כלכלית, וגם יותר מאשר רכישה של בקבוקי מים. המים הבריאים והטעימים מהווים תחליף מצוין לשתייה ממותקת, ומומלצים לשימוש לא רק לצורכי שתייה – אלא גם לצורכי בישול שונים.

מערכות טיהור מים אוסמוזה הפוכה תמי 4

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}