כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

חוק טל • קבלו את תחרות התגובות המתלהמות

מהו "שינוי הלו"ז" שגרם לביטול מסיבת העיתונאים החרדים של שאול מופז? • מה ביקשה ציפי לבני מגדולי ישראל על דוכן המליאה? • ומה הפיתרון של סיעות הקואליציה?

שתי גרסאות לביטול. שאול מופז
שתי גרסאות לביטול. שאול מופז



נושא ביטולו של חוק טל, שעלה השבוע לסדר היום התקשורתי, לא יירד כל כך מהר.

גם בשבוע הבא תמשיך הכנסת ותעסוק בו.

אתמול (ד'), למרות ההתרעה הקצרה (החלטת בית המשפט ניתנה רק ערב אחד קודם לכן), נדמה היה כי חברי הכנסת מהסיעות השונות מתחרים ביניהם אמירתו של מי תהיה קיצונית יותר, 'מבריקה' יותר ומתלהמת יותר.

יצאנו לבדוק.

מופז: "פסק בג"צ טרף את הקלפים"

נתחיל ביו"ר ועדת חוץ ובטחון, שאול מופז, שמיהר להגיב כי "אין מנוס מכינון שירות אזרחי חובה לחרדים, לערבים ולכל אזרחי המדינה".

הוא לא פירש באיזה גיל ייעשה שירות אזרחי זה, והאם הוא מתכוון לחייב את בחורי הישיבות לעשות אותו כבר בגיל 18, גיל הישיבה.

היום (ה') הייתה אמורה להתקיים מסיבת עיתונאים שלו עם נציגי התקשורת החרדית במלון "מצודת דוד" שבירושלים. אל תיבת המייל של המוזמנים נחתה ביום שלישי בלילה ההודעה הבאה: "בשל שינוי לו"ז, בעקבות אירועי הימים האחרונים המפגש שהיה אמור להתקיים ביום חמישי הקרוב במלון מצודת דוד נדחה. על מועד אחר תבוא הודעה נפרדת".

מאחר ולא מדובר בראש ממשלה מכהן (אם לא מחשיבים ציפיות לראשות ממשלה לכהונה בפועל), תהיתי באיזה "שינויי לו"ז" יכול להיות מדובר, שינויים שנובעים מ"אירועי הימים האחרונים".

לא, לא שמענו על הפצצה באיראן, גם לא על נפגעים מטילים בדרום, אז במה דברים אמורים?

מגורמים רשמיים במחנהו של מופז לא הצלחתי להוציא בדל של מידע והם המשיכו להתעקש על "שינויי לו"ז". אבל חיטוט מעמיק יותר העלה שתי אמירות, שתיהן של אנשים המכירים היטב את מחנהו של מופז ואת דרך התנהלותו. לשתי האמירות, חשוב לציין, אין כל אישור מגורם רשמי כזה או אחר.

אמירה א': "משרד הפרסום ליאור חורב המעניק שירותי אסטרטגיה למופז 'אינו אוהד' את הציבור החרדי, פלא שבכלל יעץ למופז לכנס תקשורת חרדית ולדבר בפניה".

מאחר ובכל זאת הכינוס יצא לדרך והזמנות שוגרו אפשר לפסול את ההשערה הנ"ל. יכול להיות שמשרד הפרסום 'לא מת' על חרדים (אגב, קשה לבדוק זאת באמות מידה מדויקות וניתנות להוכחה), ובכל זאת התקבלה שם החלטה אסטרטגית לפיה חשוב בעת הזו לכנס אנשי תקשורת חרדית ולדבר בפניהם, אז למה הביטול?

אמירה ב': מאז הפרסום על החלטת בית המשפט בנוגע לחוק טל שוררת מבוכה בכל הנוגע לנושא ההסברה בקרב הציבור החרדי ובקרב מתפקדיו החרדיים של מופז, ויש רבים כאלו. היוזמה לכינוס העיתונאים כן הגיעה בעצה אחת עם משרד הפרסום (ולא משנה מהי דעתו על הציבור החרדי), נערכו שיחות ונקבעו עמדות בדבר מה מסבירים לעיתונאים שיגיעו וישתתפו, אבל אז הגיע פסק בג"צ וטרף את הקלפים.

