כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

חוק טל, היום שאחרי • ליצמן יוזם: גוש ש"ס-יהדות התורה • חשיפה

מדוע הפקירה ש"ס את זירת ההסברה על ביטול חוק טל? • איך הפכו נציגי 'האיחוד הלאומי' לסניגורי החרדים? • האם 'דגל התורה' תצטרף לדיל של ליצמן, חרף המשקעים מהבחירות בפתח-תקווה? • וגם: צפו בצ'אפחות שהעניק הגר"ע יוסף לאלי ישי והרבנים הנבחרים של פתח-תקווה

איחוד רשמי? ליצמן אצל הגר"ע יוסף
איחוד רשמי? ליצמן אצל הגר"ע יוסף



החלטתם של שופטי בג"ץ באשר לביטול חוק טל, הכניסה את המערכת הפוליטית, שטולטלה גם כך במהלך החודשים האחרונים, למערבולת אמיתית.

מחד, מתכנסות המפלגות החילוניות כולן למעגל מלוכד של מלחמה בחוק, 'עד הסוף', והן עושות זאת כחלק מהכנת ה'סל' שלהן לבוחר לקראת קמפיין הבחירות שלהערכת כולן צריך להתחיל לשבת ולחשוב עליו.

מאידך, במפלגות החרדיות שוררת מבוכה גדולה שהביאה אותן להחלטה ש'לא מגיבים'. לכאורה, שתיקה היא תמיד מעשה של חכמה, אך בעת הזו, כשהסברה היא פשוט כורח והכרח, לא בטוח שהן נוהגות בחכמה.

בש"ס, למשל, הכינו הודעה מינורית כתובה ומדודה, מעבר לכך נושך יו"ר התנועה, שר הפנים אלי ישי, שפתיים ומסרב לשחרר כל אמירה בנושא.

תשעה מבין חברי הסיעה 'עשו צבא', מה שמשדרג את יכולת הזכות שלהם להגיב, אלא שדווקא מי שנחשב ל'מומחה' בתחום התקשורת לא עשה צבא. אז נכון שהוא דחה אותו מידי שנה בשל היותו תלמיד כולל וכי תורתו הייתה אומנותו וכאשר יצא למעגל העבודה בבד"ץ בית יוסף היה פטור משירות בשל מצבו המשפחתי (מספר ילדים וכו'), ובכל זאת כשלא עשית צבא 'זכותך' לדבר פוחתת והולכת.

וכך מצאה את עצמה ש"ס מפקירה את זירת הדיברור בידי ח"כים מן השורה, ניסים זאב ויצחק ועקנין, שניצלו את העובדה שהסיעה לא הטילה וטו רשמי על דיבור בנושא ואמרו את שהיה להם לומר לפני כל מיקרופון.

ב'יהדות התורה' המבוכה גדולה עוד יותר, ושם הוטל וטו של ממש על כל מילה וחצי מילה בנושא מלבד תגובה לקונית רשמית קצרצרה שנוסחה בקפידה בידי אנשיו של גפני והועברה לתקשורת בידי יו"ר הסיעה, ישראל איכלר.

בין לבין, ממשיכות המפלגות החרדיות 'לשבור' את ראשן בדבר מה ייעשה לחוק שבוטל. הפגישות הקדחתניות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא נשאו עד כה כל פרי, ונוסחה גואלת אין.

מי שנרתמים לסיוע לחרדים הם חברי הכנסת של 'האיחוד הלאומי'. כולם שירתו בצבא ובכל זאת מסבירים קבל עם ומיקרופונים למה צריך להבין את החרדים.

יצטרף ליוזמה? ישראל אייכלר. צילום: יעקב כהןצילום: יצטרף ליוזמה? ישראל אייכלר. צילום: יעקב כהן
יצטרף ליוזמה? ישראל אייכלר. צילום: יעקב כהן


תוכניות או לא להיות

בין לבין, מתגלגלות במערכת הפוליטית שתי הצעות מעניינות לאיחוד שורות, ונראה כי מדובר בדרך היחידה להבהיר לנתניהו כי 'זה או חוק טל' או 'שתחפש לך חברים אחרים'.

