ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

מאילו מניות כדאי להתרחק ומי עמידות בפני ההמונים?

מניות המזון והתקשורת איבדו למעלה מ-20% בשל המחאה שפרצה בקיץ 2011 ■ בתי ההשקעות מזהירים מפני חזרתה האפשרית של המחאה החברתית ובודקים מה תהיה ההשפעה על שוק ההון הישראלי בטווח הקצר והארוך

  • י"א ניסן התשע"ב
מאילו מניות כדאי להתרחק ומי עמידות בפני ההמונים?



אותות המחאה החברתית ניכרו היטב בדו"חות הכספיים ובמניות של חברות המזון והתקשורת הישראליות בשנת 2011. היום, כאשר מנהיגי המחאה מאיימים להרחיב את המחאה בקיץ הקרוב גם אל עבר תחומים נוספים כמו הבנקים וחברות הביטוח, אנו צפויים לראות ירידות שערים נוספות בשוק הישראלי גם מכיוונים בלתי צפויים.

מניות המזון והתקשורת איבדו למעלה מ-20% מערכן מאז פרוץ המחאה ביוני 2011, בעיקר כתוצאה מהורדת מחירים מצד החברות, לצד עלייה נמשכת במחירי חומרי הגלם. השאלה הנשאלת במצב הנוכחי היא עד כמה השפיעה המחאה החברתית על הירידה בשערי המניות של חברות אלו ומאילו מניות כדאי להתרחק אם וכאשר תפרוץ מחאה נוספת בקיץ הקרוב. .

מניות המזון יהיו במרכז האש

אביעד שימון, אנליסט הקמעונאות של פסגות, סבור כי כמו במחאה הקודמת, גם הפעם מניות המזון יהיו במרכז האש. "מחאה עתידית אינה מגולמת בשוק כיום ובמידה ותפרוץ אנו צפויים לראות אפקט ירידות שערים בעיקר אצל חברות המזון בדומה לקיץ האחרון" מסביר שימון.

לטענתו, כמו במחאה הקודמת, גם במחאה העתידית אם וכאשר תפרוץ אנו צפויים לראות את רשתות המזון מורידות מחירים בשיעור של 10%. דבר נוסף שמציין שימון היא עליית מחירי חומרי הגלם שמכריחה את החברות לעלות מחירים, משימה קשה מול קהל ציבורי רחב שמוחה על יוקר המחיה בישראל.

"הרווחיות הגולמית של רשתות השיווק נשחקה ב-2% כתוצאה מהמחאה החברתית בקיץ האחרון ובמידה ותפרוץ מחאה נוספת, אני לא רואה כיצד הן ישפרו את הרווחיות בטווח הקרוב" מסביר שימון. מי שיספוג את האש לטענתו אלו שתי חברות המזון הגדולות, שופרסל וריבוע כחול.

"רמי לוי, ויקטורי וצים שיווק פחות ייפגעו ממחאה עתידית מאחר והן נתפשות בעיני הציבור כרשתות זולות ולכן הן לא צפויות להוריד מחירים בטווח הקרוב. לעומתן, שופרסל ורבוע כחול יהיו חייבות להוריד מחירים מה שיתבטא בירידה נוספת במניותיהן" מסביר שימון.

מניות המזון אכן ספגו מכה קשה מאז פרוץ המחאה החברתית. כך למשל שטראוס דיווחה על ירידה של 24% ברווח הנקי בשנת 2011 מה שגרר ירידה של 20% במנייתה מאז פרוץ המחאה בקיץ האחרון.

חברות נוספות שנפגעו הן חברות הסלולר, הכפופות לרגולציה חדשה שנחקקה בעקבות ניצני המחאה החברתית בשנה שעברה. כך למשל, חברת סלקום דיווחה על ירידה של 75% ברווחיה מה שהביא לירידה של למעלה מ-40% במניית החברה מאז פרוץ המחאה בקיץ האחרון.

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה והמזון של מגדל שוקי הון, סבור כי ישנן חברות שיושפעו יותר וישנן חברות שיושפעו פחות ממחאה עתידית. "אסם פחות מושפעת מהמחאה מאחר והיא נתפשת כסולידית ופחות גרידית. עם זאת שופרסל, שטראוס ורבוע כחול צפויות להמשיך להוריד מחירים ולהציג ירידה ברווחיות", אומר יונגר.

המחאה תיעצר בבנקים

הטונים של המוחים הישראלים החריפו מאז הקיץ האחרון. במקום "העם דורש צדק חברתי" - המפגינים קראו בשבוע האחרון "העם עושה מרד אזרחים". עם עליית מחירי הדלק והחשמל, ועל רקע פרסום דו"ח בנק ישראל על מצב המשק הישראלי, ניסו אזרחים להצית מחאה נרחבת יותר ביום שישי האחרון והכריזו גם על התרחבות אל עבר תחומים נוספים.

אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר של לידר שוקי הון, סבור כי בדומה לשנה שעברה, המחאה החברתית תיעצר בבנקים. "צריך לזכור שיותר קשה לעשות מחאה חברתית בתחום הביטוח והבנקאות מאחר ולא מדובר במוצר יום יומי שאני בוחר לקנות או לא" מסביר גלזר.

לטענתו, העובדה כי בנק ישראל והנגיד סטנלי פישר ישמרו על מערכת בנקאית יציבה ורווחית, אנו לא צפויים לראות ירידות שערים במניות הבנקים בטווח הרחוק. בנוסף מסביר גלזר כי במגזר הבנקאי מקורות ההכנסה באים ממגוון רחב של תחומים וגם אם יגבילו אותם ממקום אחד הם ידעו לנצל את זה ממקום אחר.

"אם אני צריך להניח מה יקרה למניות הבנקים אז בטווח הרחוק אני לא רואה פגיעה משמעותית כתוצאה מהמחאה" אומר גלזר. עם זאת, מציין גלזר כי "ייתכן שנראה ירידות מתונות בטווח הקצר כתוצאה מחששות המשקיעים להפגנות אם וכאשר יהיו".

טרנס קלינגמן, אנליסט הבנקים של פסגות, סבור גם הוא כי המחאה לא תגיע לבנקים. "הבנקים מאוגדים היטב ולכן הם לא צפויים להיות מושפעים ממחאה חברתית אם וכאשר תהיה" אומר קלינגמן.

"במקומות שיש תאגידים חברתיים חזקים כמו הבנקים יהיה קשה לבצע שינויים רגולטורים. אם תהיה פגיעה ברווחי הבנקים יהיו פיטורים ואז ההסתדרות תתערב" מסביר קלינגמן. עם זאת, הוא מציין כי ייתכן שנראה ירידות שערים בטווח הקצר כתוצאה מרעש נקודתי
בורסה מניות הצלחה כישלון מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד