כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

חילופי משמרות בעליון: גרוניס הנשיא החדש

בית הנשיא אירח את טקס חילופי המשמרות בין נשיאי בית משפט העליון • בכירי המדינה דיברו בשבחה של בייניש, אך לא הזכירו מילה אודות ביטול חוק טל

נשיא בית המשפט אשר גרוניס, צילום: פלאש 90
נשיא בית המשפט אשר גרוניס, צילום: פלאש 90



טקס חילופי המשמרות בין נשיאת בית משפט העליון היוצאת, השופטת דורית בייניש, לבין השופט הנכנס אשר גרוניס, נערך היום (ג') בבית הנשיא.

בעוד הציבור החרדי יזכור את בייניש על פי פסק הסיום שלה - ביטול חוק טל - לא הזכירו זאת הנואמים השונים בדבריהם.

במהלך הטקס עלו נשיא המדינה, שמעון פרס, ושר המשפטים, יעקב נאמן, אל הבמה וחתמו על כתב המינוי של השופט גרוניס, שעלה בהמשך לבמה, חתם על כתב המינוי והתחייב "לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, ולשפוט משפט צדק".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בטקס כי "נמשיך לפעול כדי להבטיח שלא תהיה שום סכנה לעצמאות בית המשפט. בדמוקרטיה ישנם מוסדות רבים החשובים לתפקודה, אולם מערכת משפט חזקה ועצמאית היא זו המאפשרת את קיומם של כל המוסדות האחרים".

נתניהו הוסיף ואמר כי זו הסיבה לכך שהוא "מעריך את מה שעשית, השופטת בייניש".

לדבריו, "במשך חמש שנים וחצי עמדה בייניש בגאון בראש משמרתה של הרשות השופטת בישראל. זאת הייתה תקופה לא פשוטה. מערכת המשפט ניצבה לא אחת תחת מתקפה ולא פעם כוונו החיצים ישירות אליך. התקפות אלו לא צלחו לא לגביך ולא לגבי בית המשפט. בית המשפט חזק ויציב ולא נתתי ולא אתן לאף אחד לפגוע בו".

נתניהו סיפר כי "רק בחודשים האחרונים" גנז "כל חוק שאיים לפגוע בעצמאות המערכת, והבטיח לפעול כך בכל פעם בו יגיע לשולחנו חוק דומה. הוא אף בירך את הנשיא הנבחר והביע תקווה שתחת הנהגתו בית המשפט העליון "ימשיך להיראות בעולם כמגדלור של חירות שבו מדינת ישראל וכל אלה המקדשים את הצדק והחופש יכולים להתגאות".

הרשימה: מזמורה עד ברק

השופטת בייניש נשאה אף היא דברים ובירכה את השופט גרוניס. "הצלחתך היא הצלחתו של בית המשפט העליון ושל החברה בישראל. אין זה סוד שבתחומים מסוימים ואפילו מרכזיים גישותינו למשפט שונות. הדבר מעולם לא העיב על יחסינו. כשעלו מחלוקות נהגנו להיוועץ ולהחליף דעות זה עם זו. אשר הוא שופט בכל רמ"ח איבריו, מקפיד בקלה כחמורה", אמרה, כשהיא מכוונת בדבריה לגישתו השמרנית של השופט גרוניס.

הנשיא פרס פירט את רשימת נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם – זמורה, אולשן, אגרנט, זוסמן, לנדוי ויצחק כַּהַן זיכרונם לברכה, ומאיר שמגר ואהרון ברק ייבדלו לחיים ארוכים, ש"ידעו, כל אחד בדרכו, להנהיג את מערכת המשפט הישראלית בתנאים מורכבים אלו ולנווטה בים מלא מִשְבַרִים".

"דמוקרטיה אמיתית איננה נמדדת בהגדרתה ככזו אלא בחוסנם של מוסדותיה הדמוקרטים", אמר.

באשר לנשיאה היוצאת אמר פרס כי תקופת כהונתה הייתה אחח התקופות הקשות בתולדות בית המשפט העליון. "גלים סוערים של התקפות, ביקורת קשה ויוזמות חקיקה בעייתיות, חתרו לטלטל את בית-המשפט העליון, לפגוע במעמדו, להגבילו, להטיל עליו מורא, ולהסיגו לאחור. אָתְּ עָמַדְת בפרץ, עשויה ללא-חָת, צעדת בעוז-רוח, בתבונה ובנחישות. דָּבַקְת במשימתך להגן על כבודו, על מורשתו, על יושרתו המקצועית, על עצמאותו, ועל תפקודו התקין של בית-המשפט".

לנשיא הנכנס אמר פרס כי הוא בטוח "שמכוח אישיותך, חוכמתך, ניסיונך הרב, עמדותיך העקרוניות, ובקיאותך ברזי-המשפט, תוסיף נדבך חשוב בדמותך, לביצור מעמדו של בית המשפט ולחיזוק שלטון החוק בישראל. אתה כבוד השופט גרוניס, מביא עימך לכהונתך הרמה השקפה משלך. ההיסטוריה של בית-המשפט העליון מעידה כי נשיאיו לאורך השנים נבדלו זה מזה: חלקם הוגדרו "ליברלים" יותר, וחלקם נחשבו "שמרנים". ההגדרות הגורפות הללו לעולם אינן מדויקות".

מאבק על המדינה

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין אמר כי "הכנסת רוחשת כבוד גדול לנשיאת בית המשפט העליון היוצאת, השופטת דורית בייניש".

הוא הודה כי "בין הכנסת ובית המשפט העליון שוררת מערכת יחסים מורכבת ומתחולל ויכוח נוקב", אך הבהיר כי "על אף שהויכוח גלש לא פעם להתבטאויות קשות, מברכת הכנסת את הנשיאה בייניש ומוקירה את תרומתה לעולם המשפט ולמדנת ישראל".

ראש האופוזיציה לבני שוחחה עם הנשיאה היוצאת של ביהמש העליון בייניש ונפרדה ממנה עם סיומה של קדנציה. ״פרצת דרך כאישה הראשונה בראשות הרשות השופטת בישראל. עבדנו ביחד בהיותי שרת משפטים וידענו גם חילוקי דעות, אולם המאבק של ימינו אליו נדרשת בתפקידך זה הוא שונה לחלוטין - הוא מאבק על איזו מדינה אנו משאירים לילדינו.

"בית המשפט העליון מייצג את הערכים החוקתיים של ישראל מול קבוצה המבקשת להשליט את ההלכה כמקור הסמכות על החברה. אני יודעת שזה מאבק לא פשוט למי שעומדת בראש הרשות השופטת ואת עמדת בחזית המאבק על ערכי הדמוקרטיה של המדינה על כך מגיעה לך כל ההערכה״.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}