עד שתתבהר התמונה המלאה בנושא, כולל ההשלכות הפוליטיות של העניין, אין עמדה ברורה אותה ניתן להעביר בפני אנשי תקשורת, שמן הסתם יצליפו שאלות ללא רחם.

חייבים להודות כי יחסית לשאר המתלהמים למיניהם, מופז היה ה'עדין' ביותר 'איתנו' ולא יזם כל צעד שיחייב בחורי ישיבה בשירות בגיל 18. דיבר בוועדה, כן, עשה משהו למעשה, לא. ועל כך מגיעה לו מילה טובה, זה לא פשוט בימים אלו של התלהמות תקשורתית וגל עכור של שנאה נגד החרדים ה'פראזיטים'.

חורגת ממנהגה. ציפי לבניצילום: חורגת ממנהגה. ציפי לבני
חורגת ממנהגה. ציפי לבני


לבני: "לא נוותר"

לעומתו, 'עלו מדרגה' גם חברי קדימה (פלג לבני) וגם חברי סיעת העצמאות.

אתמול, בנאומה במליאה, חרגה לבני ממנהגה והעלתה בעצמה הצעת חוק בנושא חוק טל.

"אין ממנהגי להעלות הצעות חוק פרטיות וגם אין ממנהגי בד"כ לפתוח בנושאים אישיים אבל הפעם אני אחרוג ממנהגי פעמיים. גם בדיון עצמו וגם בחוויה האישית שלי רק מהשבוע האחרון", אמרה.

"שנים ניסינו להגיע להסכמות שישמרו על עולם הישיבות כסמל לדת למסורת לתרבות ולהיסטוריה היהודית אין ראוי מכך למדינה היהודית. שנים השתמשו הפוליטיקאים החרדים בחולשת הפוליטיקאים אלה שמדברים כאן על הבמה בפאתוס על הביטחון על אחדות העם ודנים את הילדים שלנו להיות אלה שנושאים על גבם לעיתים במחיר חייהם את כל שאר החלקים בחברה הישראלית והגיע הזמן לומר לזה די.

"אנחנו לא רוצים ריב אחים", המשיכה לבני. "אבל אנחנו לא נוותר לכם. אנחנו נבוא אליכם עם פרחים, אנחנו נבוא אליכם עם אהבה, אבל אנחנו נבוא גם עם צווי גיוס וצווי שירות לצה"ל או לשרות לאומי ואזרחי. נבוא עם צווי שירות כי אין לנו ברירה, אתם חייבים לשרת יחד איתנו. בצבא, במשטרה, בבתי חולים, בכל מקום שהמדינה שלנו, של כולנו שלכם ושלנו, צריכה אתכם".

"אנחנו חיים בשכונה קשה, עם ישראל חייב להמשיך ולהגן על עצמו. אתם מאמינים בתפילות, גם אני, זה יפה וזה טוב, וזה משמר את הקשר ביננו כעם ובין העם לאלוהיו ואנחנו שמחים שתמשיכו להתפלל, אבל אני פונה מכאן לכל חברי הכנסת החרדים: פנו גם אתם למנהיגים שלכם, פנו לרבנים, שישתפו פעם אחת פעולה עם הגיוס לצה"ל ועם השירות הלאומי. היהודים בישראל של היום אינם חיים בגלות או בגטו מול שלטון אחר. זאת המדינה של כולנו. העם היהודי לא יכול לחזור לגלות שבה אנחנו מייחלים לנס או להצלה מידי זרים בכל פעם שמישהו רוצה לתקוף אותנו. העם היהודי ימשיך לשמור על הקיום של המדינה ושלנו. ואתם תהיו שם איתנו. העם דורש צדק חברתי, והצדק הזה עובר דרך חובת השירות לכול.

"השירות הלאומי לכולם, יעזור לחרדים, כמו שהוא יעזור לערבים. מפעל הישיבות ימשיך להתקיים אבל יפסיק להיות מקום מפלט למשתמטים. אנשים ישרתו, אנשים יעבדו ויפרנסו את עצמם. זוהי הדרך היהודית, זוהי הדרך הציונית. זה מה שצודק.

