ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

איציק אלרוב: החדרת יצרנים קטנים לשוק המזון תביא לירידת מחירים

אלרוב בכנס הצרכנות: אסם מוכרת במבה בבני ברק במחיר נמוך משבתל אביב

  • כ"א אדר התשע"ב
אלרוב. צילום: דה מרקר
אלרוב. צילום: דה מרקר



"אנחנו רגילים לחפש אשמים במצב שלנו", אמר איציק אלרוב, שיזם ומוביל את מחאת הקוטג', בכנס צרכנות שנערך היום במעלה החמישה. "יש אנטיתיזה בין המחאה הגדולה מהקיץ למחאה הצרכנית. המחאה הגדולה דרשה דרישות מהממשלה. במחאת הקוטג' המיקוד היה מה אני דורש מעצמי. אין לנו כצרכנים אפשרות להסיר מעלינו את האחריות למצב הקיים. שנים שתקנו לא התלוננו והיו כמה שחקנים שניצלו את המצב. התפקיד שלנו לשים גבולות ואנחנו נרדמנו בשמירה", הוסיף.

לדבריו, בניגוד לדברי שר האוצר - אין לציבור המוחים דבר נגד המיגזר היצרני. "הציבור עומד על זכויותיו שנרמסו בשל מעבר חברות להתיחס כמעט רק לשורת הרווח. ראינו את חייק שהתבטא בצורה מזלזלת והפך 100 אלף אזרחים בפייסבוק לקבוצה של של כמה אנשים. אני מקווה שהתעשייה לא מזדהה איתו".

אלרוב אמר, כי במבה נמכרת בבני ברק ב-4.5 שקלים לעומת 7-5 שקלים בתל אביב, כיוון שבבני ברק הרשתות מספקות תחליפים של יצרנים קטנים.

"המאבק שלי הוא למען היצרנים הקטנים כי מה שיוביל את הורדת המחירים זה החדרת יצרנים קטנים לשוק המזון", הוסיף. לדבריו, החכמים יראו במחאה החברתית פוטנציאל, הזדמנות. העולם הופך שקוף וגלובלי. "אין מקום למשחקים שנועדו לתעתע בצרכן שיכול לראות מה המחיר בחו"ל. הרגולטור צריך לעשות את שלו ואנחנו את שלנו", הוסיף.

אלרוב אמר שהחברות הגדולות לא ניסו להשפיע באופן ישיר אבל באי כוחן ניסו להסביר, ולא בשוחד, למה המחאה טועה והיצרנים הגדולים צריכים להישאר כמו שהם, אחרת יצרנים קטנים יקרסו. "ברגע שברשתות יהיו יצרנים קטנים שימכרו ב-30% פחות, גם אוסם תוריד מחירים ב-15%. היצרנים הקטנים מחכים שזה יקרה וגם אנחנו", אמר אלרוב.

שמחון: הממשלה צריכה להוריד מע"מ על מזון ל-8% לפחות

שר התמ"ת, שלום שמחון, קרא היום (ה') להוריד את המע"מ על מחירי המזון ל-8%. בכנס השנתי של הרשות לסחר הוגן במשרד התמ"ת שנערך במעלה החמישה אמר שמחון כי "לא רק החקלאים התעשיינים ורשתות השיווק אשמים. הממשלה צריכה לשנות מדיניות. לא יקרה דבר אם המע"מ על מזון יעמוד על 8% או פחות. ממילא אחת התכניות של הממשלה היא להפחית את המע"מ הכולל ב-1%. אין שום סיבה שבעולם שהמע"מ על המזון יהיה כל כך גבוה".

לדבריו, אין שום סיבה שאמא שקונה לילדיה נקניק לבית הספר, תקנה 400 גרם ב-35 שקל והממשלה תגבה מזה כ-12 שקל. "זה לא סביר ולא הגיוני ואנחנו צריכים לתת על זה את הדעת", אמר.

שמחון הבהיר שכל הגורמים בשרשרת הערך של המזון יצטרכו לתת את חלקם, כולל חקלאים, יצרנים ורשתות. עם זאת, הממשלה צריכה לתת דוגמה אישית. עוד אמר כי ועדת המזון תדון באפשרות לפקח על פתיחת סניפים חדשים של רשתות שיווק, ואולי אפילו לאסור על פתיחה של סניפיםצ חדשים לכמה שנים.

"מה קרה אם פסק זמן נמכר בבוסטון בזול מזה בישראל? זו חדירה לשוק"

אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר כי המחאה לגיטימית, אולם לא צריך לשנות את החקיקה. הממשלה צריכה להיות המבוגר האחראי שינהל את המהומה מסביב.

"מה קרה אם גילו בחנות בבוסטון פסק זמן זול יותר מזה שנמכר בתל אביב"? שאל חייק. לדבריו, יש שיטות לחדירה למדינות. יכול להיות שבמדינה מסוימת שטראוס תמכור יותר בזול כדי לחדור לשם. הדברים עוררו סערה בקהל. אחת מהנכוחות, עו"ד גליה שמילוביץ, המייצגת את תנועת ישראל יקרה לנו אמרה שהנתונים שבידי חייק אינם נכונים. "שבע שנים של אותם נתונים זה לא חדירה לשוק", אמרה.

חייק אמר כי אם אסם תוריד מחירים ב-10%, יחוסלו החברות הקטנות שמתחרות בה.
בתגובה לטענה מהקהל כי אם יתנו לחברות הקטנות להיכנס לרשתות הקמעוניות הן יוכלו להתחרות בחברות הגדולות, השיב חייק כי הן לא יוכלו להוריד מחירים. בהמשך לקריאות הביניים מהקהל אמר חייק כי זכותה של התאחדות התעשיינים להביע עמדתה. "הגיע הזמן שנפסיק להתחבא. מספיק עם השטויות ועם זה שכל מי שיש לו קבוצת תמיכה בפייסבוק של 3 אנשים קורא לעצמו קבוצת מחאה".

