כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אושר לקריאה ראשונה: הגר"ש עמאר יוכל להמשיך בכהונתו

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה ראשונה: יותר לרבנים הראשיים להתמודד לתקופת כהונה שנייה • ח"כ דוד רותם הציע: שהרבנים הראשיים יפרשו לגמלאות בגיל 70

כל זמן שהנר דולק. הגר"ש עמאר
כל זמן שהנר דולק. הגר"ש עמאר

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה היום (ב) לקריאה ראשונה, הצעת חוק שתאפשר לרבנים הראשיים לישראל מכהנים, להתמודד לתקופת כהונה שנייה רצופה.

בשנת 1983 תוקן חוק הרבנות הראשית לישראל, תיקון אשר מונע התמודדות נוספת ברציפות, לרבנים ראשיים מכהנים.

ח"כ לשעבר אלי אפללו וקבוצת ח"כים, הגישו הצעת חוק המבטלת את סעיף 5 (ג) לחוק הקובע כי "רב ראשי לישראל, לא יהיה מועמד בבחירות, לתקופה הסמוכה לכהונתו". תקנון הכנסת מאפשר להמשיך בתהליך חקיקה של חוק, אשר הציע ח"כ שפרש. בתנאי שהצעת החוק, הוגשה יחד עם חבר כנסת נוסף, שעדיין מכהן כח"כ.

ח"כ ציון פיניאן, מיוזמי החוק, אמר: "הצעת החוק קשורה בזכות החוקתית, לבחור ולהיבחר. בעבר, רבנים ראשיים, יכלו להתמודד שנית. אולם, החוק שונה, כך שרבנים מכהנים, לא יוכלו להתמודד שנית ברציפות. החוק הנוכחי מאפשר כהונה שנייה, רק לאחר הפסקה של כהונה אחת. יש חשיבות רבה לכהונה רצופה ללא הפסקה".

פיניאן ציין, כי רבני ערים, מכהנים מבחירתם, עד גיל פרישה. עוד אמר, כי להצעה, יש תומכים מכל סיעות הבית.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, הציע לקבוע כי הרבנים הראשיים יפרשו לגמלאות בהגיעם לגיל 70, ככל תפקידי השיפוט בשירות המדינה. בנוסף, רותם הציע, כי התיקון לחוק, יחול רק על הרבנים הראשיים שיבחרו בבחירות הקרובות, ולא על הרבנים המכהנים היום.

ח"כ מיכאל בן-ארי השיב לרותם: "רבנים מגיעים לשיא גדולתם ופריחתם התורנית, רק בגיל מבוגר. ההצעה עלולה לגרום לפרישת רב ראשי, לאחר כהונה קצרה. עד כדי פרישה בתום כהונה בת שנה בלבד, אם רב נבחר, בעת שמלאו לו 69 שנים".

נציג משרד המשפטים, עו"ד הראל גולדברג, ביקש לדחות את ההצבעה על החוק, כיון שלדבריו, ועדת שרים לחקיקה, תמכה בחוק, רק לקריאה מוקדמת (טרומית) וכי ועדת שרים לא אישרה את תמיכת הממשלה בהצבעה לקריאה ראשונה.

כאמור, הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה, בתמיכת חברי הכנסת ציון פיניאן, אברהם מיכאלי ומיכאל בן ארי ובהתנגדות ח"ד דוד רותם.

ח"כ יצחק הרצוג, נימנע בהצבעה.

יצוין, כי הרב הראשי לישראל, הגר"י מצגר, כבר הודיע בעבר כי אינו מעוניין להתמודד שנית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}