"אני שומעת הקולות שאומרים יהיה חוק והוא לא ייושם ושומעת את אלה שמזהירים מקרע בעם אם לא נדבר – אני מודיעה לכם היום אם המצב הזה יימשך גם אז יהיה קרע בעם. המצב הזה לא יכול להימשך – כולנו רוצים ומוכנים להמשיך ולשרת אבל אנחנו רוצים לדעת שהנטל הזה מוטל על כתפי כולם. אני מתחייבת להנהיג הצעת חוק של שירות לכולם בין אם מהאופוזיציה או מממשלה בראשותי – ואני מבקשת מהממשלה לתמוך בחוק".

בכל הכוח. ליברמן. צילום: פלאש 90צילום: בכל הכוח. ליברמן. צילום: פלאש 90
בכל הכוח. ליברמן. צילום: פלאש 90


הצעות אלטרנטיביות

הצעת החוק אותה הגישו מחייבת השירות הצבאי, לאומי או אזרחי, על כלל אזרחי המדינה, בגיל 18 כמובן, תוך יצירת "שוויון בנשיאת הנטל הלאומי".

הממשלה, כמובן, לא תמכה בחוק, ונציגי המפלגות החרדיות המשיכו לשמור על שתיקה רועמת בנושא. כי אין באמת מה ואיך להסביר לאם ששולחת את בניה לשירות קרבי, אין באמת איך להסביר למה כולנו שותקים כשהישיבות במקרים רבים (או מעטים, אפילו מקרה אחד מספיק) הופכות להיות "מקום מפלט למשתמטים". לבני, לכל הפחות, מדברת על שירות אזרחי ולאו דווקא על שירות צבאי. יחד עם זה גם היא 'עולה על הגל' ומתלהמת הרבה יותר ממה שהיא מוכנה לעשות בימים שאינם ערבי בחירות. מבחינתה, כן, המשטרה הצבאית תנקוש על כל דלת ותגיש בכוח לכל בחורנו צו גיוס. מה, שילחו משטרה צבאית לעצור את כולם? היא שואלת, וגם משיבה: אנחנו לא מוכנים להמשיך ככה.

אלא שבניגוד ל'קדימה' שהיא סיעת אופוזיציה, גם סיעות הקואליציה מיהרו לעלות על הגל.

ראשון הדוברים היה יו"ר תנועת 'ישראל ביתנו', שר החוץ אביגדור ליברמן שהבהיר כי סיעתו תקדם "בכל הכוח" הצעת חוק אותה יוזם יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט ח"כ דוד רותם. על פי הצעתו תותר מכסה מוגבלת של פטורים משירות צבאי, כל השאר יידרשו לעשות שירות צבאי או לאומי. ההצעה אינה כוללת אפשרות של שירות אזרחי, אך סביר להניח שרותם יגמיש את ניסוח החוק תוך כדי הכנתו.

גם בסיעת 'העצמאות' מיהרו להסיר כפפות. לדברי ח"כ הד"ר עינת וילף, יו"ר הסיעה, "לאור החלטת בג״צ, ולמרות ששר הביטחון חשב שראוי לאפשר את הארכת חוק טל בשנה כדי לאפשר מעבר לחלופה החדשה, תפעל הסיעה ליישום החלופה המוצעת כבר בקיץ הקרוב".

וילף גם מיהרה להניח שתי הצעות חוק פרטיות בשם הסיעה: האחת, מחייבת את כלל אזרחי המדינה, כולל חרדים, לשרת שנה של שירות אזרחי (או צבאי) בגיל 18!. לאחר מכן הם יהיו משוחררים לשוק העבודה (או יוכלו להמשיך וללמוד).

הצעתה השנייה נוגעת להענקת כספים למי שמשרת מעבר לשנה ראשונה. על פי הצעת 'העצמאות' מי שלא ישרת בגיל 18 (צבאי או אזרחי) יושלך בהחלט לכלא (כלא 6, מן הסתם). די דומה למה שאמרה לבני, אלא שהצעת החוק של קדימה

איך תצלחנה המפלגות החרדיות את הגל הענק המאיים להתנפץ על פרצופה של היהדות החרדית? ימים יגידו. עד כה לאיש אין הצעה מוסכמת והמבוכה גדולה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}