ההצעה הראשונה מגיעה מחוגי הימין, מגורמים בכירים שם, אם כי לא באופן רשמי מצד מפלגה כזו או אחרת. על פי ההצעה על הימין והחרדים לכרות ברית שמשמעותה: אמנם לא רצים בקלפי ברשימה אחת, אך מגבשים מסמך עקרונות שעליו לא מוותרים ורצים לכל משא ומתן קואליציוני כגוש.

ברשימת העקרונות המדוברת: לא לפינוי ישובים, לא להקפאה, לא לגיוס חרדים לצבא, המשך תקציבים לישיבות ושמירה על השבת. כל ראש סיעה שיוכל לקבל על עצמו את העקרונות הנ"ל יזכה בגוש מנדטים מכובד.

ההצעה השנייה מגיעה מכיוונו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שהפך זה מכבר לאחד ממקורביו של נתניהו. לדעתו, על ש"ס ויהדות התורה להתאחד ביניהם לגוש חוסם שישמור הן על חוק טל והן על השבת.

במכתב אותו שיגר ליו"ר סיעת 'יהדות התורה', ישראל איכלר, ואשר מתפרסם כאן לראשונה, כותב ליצמן "כידוע לך אנו עומדים בימים אלה בפתחה של מערכת חשובה על עקרונות קיומה של היהדות החרדית, בראשם החלטת בג"צ לביטול תוקף 'חוק טל' וכן החלטת עירית ת"א לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת קודש ח"ו".

"הסכנה האורבת למולנו מחייבת אותנו לשלב ידיים יחדיו, לפעילות משותפת ואחידה, בין כל חברי שתי הסיעות בכנסת, סיעת ש"ס וסיעת יהדות התורה, מתוך שיתוף פעולה הדוק ומחייב ובמטרה לדאוג למעמדם של בני הישיבות הקדושות, העמלים בתורה ועוסקים בקיום העולם, וכן במטרה לבלום ניסיונות לפגיעה בקדושת שבת קדשנו, נשמת אפו של העם היהודי בכל הדורות".

"אני בטוח שהחלטה ברוח זו בוודאי תשפיע על עמדתנו הנחושה ועמידתנו למול כל הגורמים בממשלה ובכנסת, במטרותינו המשותפות למען הציבור החרדי".

"המבחן האמיתי יהיה מבחנה של 'דגל התורה', שזועמת בימים אלו על סיעת ש"ס הן בשל ההתפתחויות בבחירת רבנים ראשיים לעיר ירושלים והן באשר לתוצאות הבחירות לרבנות פתח תקווה במהלכן שיתפה ש"ס פעולה עם המפד"ל תוך הצבת מועמד מטעמה רק כדי לזכות במועמד הש"סי הרצוי".

בחגיגות ה'תודה' שנערכו בבית הגר"ע יוסף הדגיש הרב הנבחר, בנימין אטיאס, לרב את חלקו הגדול של השר ישי בתוצאות הבחירות.

"אני יודע", השיב לו הרב, תוך שהוא מצליף צ'אפחות של חיבה לישי על פניו.

"בכל ביתי נאמן הוא", המשיך הרב. וגם כשהרב אטיאס ניסה להזכיר את חלק של אוריאל בוסו, נציג ש"ס בעירית פ"ת הוסיף הרב להתרכז בפניו של ישי ולשבחו. "לא בחינם הוא מצליח", אמר לנוכחים כשהוא מדבר נגד אויביו ומברכו "ואתה על במותמו תדרוך".

זה בדיוק מה שלא אוהבים ב'דגל'. את העובדה שפעמיים 'הבריז' להם ישי. האחת בירושלים, השנית בפ"ת. ומה שמתחיל במתקפות תקשורתיות בבטאון התנועה "יתד נאמן" עלול בהחלט להפוך לטרפוד כל יוזמה שקשורה בשיתוף פעולה עם המפלגה הלא אהובה, בלשון המעטה.



המכתב ששיגר סגן שר הבריאות לח"כ אייכלר:


אלי ישי והרבנים החדשים של פתח תקווה מקבלים צ'אפחה מהגר"ע:

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}