חייק הוסיף כי הוא מסכים שיש להוריד מע"מ על מוצרי מזון: "בחו"ל הוא 8%-0%. אם לומדים מאירופה, יש לקחת ממנה גם את מה שלא נוח לממשלה. הממשלה אכן סובלת מעודף רגולציה. טוב יעשה הרגולטור אם יראה את התמונה כולה. רגולטור שיודע להוריד מחירים אבל לאבד עשרות אלפי מקומות עבודה, אני לא בטוח שעושה עבודתו נאמנה. התעשייה לא יכלה בהרבה מקרים להעלות מחירים. היא תוכל להחזיק מעמד זמן מסויים עם ההתיקרויות מסביב. התעשייה מאוד תשמח להבנה עם הממשלה על שירותים בנמלים". חייק הוסיף כי התעשיינים ישמחו להיות חלק מהמטה לחיזוק הצרכנים.

קדמי: מיזוגים יצרו אוליגופולים

מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי אמר כי ועדת המזון תמליץ על נקיטת צעדים מאוד אגרסיבים, שיפגעו ברווחי חברות בענף המזון.

"היום צריכים לראות איך לוקחים אחורה את המיזוגים האנכיים בענף המזון, שאיפשרו, לדוגמה לחברת משקאות קלים לרכוש מחלבה. מהלכים אלה יצרו אוליגופולים", אמר קדמי.

לדבריו, מ-2008 הצמיחה הכלכלית העלתה את כח הקניה. "הצרכנים לא מבינים, שהם מתחילים לשלם יותר כי יש צמיחה. אני מרוויח יותר ולא שם לב אם זה עולה לי חצי שקל יותר. זה מתפוצץ בקיץ האחרון", אמר.

עוד אמר קדמי כי החברות העסקיות ניצלו את המטב להשאת רווחים, בצורה חוקית. "שילוב קטלני של רגולציה נקודתית שלא הסתכלה קדימה, עודף רגולציה, עם פעילות עסקית חוקית מאוד מתוחכמת של כל השחקנים בשוק יצרו מצב שבאמצע השרשרת מבצעים מהלכים מאוד מתאימים לעסק, בניגוד לקצוות". בהתייחסו לטענת הרשתות לגבי רווחיותן הנמוכה אמר כי "במחזורים כאלה גבוהים, גם שיעורי רווח נמוכים זה הרבה מאוד כסף".

"אין לי ספק שאם הכנסת לא תהיה מאחורינו זה לא יקרה. כי כוחות השוק שיפעלו נגד ישום ההמלצות יהיו מאוד חזקיםח ואגרסיבים כי נפגע להם בכיס. הצעדים יהיו מאוד אגרסיבים, אם כי לא בולשביקים, כי כשיש כשל שוק אין ברירה. צריך ליצר סיטואציה חדשה ממנה אפשר יהיה להתקדם אולי למקום אחר", סיכם קדמי.

תנועת ישראל יקרה לנו: הממשלה לא צריכה לממן עצמה באמצעות האזרחים

בתגובה לדברי שמחון מסרה תנועת ישראל יקרה לנו: "כי המע"מ על מזון צריך לרדת לא רק ל 8% אלא לחלוטין - וזאת כדי להביא לכך שלממשלה יפסיק להיות אינטרס להמשך עליית מחירי המזון. אין שום סיבה שאזרחי ישראל, אשר משלמים מיסים על הכנסתם, יאלצו לשלם מס נוסף על הדלק האנושי: המזון".

"על ממשלת ישראל להפסיק לממן את עצמה על גב האזרחים ולמצוא דרכים כדי למסות את אלו שהיום מתחמקים מתשלומי מסים. המע"מ, הבלו על הדלק, העלאות במחיר החשמל והמים - הם דרכה של הממשלה לחפש את הכסף מתחת לפנס - במקום לשאול את עצמה מדוע אינה מצליחה למסות את הרווחים וההון השחור. ראוי שהממשלה תבטיח ותפקח על התחרותיות בין רשתות המזון - כי ללא הגברת התחרותיות הזו יש חשש כי מירב ההוזלה יתגלגל לכיסי רשתות המזון", הוסיפה התנועה.

בתגובה לדברי חייק מסרה התנועה: "זוהי גישה מתנשאת שאפיינית לאדם ששכרו (90 אלף שקל בחודש) גבוה פי 10 משל ישראלי ממוצע. השכר החציוני בארץ (50% ממקבלי ההכנסות) נמוך אף מכך. תנועת ישראל יקרה לנו (המונה כ 9,000 חברים "בפייסבוק" ועשרות אלפי אוהדים בדפים העוסקים במחירי חברת שטראוס) מצרה על כך שמר חייק הוכיח בדבריו שלא רק שהוא מנותק מ-99% מהעם אלא אף אינו מייצג את כל התעשיינים".

לדברי דובר התנועה, אייל עופר, תעשייני היצוא, שרווחיותם נשחקת בגלל לחצי השכר ויוקר המחייה מבינים כי יוקר מחייה מושפע ממחירי המזון הגבוהים . "הגיע הזמן שתעשייני היצוא ישקלו את החלפת מר חייק בנציג אשר ייצג גם אותם", ציינה תגובת המחאה.
איציק אלרוב מזון זול מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}